مبادلات درون سازمانی هنر/ روزگاری که موسیقی، سینما و تلویزیون، خواننده و بازیگر به هم قرض می‌دهند

همان طور که بعضی از بازیگران، وارد عرصه خوانندگی می‌شوند، گاهی خواننده‌ها هم تصمیم می‌گیرند به واسطه تلویزیون، سینما، تئاتر یا نمایش خانگی، بازیگری را تجربه کنند.

مبادلات درون سازمانی هنر/ روزگاری که موسیقی، سینما و تلویزیون، خواننده و بازیگر به هم قرض می‌دهند

سرویس فرهنگی مستقل آنلاینمجموعه‌ای از آثار یا فرایندهای ساخت انسان است که در جهت اثرگذاری بر عواطف، احساسات و هوش انسانی یا به‌منظور انتقال یک معنا یا مفهوم خلق می‌شوند. این تعریفی است که از واژه هنر می‌توانیم ارائه بدهیم. واژه‌ای که از دیرباز در وصف آن گفته شده که مرزی ندارد.

احتمالا در دنیای حال حاضر مفهوم مرز ندارد در حوزه خود هنر شکل گرفته است، و اهالی هنر با داشتن استعدادهای متعدد همزمان در سینما، تلویزیون، موسیقی و حتی در حوزه اجرا برنامه‌های تلویزیونی نیز فعالیت می‌کنند. این اتفاق صرفا محدود به هنر نیست و هنر برای ورزش هم مرزی ندارد. فوتبالیست‌های معروف کم نیستند که در سال‌هایاوج شهرت، توسط عده‌ای ظاهرا متخصص در حوزه هنر، تشخیص دادند که صدا یا استعداد بازیگری دارند، یا تسلط خوبی برای اجرا دارند و به برنامه‌های تلویزیونی می‌آیند تا مخاطب را جذب رسانه ملی کنند.

پژمان جمشیدی بازیکن اسبق تیم ملی و فوتبال پرسپولیس با سریال پژمان به تلویزیون آمد. سریالی که مخاطب زیادی داشت و خبر از استعداد این بازیکن در بازیگری داد. حالا اگر اسم او را در پای پوستر فیلم سینمایی، تیزر سریال تلویزیونی و یا یک نمایش تئاتر ببینیم به چشمانمان شک نمی‌کنیم زیرا او حالا یک بازیگر کارکشته شده است. 

جمشیدی بعد از اینکه در سی‌وششمین دوره جشنواره فیلم فجر نامزد بهترین بازیگر مکمل مرد برای بازی در فیلم سوءتفاهم شد، مهری زد بر دهان کسانی که او را نقد می‌کردند. این انتخاب باعث حواشی فراوانی و اظهار نظرات متفاوتی شد.

این اتفاقات هم در سطح ملی و هم در سطح بین‌المللی به دفعات متعدد اتفاق افتاده است. احتمالا این بی‌مرزی فقط مربوط به هنر است. چون کمتر شنیده‌ایم که یک خواننده معروف یا فلان بازیگر، به فلان تیم فوتبالی یا والیبال پیوسته باشد.

با این حال این تجربه جدید، ممکن است گاهی موفق شود، گاهی هم شکست بخورد و به صورت جدی ادامه نمی یابد. هومن شاهی (گامنو)، امید نعمتی، کاوه آفاق، فرزاد فرزین، محمدرضا گلزار، مهران مدیری، حامد بهداد و محمدرضا عیوضی، پنج خواننده‌ای هستند که در ماه‌های اخیر، برای اولین یا چندمین بار با تلویزیون، سینما، نمایش خانگی و تئاتر بازیگری را تجربه کرده‌اند.

روزنامه جوان در این خصوص نوشته است: 

در حالی که صداوسیما به عنوان یکی از منتقدان سبک زندگی سلبریتی‌ها، در بخش‌های مختلف خبری و برنامه‌های تلویزیونی به نقد جریان سلبریتی‌زدگی جامعه می‌پردازد، در بخش‌های نمایشی تلویزیون، قاعده کاملاً برعکس شده و این رسانه به محلی برای مجاز شدن برخی از سلبریتی‌ها تبدیل شده است.

در آخرین نمونه از جریان عادی‌سازی حضور زیرزمینی‌ها در رسانه ملی، «گامنو»، خواننده رپ زیرزمینی، به عنوان بازیگر سریال «زیر همکف» تلویزیون معرفی شد. سریالی که پخش آن از جمعه شب گذشته آغاز شده و قرار است جای خالی سریال‌های کمدی را پر کند.

در شرایطی که بازیگران حرفه‌ای تلویزیون به خاطر نبود پیشنهاد بازیگری مجبور به خانه‌نشینی هستند، حضور خواننده زیرزمینی به عنوان بازیگر، دهن‌کجی به حرفه بازیگری است. انتقادهای غلامحسین لطفی، درباره خانه‌نشین شدن بازیگران به تازگی از تلویزیون پخش شده و بعید بود به این سرعت مدیران صداوسیما فراموش کنند، بازیگر قدیمی طنز تلویزیون چه گلایه‌ای کرد! با این حال در زمانی که امثال لطفی چشم‌انتظار کار هستند، یک خواننده زیرزمینی یک‌شبه بازیگر سریال تلویزیونی در پربیننده‌ترین شبکه تلویزیون شد.

عده‌ای هنوز هم از بیانیه‌های سلبریتی در نقد رسانه ملی صحبت می‌کنند. حواشی این صحبت‌ها ناتمام است و می‌شود ساعت‌ها در موردش صحبت کرد. این درحالی است که تنها چند روز بیشتر از قهر چند سلبریتی سینما از تلویزیون نگذشته است. افرادی که شهرت خود را مدیون حضور در تلویزیون هستند، به بهانه‌های واهی با رسانه ملی خداحافظی کردند، حال باید دید آیا این سرنوشت برای امثال خوانندگان زیرزمینی نیز تکرار می‌شود یا خیر؟!

روزنامه خراسان در این هم در خصوص خواننده‌های بازیگر نوشته است: 

هومن شاهی (گامنو) سریال زیر همکف

هومن شاهی معروف به «گامنو»، پیشتر به عنوان یک خواننده زیرزمینی موسیقی هیپ‌هاپ شناخته می‌شد تا این که پخش صدایش در برنامه پرمخاطب «خندوانه» باعث شد، به مخاطبان معرفی شود. البته ابتدا نامی از هومن شاهی در برنامه برده نمی‌شد و خود او هم در تلویزیون دیده نمی‌شد اما پس از مدتی، نام این خواننده در تیتراژ «خندوانه» آمد و بعدتر تیتراژ دو مسابقه «خانه ما» و «کودک‌شو» را هم خواند. گامنو سال گذشته در «خندوانه» و «کودک‌شو» قطعاتی را هم اجرا کرد و نسبت به قبل بیشتر شناخته شد.

او اولین بار سال 96، بازیگری را با تئاتر «شرقی غمگین» تجربه کرد و در این نمایش با سجاد افشاریان همبازی شد. شاهی پس از این تئاتر، در سریال «گلشیفته» ساخته بهروز شعیبی بازی کرد. او بازیگری را با نقش اصلی سریال «زیر همکف» که جمعه‌شب آغاز شد، ادامه داد و حالا اولین حضور در قاب تلویزیون را به عنوان بازیگر تجربه می‌کند. او در این سریال نقش دام پزشکی به نام «فرید» را بازی می‌کند که در آستانه ازدواج و با مشکلات اقتصادی درگیر است. سریال طنز «زیر همکف» با روحیه‌ای که مخاطبان و هوادارانش از او سراغ دارند، سازگار است. برای قضاوت درباره کیفیت بازی او اما، باید تا پخش چند قسمت از سریال صبر کرد.

فرزاد فرزین سریال مانکن

فرزاد فرزین هم جزو خوانندگانی است که تجربه‌هایش در زمینه بازیگری به سال‌ها قبل برمی‌گردد. او در ابتدای آغاز فعالیت خود در عرصه خوانندگی، سال 85 با فیلم «پسران آجری» به کارگردانی مجید قاری‌زاده وارد سینما شد و پس از آن در فیلم‌هایی مانند «کنسرت روی آب» و «سگ‌های پوشالی» ایفای نقش کرد. فرزین در سال‌های اخیر با ایفای نقش در سریال‌های نمایش خانگی، حضور خود در عرصه بازیگری را حفظ کرده است. او سال 95 در نقش یک کلاهبردار که هویت فرزاد فرزین را جعل کرده بود، در مجموعه «عاشقانه» بازی کرد و اکنون با سریال «مانکن» در نمایش خانگی حضور دارد. فرزین در عرصه بازیگری چندان موفق نبوده و نزد مردم به عنوان خواننده پذیرفته شده است نه یک خواننده و بازیگر.

امید نعمتی فیلم دست‌انداز

امید نعمتی خواننده موسیقی تلفیقی، جزو خواننده‌هایی است که به تازگی وارد عرصه بازیگری و سینما شده است. او برخلاف دیگر خوانندگان، ورود بسیار بی‌سروصدایی به بازیگری داشته و در اولین حضور خود در سینما، در یک فیلم طنز با کمال تبریزی همکاری کرده است. این فیلم به نام «دست‌انداز» این روزها در مرحله فیلم برداری است و رضا کیانیان، رویا نونهالی و هدی زین‌العابدین دیگر بازیگران آن هستند. اگر این فیلم به جشنواره فجر راه یابد، اولین حضور او در سینما، حسابی زیر ذره‌بین منتقدان و علاقه مندان به سینما خواهد رفت.

کاوه آفاق فیلم لامینور و تئاتر راه‌پله

کاوه آفاق خواننده موسیقی راک، به تازگی حضور پررنگی در عرصه بازیگری داشته است. اواخر شهریور خبر رسید که او به جمع بازیگران جدیدترین فیلم داریوش مهرجویی یعنی «لامینور» که فضای آن کاملا با موسیقی و نوازندگی مرتبط است، اضافه شده و اکنون روی صحنه تئاتر در حال اجرای نمایش «راه پله» به کارگردانی سپیده میرحسینی است. «لامینور» اولین تجربه حضور آفاق در سینماست اما او پیش‌ از این‌، تجربیاتی در زمینه اجرای تئاتر داشته است. این خواننده سال 91 برای اولین‌بار به روی صحنه تئاتر رفت و نمایش «درخت بلوط» را اجرا کرد. پس از آن هم اردیبهشت سال 92، در تئاتر «نمایش خاکستری» ایفای نقش کرد و با محمدرضا علیمردانی همبازی شد. بازی او در این دو نمایش، مورد استقبال تماشاگران و هوادارانش هم قرار گرفت.

محمدرضا عیوضی تئاتر اتاق پرو

مدت زیادی نیست که محمدرضا عیوضی هم پا به دنیای بازیگری گذاشته است. عیوضی که از خوانندگان قدیمی موسیقی پاپ به حساب می‌آید و بارها درخصوص فضای موسیقی پاپ امروز گلایه و انتقاد کرده است، خرداد امسال در نمایش «به وقت پازولینی» به کارگردانی آرش سنجابی ایفای نقش کرده و از 12 آذر هم برای بازی در نمایش «اتاق پرو» به کارگردانی نغمه نوذری روی صحنه تئاتر رفته است. او تا 15 دی مشغول اجرای این نمایش خواهد بود و طبق گفته خودش تئاتر دیگری از او هم در راه است.

 

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها