روند معاملات بازار‌های ارز و طلا کاهشی شد/ بازگشت سکه به کانال ۴۹ میلیون تومان

برداشت مثبت دلار؛ سکه به کانال ۴۹ میلیون تومانی بازگشت.

روند معاملات بازار‌های ارز و طلا کاهشی شد/ بازگشت سکه به کانال ۴۹ میلیون تومان

روز گذشته روند معاملات بازار‌های ارز و طلا کاهشی شد. درحالی که شاخص‌های این دو بازار در معاملات روز دوشنبه رشد نرخ‌های قابل توجهی را تجربه‌ کرده‌ بودند، در بازار روز سه‌شنبه بخشی از هیجانات موجود در بازار تخلیه شد. تحلیلگران معتقدند که این افت ارزش ناشی از برداشت مثبت معامله‌گران از اخبار جدید است.

به‌نظر می‌رسد بخشی از هیجانات بازار ارز تهران تخلیه شده باشد. در روزهای اخیر که سیگنال‌های گسترش درگیری‌های منطقه‌ای به بازار مخابره می‌شد، دست متقاضیان در بازار بالا رفت. اما اکنون به‌نظر می‌رسد که سیگنال‌هایی مبنی بر عدم تمایل طرفین به گسترش درگیری‌ها توانسته تاحدی از انتظارات تورمی فعالان بازار بکاهد.

پس از صورت گرفتن عملیات موشکی «وعده صادق 2» و وجود احتمالاتی مبنی بر پاسخگویی رژیم صهیونیستی به این حمله، ریسک گسترش درگیری‌های منطقه‌ای افزایش یافت. چرا که در وهله اول این رژیم به تهدید تاسیسات استراتژیک ایران پرداخت و در مقابل مقامات رسمی کشور اعلام کردند درصورت وقوع هرگونه حمله از جانب رژیم صهیونیستی به کشور پاسخ ایران بسیار قوی‌تر از قبل خواهد بود.

تهدید تاسیسات نفتی کشور تاثیر چشمگیری بر بازار داخل و خارج دارد. چرا که ایران با تامین بخش قابل توجهی از نیاز جهانی به نفت نقش موثری بر بازار جهانی دارد.

بر همین اساس قیمت نفت و طلا در بازارهای جهانی و قیمت طلا و ارز در بازار داخل کشور افزایش یافت. اما هم‌اکنون با گذشت حدود 2 هفته از عملیات موشکی ایران و عدم پاسخگویی رژیم صهیونیستی به تهدیدات خود و از سوی دیگر تغییر رویکرد این رژیم نسبت به اهداف احتمالی، به نظر‌ می‌رسد انتظارات تورمی فعالان جامعه و بازار کاهش یافته است.

مشاهدات نشان‌ می‌دهد که همزمان با افت قیمت‌ ارز و طلا در بازار کشور، بهای جهانی نفت نیز آرایش کاهشی به خود گرفته است. به عقیده برخی از فعالان ارزی درصورت تخلیه کامل ریسک‌های نظامی کانال‌های 60 و 61 هزار تومانی می‌تواند کف قیمت دلار آزاد باشد. چرا که بازارساز در یک سال و نیم گذشته نشان داده که مایل است از دامنه نوسان نرخ ارز بکاهد و از آنجا که بازار دلار در نیمه نخست سال در بازه قیمتی 60 هزار تومانی رنج بود، نخستین حمایت مهم دلار در مسیر کاهشی نیز همین سطوح قیمتی است.

حال باید دید در روزهای پیش‌رو ریسک جدید به معاملات ارزی کشور اضافه خواهد شد یا خیر. در بازار روز دوشنبه قیمت برخی از شاخص‌های طلایی به قله‌های قیمتی تاریخی خود رسیدند. به‌طور مثال سکه طلا طرح جدید در بازار روز دوشنبه با حضور در سطح قیمتی 50میلیون تومانی در بالاترین ارزش خود از زمان عرضه تاکنون معامله شد. اما در بازار روز سه‌شنبه بخشی از این رشد ارزش‌ها جبران شد.

سکه طلا در عصر دیروز با حدود 180هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 49میلیون و 820 هزار تومان معامله شد. قیمت اسکناس دلار غیررسمی نیز در واپسین معاملات نقدی بازار دیروز با افت 350 تومانی نسبت به نرخ روز دوشنبه در رقم 63 هزار و 100 تومان به‌فروش رسید.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها