قیمت پیاز در بازار چقدر است؟ + امروز 7 اردیبهشت‌ماه

قیمت پیاز و خبر‌های مربوط به گرانی و کمبود پیاز در بازار را باید اولین شوک خوراکی‌ها در سال جدید بدانیم.

قیمت پیاز در بازار چقدر است؟ + امروز 7 اردیبهشت‌ماه

مرکز آمار ایران از افزایش تقریبا ۳۰ درصدی قیمت پیاز در فروردین امسال خبر داده که بیشتر از هر خوراکی دیگری به حساب می‌آید و گزارش‌های رسمی و رصد بازار از ارقامی نزدیک کیلویی ۴۵ هزار تومان در بازار خبر می‌دهند.

طبق رسم نانوشته سال‌های گذشته یکبار دیگر فصل سرما و یخبندان به عنوان متهم اول پرونده معرفی شده و بخشی از فعالان بازار موضوع را به ماجرای رفع ممنوعیت صادرات پیاز ارتباط می‌دهند. وزارت جهاد کشاورزی از یک طرف با دلیل و مدرک از ممنوعیت صادرات پیاز رفع اتهام کرده و اعتقاد دارد در هفته‌های آتی و با نزدیک شدن به فصل گرما غائله پیاز خاتمه پیدا می‌کند.

قیمت پیاز براساس آمار رسمی؛ جهش ۳۰ درصدی در یک ماه​

قیمت پیاز فروردین امسال بیشتر از هر خوراکی دیگری افزایش پیدا کرد. داده‌های ماهانه مرکز آمار ایران در قالب گزارشی تحت عنوان متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور، مشخص می‌کند قیمت پیاز در اولین ماه امسال حدود ۳۰ درصد درمقایسه با اسفند ۱۴۰۲ بیشتر شده است.

قیمت پیاز در پایان فروردین امسال درحالی به نقل از مرکز آمار ایران کیلویی ۲۷ هزار و ۲۰ تومان محاسبه شده که این عدد اسفند سال قبل ۲۰ هزار و ۸۷۲ تومان بوده است.

قیمت پیاز به این ترتیب در یک ماه کیلویی شش هزار و تقریبا ۱۵۰ تومان بیشتر شده و آن را بالاتر از پرتقال، لیمو ترش، هویج‌فرنگی و فلفل‌دلمه‌ای به رکورددار افزایش قیمت خوراکی‌ها در اولین ماه سال تبدیل کرده است. گزارش‌های غیررسمی از عدد و رقم‌های بیشتری برای قیمت پیاز در روز‌ها و هفته‌های اخیر حکایت دارد و خود مرکز آمار هم در بخشی از گزارش اخیر به ارقامی نزدیک کیلویی ۴۵ هزار تومان اشاره کرده است.

قیمت پیاز با این اوصاف قبل از گوشت و مرغ و خوراکی‌های دیگری، اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳ است و در هفته‌های اخیر روایت‌های زیادی از شیطنت‌های آن مخابره شده است.

قیمت پیاز و ردپای خبر‌های مربوط به گرانی‌های اول سال، طی روز‌ها و هفته‌های اخیر در تیتر اخبار سرویس اقتصادی خیلی از رسانه‌ها مشاهده می‌شود. رسانه‌های رسمی از ارقامی نزدیک کیلویی ۴۰ هزار تومان برای قیمت پیاز در بازار گزارش می‌دهند و در همین خبر‌ها به نرخ‌هایی حول‌وحوش ۲۵ هزار تومان در میادین‌تره‌بار اشاره شده است.

قیمت پیاز از طرف دیگر در فروشگاه‌های اینترنتی معروف کمتر از کیلویی ۴۰ هزار تومان نیست و مشکل کمبود پیاز در یکسری دیگر از این فروشگاه‌ها کماکان ادامه دارد.

قیمت پیاز؛ اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳قیمت پیاز براساس گزارش‌های رسمی و رصد بازار تا مرز کیلویی ۴۵ هزار تومان در روزهای گذشته جلو رفته است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها