هیات مدیره انجمن صنفی فیلم کوتاه ایران:
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بر تولید فیلمهای سینمایی اول و فیلم تجربی تمرکز کند
سرویس فرهنگی مستقلآنلاین:
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در نشست با اعضای هیات مدیره انجمن صنفی فیلم کوتاه ایران اظهار کرد: فیلمساز تجربهگرا ضمن تجربهی جدید در زبان و فرم سینما، باید به مخاطب هم احترام بگذارد و آن را جدی بگیرد.
به گزارش مستقلآنلاین و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در این نشست که عصر چهارشنبه گذشته (23 مردادماه 98) و با حضور آقایان محمد حمیدیمقدم (مدیرعامل مرکز)، مرتضی رزاقکریمی (قائممقام و معاون مستند مرکز)، سعید پوراسماعیلی (رئیس هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه)، الهام حسینزاده، مصطفی آلاحمد، کاوه سجادیحسینی، امید عبدالهی، میرعباس خسروینژاد، محمدرضا جهانپناه (اعضای هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه) و شهنام صفاجو (مدیر روابط عمومی مرکز) برگزار شد، مباحثی درخصوص ساخت فیلم سینمایی تجربی و... مطرح و به بحث و نظر گذاشته شد.
برپایهی این گزارش، درخواست اعضای انجمن فیلم کوتاه ایران در این نشست، تمرکز بیشتر «مرکز» بر فیلم تجربی بود.
در خواست اعضا: بازگشت روند تولید فیلمهای سینمایی اول به «مرکز»
در این جلسه و با نظر هیات مدیره انجمن صنفی فیلم کوتاه ایران اعلام شد که این نهاد صنفی طی نامهای خطاب به دکتر انتظامی رئیس سازمان سینمایی کشور، دو خواسته را پیگیری خواهد کرد: بازگشت روند تولید فیلمهای سینمایی اول به «مرکز» و فراهم آوردن امکان تولید فیلم کوتاه تجربی در این مجموعه.
محمد حمیدیمقدم در این نشست اظهار کرد: فیلمساز تجربهگرا در عین حال که تجربه متفاوتی میکند و زبان و فرم جدیدی را به سینمای ایران پیشنهاد میدهد، باید به مخاطب هم احترام بگذارد و آن را جدی بگیرد.
وی ادامه داد: عنصر جسارت در فیلم کوتاه میتواند در آینده فیلمساز اول و دوم سینمایی تاثیرگذار باشد. فیلمسازی که از فیلم کوتاه آمده، نیاز به کمپانی بزرگتری دارد که اینجا مرکز سینمای مستند و تجربی ورود میکند و باعث جریانسازی در سینمای ایران میشود؛ اما در حوزه ساخت فیلم کوتاه تجربی، این استراتژی برای «مرکز» تعریف نشده و ما ماموریتی در این خصوص نداریم. تحقق این امر برعهده انجمن سینمای جوان است.
نیاز سینمای ایران به فرم تازه و زبان سینمایی متفاوت
مدیرعامل مرکز تاکید کرد: سینمای تجربی دارای شخصیتی است که هم جذب مخاطب کند، هم در بازارهای جهانی حضور موفقی داشته باشد؛ لذا فیلمساز تجربی نباید در جهان انتزاعی و مفرد خود گرفتار شود. او میبایست ضمن تجربهگرایی و پویش جدید، هنر خود را با دیگران به اشتراک بگذارد.
حمیدیمقدم افزود: همه به دنبال یک فرم تازه و زبان سینمایی متفاوت هستند. این نیاز سینمای ایران است تا تفاوت را رقم بزند. نگاه ما در مرکز گسترش این است که این تفاوت را در سینمای تجربی ایجاد کنیم و موفقیت فیلمسازان فیلم کوتاه میتواند به حصول این هدف کمک کند.
مرتضی رزاقکریمی هم در این نشست یادآور شد که هدف «مرکز»، ساخت فیلمهایی تجربی خاصی است که ایجادکنندهی سلیقهی فرهنگی تازهای باشد.
وی افزود: همهجای دنیا مراکزی برای پشتیبانی از ساخت فیلمهای تجربی وجود دارد تا از فیلمسازی که جسارت دارد و درهای تازهای را به روی سینما باز میکند، حمایت حداکثری کند.
در پایان این نشست، هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران از مسئولان «مرکز» درخواست کردند که ضمن اولویت قائل شدن برای اعضای این صنف، از فیلمسازان متقاضی ساخت فیلمهای سینمایی تجربی رزومه کامل و استریتمنت گرفته و برای دفاع از طرح و فیلمنامه ارائه شده، پیچینگ گذاشته شود. برگزاری ورکشاپ با موضوع فیلم تجربی توسط اعضای باتجربهی انجمن فیلم کوتاه به منظور ارتباط بیشتر صنف با مرکز نیز از دیگر خواستههای این نهاد صنفی بود.
ارسال نظر