اتاق اصناف ایران به کجا چنین شتابان؟

اصحاب کسبه مظلوم از اتاق اصناف ایران می پرسند به کجا چنین شتابان؟ و مگر اصناف چه خدمتی به کسبه می کند؟

اتاق اصناف ایران به کجا چنین شتابان؟

 علی غفرانی کجانی خبرنگار افق نایین

اتاق اصناف ایران در اوایل امسال ۱۴۰۳ با پیامک هایی که پسوند تهدید آمیز داشت به کلیه کسبه در جمهوری اسلامی ایران دستور و تحکم کرده است حق عضویت سالانه و معوقه سالهای قبل  خود را  طبق بر آوردی که اتاق اصناف ایران معین و اعلام سال به سال دراین سامانه کرده است طی ضرب الاجل به حساب سامانه اتاق اصناف ایران واریز نمایند. و نه به حساب صنف محلی کسبه که خودش عضو است.

و الا برای بار نخست در صورت عدم پرداخت، یک هفته محل کسب طرف را تعطیل می کنند! و برای بار دوم....

حال سوال این است:

اولا اینگونه سخن گفتن با اصحاب کسب و کاری که نقش اصلی  تامین هزینه های  انقلاب و جنگ تحمیلی را عاشقانه بر دوش گرفته بودند و حتی هزینه هواپیما امام خمینی را  در ورود به ایران تأمین می کرده اند بی حرمتی به این صنف و راه امام  نیست و آیا در شان اتاق اصناف ایران است؟! که نمی داند همیشه از زمان شاه سابق تا جمهوری اسلامی ایران حکومت ها با اصناف تعامل مشورتی و همراهی تنگاتنگ داشته اند و نه تحکم!

در ثانی هر ‌کسبه عضوی از تشکیلاتی است که هیات مدیره خود را خودش مانند انتخابات دیگر تشکل ها با درایت از میان اعضا طبق قانون انجیوهای و تشکیلات  مدنی در محل انتخاب کرده و می کند و در نتیجه طرف حساب خودش را از نزدیک در محل  می شناسد که مثلا  این صنف  من << لوازم و تحریر و ...>> است و مثلا در شهرنایین دفتر و دستک دارد و می تواند براساس عدل و انصاف و با راستی آزمایی حق عضویت ما را مانند سایر انجمن صنفی و خانه مطبوعات ها و غیره اعلام و دریافت و هزینه شقاف محلی نماید.

ثالثا وقتی به  ناگه یک پیامک ضرب الاجل در ایام شادی و جشن عید نوروز از طرف اتاق اصناف ایران برای ‌کسبه در میان خانواده پیش آید که طرف حسابش نیست و امکان گفتگو در دخل و خرج را ندارد با خود  و در میان خانواده می گویند آیا این رفتار چیزی جز یک ظلم آشکار نیست؟! 

زیرا  سامانه هوشمند از کجا می داند که کسبه، آیا حساب و درآمدی دارد یا ندارد؟

 برای نمونه بعضی کسبه به این خبرنگار افق نایین، می گویند در حالی که ما آنقدر کسب و کارمان لنگ است که سالی ۵۰ هزارتومان در آمد نداریم و در گذشته  توافقی با صنف خود رو در رو به اندازه توان حق عضویت را پرداخت می کرده ام، حال اتاق اصناف ایران یک طرفه برای ما ملیونی تعیین تکلیف می کند و در ضمن با تهدید و هول اینکه اگر کسبه آن را پرداخت نکرد محل کسبش تعطیل می شود را به رخ می کشند. 

 خبرنگار افق که دستش از همه جا کوتاه است و هیچ مقامی در محل  پاسخگو نیست  می گوید دست به دامان سامانه محترم ۱۱۱ استانداریاصفهان شدم  کارشناس با ادب محترم که نخواست نامش فاش شود گفت این کار مخالف قانون است  و طرف حساب کسبه با صنف خودش می باشد زیرا اعضا صنف را خودشان انتخاب کرده اند.

اکنون مردمی که انتظار دارند آموزه های امیرالمومنین علی(ع) که می فرماید به جای گرفتن مالیات و وجه از مردم، کسب و کار را رونق دهید. اصحاب کسبه مظلوم از اتاق اصناف ایران می پرسند به کجا چنین شتابان؟؟  و مگر اصناف چه خدمتی به کسبه می کند؟

به قول رسانه ای  در واقع اصناف با سهمی بیش از یک چهارم تولید ناخالص ملی و حدود نیمی از اشتغال کشور، بزرگ ترین بخش اقتصادی کشور بعد از نفت را برعهده دارند.  و خدمت به کشور می کنند.

مردم از اناق اصناف می پرسند کسبه چگونه می توانند صدای مظلوم خود را به گوش ناپیدای سامانه نوجوان شما برسانند؟! بعضی کسبه یی که هیچ درآمدی نداشته است فردا با هوش مصنوعی و راستی آزمایی در جلو مردم آیا اتاق اصناف را  شرمنده روزگار و باعث انتقام از طریق گرانی قوت مردم نشده اند را شفاف سازی نمی کند؟

حال جدا مردم از اتاق اصناف ایران در خواست دارد بگزارند کسبه رو در رو در محل با هیات مدیره محل، خودشان کارشان را با تعامل حل و فصل نمایند، والا اولین کار بعضی از کسبه کم درآمد بستن و خارج شدن از عضویت را پیشه کرده اند و پیشه  می کننند و قهر به دولت ه چند که که این حق عضویت را از جیب خود نمی دهند بلکه به قول خودشان روی جنس می کشند  و قطعا رسانه ها آرام نمی نشینند راو اتفاقات نا گوار دیگر...

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها