دلخوش به واردات خودروی دست دوم نباشید؛

مافیا نمی‌گذارد خودروی صفر و کارکرده خارجی وارد کشور شود

مقامات وزارت صمت می‌دانند خودروهای صفرکیلومتر ایران خودرو و سایپا قادر به رقابت با خودروهای خارجی کارکرده نیستند قطعا اجازه واردات خودروهای مستعمل خارجی را به بخش خصوصی نخواهند داد/ دولت رئیسی فعلا با زیرکی و از طریق شایعه ورود خودروهای کار کرده بازار اتومبیل را به رکود کشانده است.

مافیا نمی‌گذارد خودروی صفر و کارکرده خارجی وارد کشور شود

مافیای قدرتمند داخلی که سود چند صدهزار میلیارد تومانی از ماشین‌های بی‌کیفیتِ ساخت داخل دارد با توجه به اهرم‌ها و ابزارهایی که در ارکان قدرت کشور دارد هرگز حاضرنیست که فضای بازار خودرو در ایران رقابتی شود.

 

ابراهیم نظری/ به گزارش مستقل‌آنلاین؛ دولت رئیسی با توجه به اینکه در پایان سال ۱۴۰۲ انتخابات مجلس دوازدهم را در پیش رو دارد برای اینکه سیر شتابان قیمت خودرو را متوقف کند اقدام به پیش‌فروش سه ماهه یا ۹۰ روزه خودروهای شرکت‌های داخلی کرد.

 

اما چند روز پس از انقضای مهلت ثبت نام خودروهای داخلی اعلام کرد در سال۱۴۰۲ هیچ گونه خودرویی به متقاضیان ثبت نام شده تحویل نخواهد داد.

دومین اقدام دولت برای جلوگیری از تورم سرسام آور قیمت ماشین تصویب قانون واردات خودروی دسته دوم و سپس تایید این قانون در شورای نگهبان بود که بازار خرید و فروش خودرو را در داخل کشور به رکود کشاند.

هفته پیش وزارت صمت شرط و شروطی عجیب برای واردات خودروی دست دوم گذاشت و آن شرط این بود، خودروهای وارداتی که ۵ سال کار کرده باشند حتما باید از کشور مبدأ مجوز اِسقاط بگیرند و سپس از سوی بخش خصوصی به کشور وارد شوند.

بنا بر گزارش خبرنگار ما برای کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین سایر کشورهای همسایه ما در مناطق شرق و غرب و شمال کشور این شرط هرگز مقرون به صرفه نیست و آن‌ها مجوز اسقاطی به واردکنندگان خودرهای کارکرده نخواهند داد.

این پیش شرط عجیب و غریب وزارت صمت به منظور حمایت از دو شرکت بزرگ داخلی است.

مقامات وزارت صمت با وجود اینکه می‌دانند خودروهای صفرکیلومتر ایران خودرو و سایپا هرگز قادر به رقابت با خودروهای خارجی کارکرده حتی با عمر ۱۰ سال نیستند، قطعا اجازه واردات خودروهای مستعمل خارجی را به بخش خصوصی نخواهند داد.

دولت رئیسی فعلا با زیرکی و از طریق شایعه ورود خودروهای کار کرده بازار اتومبیل را به رکود کشانده است.

اما در همین تابستان و در آستانه شهریور ماه چنانچه عملیات اجرایی واردات خودروهای کارکرده تحقق نیابد، قطعا بازار خودرو از رکود فعلی بیرون آمده و دوباره شاهد افزایش قیمت سرسام آور در داخل کشور خواهیم بود.

مافیای خودرو چه کسانی هستند؟

بهرحال مافیای خودرو قدرتمندتر از بخش خصوصی و جامعه مصرف کنندگان این بازار هستند.

این شبکه مافیایی همانطور که تاکنون موفق به مسدود کردن بازار خودرو شده است، باز هم می تواند ممنوعیت واردات خودروهای کار کرده را تداوم بخشد.

شاهدی بر مدعای ما واردادت خودروهای کار کرده در سال ۱۴۰۲ محقق نخواهد شد اظهارات اخیر آقای رشیدی کوچی است که هفته گذشته اعلام کرد دولت مانع شماره‌گذاری ماشین‌های صفر کیلومتر خارجی شده است.

رشیدی کوچی پیشتر گفته بود: مافیا یک جریان است که در طول سال‌های طولانی شکل گرفته و در تصمیمات اثرگذار است. وی گفت: مافیا همان کسانی هستند که با استناد به اینکه ارز از کشور خارج می‌شود جلوی واردات خودرو را می‌گیرند. وی گفت: خودرو امروز داد همه و حتی شخص اول مملکت را نیز درآورده است.

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها