ارتباط سیدالشهداء(ع) با ظهور چیست؟
بسیاری از آزادی خواهان دنیا نام حسین بن علی را شنیده و حتی ایشان را الگوی حرکت خود قرار داده اند. هرچند این موضوع بسیار مهم و درخور توجه است اما قطعا دریافت لازم از «جهانی سازی» با این مقدار حاصل نخواهد شد.
از مرحوم آیت الله بهجت نقل شده است: «امام زمان(عج) پس از ظهور، خود را به واسطه امام حسین(ع) به همه عالم معرفی میکند». طبعا وقتی فردی خودش را به امری منتسب و بدان وسیله معرفی مینماید، در حقیقت آن موضوع برای مخاطبین نه تنها غریب نیست بلکه کاملا شناخته شده است. بدون شک این نحوه معرفی آخرین حجت خدا به وقت ظهور مقدمه مهمی تحت عنوان شناخته شدن امام حسین(ع) داشته باشد و یقینا این شناخته شدن امام حسین دفعی نبوده و نیاز به مقدمه دیگری به نام «جهانی شدن» دارد.
بسیاری از آزادی خواهان دنیا نام حسین بن علی را شنیده و حتی ایشان را الگوی حرکت خود قرار داده اند. هرچند این موضوع بسیار مهم و درخور توجه است اما قطعا دریافت لازم از «جهانی سازی» با این مقدار حاصل نخواهد شد.
اولین جایی که اذهان با کمی دقت و البته به درستی بدان رهسپار می شوند، پیاده روی بزرگ اربعین به سمت حرم اباعبدالله الحسین(ع) است که قدمت چندین ساله داشته اما در زمان حکومت بعثیها در عراق تقریبا به حالت تعلیق درآمده بود. با این حال و پس از سقوط صدام که اتفاقا اولین عزادرای پرشور شیعیان این کشور در اربعین همان سال در حرم سیدالشهداء انجام شد، روند این پیاده روی آغاز و سالانه با اوج گیری بیشتری همراه شد.
این روند رو به رشد تا جایی پیش رفت که کم کم شیعیان عاشق دیگر کشورها خصوصا ایران هم وارد این پیاده روی بزرگ شدند. تقریبا حضور ایرانیها در این پیاده روی از سال ۸۹ و ۹۰ پررنگ شد، اما اوج گیری این موضوع به سال ۹۳ برمیگردد. سالی که به یک باره جمعیت فوق تصوری از ایران عازم نجف برای پیاده روی به سمت کربلا شدند و ماجرای معروف زیارت با کارت ملی پیش آمد. جمعیت رشد کرده در سال ۹۳ تقریبا تثبیت شد و با آهنگ رشد متعادلی تا امسال ادامه یافت. اگر ابتدای ورود ایرانیها به حماسه اربعین را قدم اول، موج عشاق در سال ۹۳ را قدم دوم تعبیر کنیم، امروز یعنی در سال ۹۸ قدم سوم برداشته شد و مسئولان زوار ایرانی عزیمت کرده را حدود پنج میلیون نفر اعلام کرده اند.
البته در موضوع اربعین، مردم ایران تنها بخشی از این حماسه سازی هستند و مثال فوق صرفا برای تقریب به ذهن و لمس بیشتر این رشد جمعیت زوار بود. در باب حماسه سازی اربعین عاشقان امام حسین (ع) از دیگر کشورهای شیعه نشین مانند افغانستان، پاکستان، آذربایجان، سوریه، لبنان و یمن و حتی کشورهای اروپایی یا آفریقایی حضور چشمگیری دارند و هرسال بر این جمعیت میافزایند. جمعیت همه این زوار جدای از حضور پرشور خود عراقی هاست که هم جزو شرکت کنندگان هستند و هم جزو میزبانان این حماسه بزرگ.
این رشد چشم گیر و بی سابقه بدون شک یکی از همان زمینه سازهای جهانی شدن امام حسین (ع) است. حتی همت همه جانبه امپراتوری رسانهای دنیا برای سانسور این پدیده بینظیر یعنی پیادهروی چند ده کیلومتری دهها میلیون نفر در حال شکسته شدن است. خصوصا آنکه اینترنت و شبکههای اجتماعی که خودشان برای اهداف شومی به راه انداخته بودند، به کمک موثری در جهانی شدن سیدالشهداء (ع) تبدیل شده است.
البته که جدای از سانسور در مقابل این موج «جهانی شدن» بیکار ننشسته و به کار اطلاعاتی - امنیتی هم روی آورده اند. تیم ۵۰ نفره سازمان جاسوسی آمریکا که دوسال پیش در پیاده روی اربعین حاضر شده بود، خبر خطر این پیاده روی را برای حاکمیت آمریکا گزارش کرده بود. بی ارتباط نیست که تحرکات اغتشاش گونه دهه اول ماه صفر در برخی از شهرهای عراق که شعارهایی هم علیه حماسه اربعین سر داده بودند را از تبعات گزارشات همان تیم ۵۰ نفره ارزیابی کرد.
اما سند دیگر جهانی شدن امام حسین (ع)، حضرت علی اصغر است. روایتی که مقاتل از شهادت جانسوز طفل شش ماهه سیدالشهداء (ع) و خصوصا استفاده حضرت از عبارت «تلذی» در توصیف این طفل شش ماهه بیان کرده اند نشان میدهد که چگونه حضرت علی اصغر (ع) به سند غربت امام حسین (ع) تبدیل شد؟ تا جایی که دل هر انسان آزادهای را به رنج میآورد و بر جماعت صف کشیده مقابل خاندان اهل بیت (ع) در عاشورای سال ۶۱ مهر باطل میزند.
این مقدمه را بگذارید در کنار مراسم «شیرخوارگان حسینی» که چند سال است جهانی شده و در اولین جمعه ماه محرم توسط مادران و فرزندان شیرخوارشان برگزار میشود. میتوان گفت که «جهانی شدن» حسین بن علی در اینجا هم در حال تحقق است؛ چرا که نه تنها هر سال بر جمعیت این مادران و فرزندان خردسال در ایران افزوده میشود و خبر آن در دنیا مخابره میشود، این مراسم از چند سال پیش، مرزهای ایران را هم درنوردید و به خارج از ایران رفت. مسئولان این مراسم گزارش دادند که امسال مراسم «شیرخوارگان حسینی» در بیش از ۴۵ کشور دنیا برگزار شد و ندای غربت و مظلومیت سید و سالار شهیدان به گوش جهانیان رسید.
حال بار دیگر جمله عارف واصل آیت الله بهجت را باید خواند که گفت: «امام زمان (عج) پس از ظهور، خود را به واسطه امام حسین (ع) به همه عالم معرفی میکند» و بعد از آن این عبارات حجت بن الحسن العسکری را در وقت ظهور زمزمه کرد:
ألا یا أهل العالم أنا الإمام القائم
ألا یا أهل العالم أنا الصمصام المنتقم
ألا یا أهل العالم إن جدّی الحسین قتلوه عطشان
ألا یا أهل العالم إنّ جدّی الحسین علیه السّلام طرحوه عریانا
ألا یا أهل العالم إنّ جدّی الحسین علیه السّلام سحقوه عدوانا
ارسال نظر