انتقام نیمه تمام حزب الله

قدرت اطلاعاتی اسرائیل بسیار بالاست ولی با این حال نمی تواند تمامی پایگاه ها و تسلیحات حزب الله را از بین ببرد. زیرا که آنها بسیار زیاد و در سراسر لبنان پراکنده هستند.

انتقام نیمه تمام حزب الله

محمدحسین واحدی ارشد اندیشه سیاسی 

 

حزب الله لبنان مصادف با اربعین سعی کرده تا انتقام فواد شکر را بگیرد. برای همین نیز یک حمله ی راکتی بزرگ را ترتیب داده بود. که از شانس بد حزب الله و محور مقاومت این نقشه او لو رفت و اسرائیل با استفاده از صد جنگنده حمله پیش دستانه خود را آغاز کرد. این حمله پیش دستانه با موفقیت پیش رفت و توانست بخش بزرگی از لانچرهای راکت های حزب الله را نابود کند. طبق گفته دنیل هاگاری در این حمله تقریبا ۲۷۰ هدف توسط اسرائیل نابود شدند . اما با این حال حزب الله توانست تعدادی راکت حدودا سیصد عدد را پرتاب کنند.البته در اسرائیل سامانه گنبد آهنین می تواند حدودا هزار و صد عدد موشک برای نابودکردن راکت ها بعد از رهیگری آنها  در هوا پرتاب کند. سامانه پیکان نیز می تواند موشک های پیشرفته بالستیک را نابود کند. این یک سد محکمی در برابر  تهاجم موشکی است. اسرائیل از نظر قدرت دفاع هوایی و پدافند موشکی در دنیا حرف اول را می زند.به طوری که تمام محور مقاومت و حتی ایران با این چالش بزرگ پدافندی رو به رو هستند. علاوه بر این اسرائیل از حمایت های نظامی آمریکا بهره مند است. طبق گفته رسانه های اسرائیلی و آمریکایی طی یک ماه اخیر اسرائیل معادل ۲۱۱۵ تن مهمات از آمریکا دریافت کرده است  این محموله ها از طریق هواپیما های سی ۱۳۰ سی ۱۷ وسی ۵و بوئینگ ۷۴۷ به اسرائیل منتقل شده است.اما حزب الله نیز از زرادخانه بسیار عظیمی برخوردار است. به گفته روزنامه عبری معاریو،حمله به انبارهای تسلیحات حزب الله مانند تخلیه دریا با قاشق است این تصویر ممکن است خوشحال کننده به نظر برسد و آن را به عنوان تصویری از پیروزی نشان دهیم، اما این چیزی نیست جز یک قرص آسپرین برای یک بیمار سرطان، این گفته نشان می دهد که محور مقاومت از ایران برای زیاد کردن قدرت نظامی خود کمک و الگو می گیرند. اما در حمله امروز که تقریبا بیشتر پرتاب گر ها طبق گزارش های خبرگزاری های خارجی نابود شدند. حزب الله مجدد حمله کرد و در این حمله چند خانه،مرغ داری و یک قایق جنگی اسرائیل هدف قرار گرفتند. گزارش ها حاکی از آن است که یک قایق گشتی کلاس Dovra Mk II اسرائیل مورد اصابت قرار گرفته است. یک کشته و دومجروح تایید نشده هم گزارش شده است.‌اما با این حال این حمله پیش دستانه اسرائیل هم از نفوذ اطلاعاتی قوی این کشور در محور مقاومت و حتی ایران حکایت دارد. همان طور که در جریان ترور اسماعیل هنیه مشاهده کردیم. هم اینکه  اسرائیل از هفتم اکتبر درس خوبی گرفته و جلوی هر حمله ای را جدید می گیرد. حتی زمانی که انتقام سخت دوم ایران بعد از شهادت اسماعیل هنیه مطرح شد. اسرائیل در صدد حمله پیش دستانه به ایران بود. اما با این حال حزب الله گفته است که پایگاه ۸۲۰۰ اسرائیل را هدف قرار داده است.پایگاه گولیوت هدف حزب الله بود که پایگاه اصلی متعلق به لشکر اطلاعات نظامی امان است. واحد ۸۲۰۰  نیز متعلق به آن  است که۱۱۰ کیلومتر با مرز لبنان  و۱۵۰۰ متر با مرز تل آویو فاصله دارد. به گفته تیم اندرسون استاد دانشگاه استرالیا در این حمله یوسی ساریل فرمانده این یگان که پیش تر هویت او فاش شده بود. در این حمله حزب الله لبنان کشته شده است. با این‌حال روزنامه یدئوت آحارونوت  اسرائیلی می گوید او ترور نشده است. 

نتیجه

این آمار نشان می دهد که قدرت اطلاعاتی اسرائیل بسیار بالاست ولی با این حال نمی تواند تمامی پایگاه ها و تسلیحات حزب الله را از بین ببرد. زیرا که آنها بسیار زیاد و در سراسر لبنان پراکنده هستند. برای مثال باید اشاره کنم که طبق گفته های غربی ها حزب الله در فرودگاه لبنان انبار مهمات نظامی ارسالی خود از ایران را دپو کرده‌ و همچنین برخی جا به جایی های نظامی خود را از آنجا انجام می دهد. دوم اینکه نیروی هوایی اسرائیل تاکنون توانسته بیشترین کشته را از حزب الله بگیرد و به طور مستقیم توانایی مقابله با نیروهای زبده حزب الله را ندارند. چرا که آنها قوی تر و آماده تر از حماس هستند‌. یگان رضوان هم که جای خود دارد که بسیار قدرت مند است. با اینکه در حمله پیش دستانه اسرائیل خیلی از موشک انداز های حزب الله نابود شد. ولی حزب الله با توجه به باقی مانده سلاح های خود تصمیم درست و استراتژیکی گرفت و مرکز اطلاعاتی و راهبردی اسرائیل یعنی واحد ۸۲۰۰ را هدف قرار داد. که بسیار قابل توجه است.

 

ارسال نظر

  • ناشناس

    گزارشتون کاملا نادرست بود
    حزب الله لبنان گریه اسرائیل را در حمله اربعین درآورده و آنها به شدیدترین وجه ممکن از حملات ایران و حزب الله در ترس و وحشت قرارگرفته اند

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها