نگاهی به مزیت‌های نسبی سهام «ومعادن»

همه ما می دانیم که بازار سرمایه این روزها حال و روز خوشی را سپری نمیکند. تقریباً از ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، بورس دیگر نتوانست آنگونه که باید و شاید نظر اهالی خود را جلب نماید.

نگاهی به مزیت‌های نسبی سهام «ومعادن»

 

اما در این میان سهامی بودند که به پشتوانه مدیریت قوی در گام اول و پشتوانه بنیاد عالی در گام دوم، توانستند تا حدود زیادی خودشان را از نوسانات رو به پایین حفظ نمایند و به سهامداران خود زیان زیادی را تحمیل ننمایند. یکی از این سهام، سهام شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در نماد « ومعادن» بود. در این مجال بر آن شدیم تا به معرفی این شرکت بپردازیم.

شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در تاریخ ۵ اسفند ۱۳۷۴ در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسید و  از سال ۱۳۷۷، به عنوان یک شرکت سهامی عام در بورس اوراق بهادار تهران با نماد « ومعادن » مورد معامله قرار گرفت و هم اکنون از سهامداران عمده مجموعه‌های بزرگ معدنی و فولادی ایران از قبیل شرکت‌های؛ معدنی و صنعتی گل گهر، معدنی و صنعتی چادرملو، سنگ آهن گهرزمین، شرکت ملی مس، معدنی و صنعتی صبانور، مجتمع فولاد خراسان، آهن و فولاد ارفع، پویا انرژی، کارخانجات کابل‌سازی شهید قندی، تجلی توسعه معادن و فلزات، گسترش کاتالیست ایرانیان، پرتو تابان معادن و فلزات و شرکت کک طبس است. چشم‌انداز این شرکت این است که تا سال ۱۴۰۴ به برترین شرکت سرمایه‌گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی در منطقه خاورمیانه تبدیل شود.

بررسی وضعیت پورتفوی شرکت

هم اکنون، شرکت در  ۱۹ شرکت بورسی و ۳۹ شرکت غیر بورسی سرمایه گذاری کرده است.  بهای تمام شده کلیه سرمایه گذاری‌های شرکت تا انتهای فروردین ماه ۱۴۰۳،  بالغ بر ۳۱/۲۸۹ همت (هزار میلیارد تومان) است که سهم شرکت‌های بورسی ۱۸/۲۲۰ همت و شرکت‌های غیر بورسی ۱۲/۰۱۳ همت  است. مجموع بهای تمام شده واحدهای صندوق های سرمایه گذاری، سپرده های سرمایه گذاری بانکی و سرمایه گذاری در املاک نیز به چیزی حدود ۱/۰۵۶ همت بالغ می شود. ارزش روز سرمایه گذاری در شرکت‌های قابل معامله در بازار سرمایه نیز ، حدود ۱۴/۹۹ همت ثبت شده است. همان‌طور که ملاحظه میشود، شرکت، ۵۸ درصد از سرمایه گذاری های خود را در شرکت‌های بورسی، ۳۸ درصد را در شرکت‌های غیربورسی و مابقی که حدود ۴ درصد می باشد را در سایر موارد، انجام داده است.

مطالعه صورتهای مالی شرکت نشان می¬دهد بیشترین سهم از سرمایه گذاری در شرکتهای بورسی مربوط به استخراج کانه های فلزی با ۱۴/۸۳۶ همت معادل ۸۱ درصد کل سرمایه گذاری شرکت بوده است. پس از آن فلزات اساسی با ۲/۵۷۴ همت معادل ۱۴ درصد و ماشین آلات و دستگاه های برقی با ۰/۷۲۸ همت معادل ۴ درصد از کل سرمایه گذاری شرکت قرار داشته اند.

ارزش روز دارایی‌های شرکت بدون در نظر گرفتن ارزش افزوده پورتفوی غیربورسی در حال حاضر بالغ بر ۱۹۱/۵۳۴ همت می باشد که از این مبلغ ۱۴۹/۶۷۳ همت مربوط به ارزش افزوده روز پورتفوی بورسی، ۲/۱۴ همت مربوط به ارزش افزوده املاک و ۳۹/۷۱۳ همت مربوط به حقوق صاحبان سهام می‌باشد. با عنایت به NAV سهم که حدود ۶۳۸ تومان برآورد شده است و قیمت روز سهم که ۳۱۸ تومان طی آخرین روز معاملاتی بوده، نسبت P/NAV  سهم ، ۴۹/۸ درصد خواهد بود که نشان میدهد سهم حدود ۴۰ درصد زیر قیمت ذاتی خود در حال معامله است و پتانسیل رشد حداقل ۴۰ درصدی را خواهد داشت (با فرض اینکه سرمایه گذاران در خرید سهام NAV محور، P/NAV مدنظرشان باید عددی زیر ۷۰ درصد باشد تا آن را ارزنده ارزیابی نمایند).

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها