حمله تند روزنامه کیهان به سریال پایتخت / پایتخت ضد فرهنگ و اخلاق است
روزنامه کیهان به سریال پایتخت حمله کرد و این سریال را به شدت مورد انتقاد قرار داد.
پس از فضاسازی رسانهای عوامل سریال پایتخت درباره حذف دو نابازیگر این سریال از پروژه پایتخت 7، رسانهها از طلب دستمزد نجومی یکی از بازیگران این سریال که پنج میلیارد تومان اعلام شده، خبر دادهاند! این در حالی است که برخی از این بازیگران، قبلاً نشان دادهاند نمک میخورند و نمکدان میشکنند. هم ژست مخالف سیاسی میگیرند و هم این چنین از بودجه بیتالمال و اموال مردم ارتزاق میکنند! هنوز فراموش نکردهایم که یکی از بازیگرهای سریال پایتخت اعلام کرده بود که دیگر هیچ وقت با صداوسیما همکاری نمیکند؛ اما ریاکارانه، ضمن اطوار مخالفت، دستمزد نجومی هم میگیرند، این در حالی است که برخی از بازیگران سریال پایتخت هیچگاه در عرصههای دیگری چون سینما و تئاتر موفق نبودند و فقط از طریق صداوسیما و سریال پایتخت به چهرههای مشهوری تبدیل شدند؛ در واقع آنها به مردم و صداوسیما بدهکار هستند، اما قصد دارند از طریق صداوسیما پول مردم را بگیرند و با تحویل محتوایی سخیف و مبتذل، به همین مردم و صداوسیما خسارت فرهنگی بزنند.
با این اوصاف و با توجه به تجربه سه فصل اخیر سریال «پایتخت» که وارد فاز ضد فرهنگی و تخریب اخلاق شده و پروژه فروپاشی نهاد خانواده را پیگیری میکند، جای سؤال است که اساساً سازمان صداوسیما چرا قصد تولید «پایتخت 7» را دارد؟ رسانه ملی چگونه قصد دارد به برخی عوامل این سریال که سابقه پررنگی در شاخوشانه کشیدن علیه ارزشهای فرهنگی کشور را دارند، اعتماد کند؟
جوان نیز در یادداشتی با عنوان «تنابنده پول بگیرد اما محتوا را گروگان نگیرد» نوشت:
گفته میشود که محسن تنابنده ، نویسنده و بازیگر سریال، برای فصل هفتم سریال پایتخت، تقاضای ۵ میلیارد تومان دستمزد کرده است.
تلویزیون ظاهراً انتخاب دیگری هم ندارد، پایتخت بدون تنابنده پایتخت نیست، اما کاش مدیران سیما آنقدر توانمند نشان میدادند تا دستکم متن و محتوای پایتخت ضدفرهنگ نباشد و مانند سری اول تا سوم ارزشهای خانواده و جامعه تقویت شود. کاش تنابنده پول را بگیرد، اما محتوا را گروگان نگیرد، وقتی از جیب مردم به تنابنده پول میدهند و محصول کار هم ضدفرهنگ باشد، معنایش این است که مردم هم چوب را میخورند و هم پیاز را!
پایتخت ۷ برای مدیران تلویزیون یک آزمون بزرگ است، یکی از مدیران فرهنگی که با تنابنده کار کردهاست، میگفت او خیلی چغر و بدبدن! است، حالا باید منتظر ماند و دید این حریف چغر در پایتخت ۷ چقدر میتواند مدیران سادهای را که بزرگترین اهرم مدیریتشان انبان پر و پیمان بیتالمال است، دور بزند. من فکر میکنم تنابنده فهمیده عیار مدیریت در سازمان صداوسیما دقیقاً چقدر است و کار دستش آمده و به اصطلاح حریف را خوب آنالیز کردهاست.
مدیران سیما اگر در تولید برنامه برای مخاطب دچار چالش خلاقیت و ایده هستند، اما دستکم میتوانند با استخدام افراد کارآمد و متخصص در امر فرهنگ و فیلمنامهنویسانی که در ادبیات دستی دارند و اخلاق جامعه برایشان مهم است، نسبت به تقویت محتوای آثار و مجموعههای نمایشی در تلویزیون اهتمام بیشتری به خرج بدهند. وقتی قرار باشد درآمد آگهیهای ناشی از پخش سریال پربیننده پایتخت دست و دل مدیران سیما را بلرزاند و همین باعث شود تا محتوا را وا بدهند، نتیجه این میشود که فرهنگ به ضرر سود و سرمایه عقبنشینی میکند.
تنابنده بازیگر خوبی است و دستی هم در نویسندگی دارد، اما قطعاً دغدغهای برای فرهنگ جامعه ندارد و پول و درآمد اولویت اول اوست، پس این مدیران سیما هستند که باید دلشان برای جامعه مخاطبان سیما بسوزد و روی فیلمنامه پایتخت متمرکز شوند.
این در حالی است که برخی نیز با ساخت سریال پایتخت موافق بوده و آن را بر اساس ساختار زندگی واقعی می دانند که طی این سال ها مشکلات اقتصادی جامعه را همیشه به نمایش گذاشته و درباره قشر متوسط جامعه حرف هایی برای سخن داشته است .
ارسال نظر