نظر مراجع در رابطه با حکم شرعی ورق بازی
یکی از بازی هایی که امروز در بین جوانان رایج شده است ورق بازی می باشد که باید حکم شرعی ورق بازی را دانست تا بدانیم در چه مواقعی جایز می باشد.
بازی با پاسور از انواع بازی هایی می باشد که باید با حکم شرعی آن آشنا باشید.
حضرت امام قدسسره می فرمایند:
اگر احراز شود یعنی مکلف یقین کند که پاسور و شطرنج از آلت قمار بودن خارج شده بازی با آنها بدون برد و باختی اشکال ندارد، ولی تا احراز نشود باید بازی نکنند(استقتائات حضرت امم، ج ۲، ص ۱۰ و ۱۱.)
مقام معظم رهبری می فرمایند:
اگر مکلّف تشخیص دهد که در حال حاضر شطرنج از آلات قمار محسوب نمیشود، ساخت و خرید و فروش و بازی با آن بدون شرطبندی اشکال ندارد. همچنین با فرض مذکور، آموزش آن هم بدون اشکال است.
و بازی با ورقه ایی که عرفاً آلات قمار محسوب می شوند، مطلقا جایز نیست. ولی بازی با ورقهایی که عرفاً آلت قمار محسوب نمیشوند، بدون شرطبندی اشکال ندارد و به طور کلّی بازی با هر چیزی که مکلف تشخیص دهد از آلات قمار است و یا در آن شرطبندی شود به هیچ وجه جایز نیست و بازی با هر وسیله ای که جزء آلات قماریه حساب نیاید بدون شرطبندی اشکال ندارد(ترجمه اجوبهالاستفتائات رهبری، چاپ جدید، ص ۲۴۶ و ۲۴۷.)
آیت الله فاضل لنکرانی می فرمایند:
نظر اینجانب در این مسئله همانند نظر حضرت امام قدسسره است، ولی امام در جواب سؤال مجدد فرمودهاند تا احراز نشود نباید بازی کنند و نظر این جانب نیز همین است و در این جهت فرقی بین زمانها نیست(جامع المسائل آیهالله فاصل، ج ۲، ص ۲۹۳، س ۹۳۹ و جامع المائل، ج ۱، ص ۲۴۷.)
مرحوم آیت الله گلپایگانی(ره) می فرمایند:
بازی با آلات قمار مثل نرد و شطرنج و پاسور حرام است اگر چه قصد برد و باخت نداشته باشند.
آیهالله بهجت:بازی کردن با آلات قمار، از قبیل نرد و پاسور و شطرنج با برد و باخت حرام قطعی است و بدون برد و باخت احتیاط در ترک است. در شطرنج احتیاط اشدّ است(توضیح المسائل آیهالله بهجت، مسائل متفرقه، ص ۲.)
توضیح:مقصود از احتیاط در هر دو مورد احتیاط واجب است.
آیت لله صافی گلپایگانی می فرمایند :
بازی با شطرنج ولو بدون برد و باخت باشد و حضور در مجلسی که شطرنج بازی میکنند اشکال دارد و بازی با ورق و هر آلت قمار دیگر ولو بدون برد و باخت باشد، به نظر اینجانب حرام است(جامعالاحکام آیهالله صافی، ج ۱، ص ۳۰۲، س ۱۰۴۰ و ۱۰۴۱.)
آیت الله سیستانی می فرمایند :
شطرنج مطلقا حرام است و پاسور اگر همچنان در عرف قمار باشد بازی بدون برد و باخت با آن به احتیاط واجب جایز نیست(مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید، ص ۱۸۹.)
آیت لله نوری همدانی میفرمایند:
بازی با آلات قمار کلاًّ حرام میباشد، مگر از آلت قمار بودن خارج شده باشد(هزار و یک مساله فقهی، مجموعه استفتائات آیهالله نوری، ج ۲، ص ۱۶۷، س ۵۵۹.)
آیت الله تبریزی می فرمایند:
بازی با آلات معروفه قمار، چه با برد و باخت مالی باشد و چه بدون آن جایز نیست، و شطرنج تا وقتی که محرز نشود که از آلت قمار بودن خارج شده به طوری که در هیچ مجتمع قمار یا آن متعارف نباشد، بازی با آن چه با برد و باخت مالی باشد یا بدون آن جایز نیست(استفائات جدید، آیهالله تبریزی، ص ۲۰۴، ص ۹۸۱.)
آیت الله مکارم شیرازی می فرمایند:
بازی با آلات قمار، هر چند بدون برد و باخت باشد اشکال دارد و خرید و فروش و نگهداری آلات قمار حرام است و اگر شطرنج در عرف عام از صورت قمار خارج شده باشد و به عنوان ورزش شناخته شود، مانعی ندارد، خواه با کامپیوتر باشد یا غیر آن(استفتاآت جدید آیتالله مکارم، ج ۲، ص ۲۳۸.)
ارسال نظر