مهار دیابت با اصلاح روش تغذیه

با اصلاح روش تغذیه، می‌توانید دیابت را مهار کنید. تندرستی ارتباطی مستقیم با روش تغذیه دارد. بر اهمیت موضوع تغذیه بسیار تاکید می‌شود. تا جایی که یک خوراک‌شناس مشهور فرانسوی حتی پا فراتر می‌گذارد و می‌گوید: «بگو چه می‌خوری، بگویم کیستی».

مهار دیابت با اصلاح روش تغذیه

اقعیت این است که هیچ مبالغه‌ای در کار نیست. نه‌ فقط بیماری‌های جسمی با اصلاح روش‌ تغذیه درمان می‌شوند؛ بلکه در درمان ناراحتی‌های روانی هم تغذیه نقش موثری  ایفا می‌کند.

بیماران دیابتی به‌دلیل نوع و ویژگی بیماریشان هم باید مراقب جسم خود باشند، هم مراقب سلامت روانشان. از همین رو برای کنترل دیابت باید یک‌سری نکات را در تغذیه‌ رعایت کنند.

سیما عباسی _کارشناس تغذیه و کارشناس ارشد روانسنجی_ مسائلی را که در باره تغذیه‌ و دیابت باید بدانید، به شما می‌آموزد.

تغذیه دیابت

چطور دیابت را با غذا کنترل کنیم؟

مهم‌ترین اصل در کنترل دیابت کسب آگاهی درباره‌ی بیماری است. تا زمانی که یک پدیده را نشناسیم نمی‌توانیم با آن مبارزه کنیم. در قدم بعدی اصول کنترل دیابت شامل رعایت برنامه‌ی غذایی سالم، استفاده‌ی صحیح از داروها و انسولین طبق نظر پزشک، ورزش روزانه و مدیریت استرس است. افراد مبتلا به دیابت باید بیشتر مراقب باشند و به کمک تیم درمانی، آموزش‌های لازم را ببینند.

چطور می‌توان از ابتلا به دیابت پیشگیری کرد؟

شاید بعضی گمان کنند برای پیشگیری از دیابت باید رژیم غذایی بسیار سختی بگیرند یا کارهای شاق انجام دهند. درحالی‌که چنین نیست و صرفا” با رعایت چند نکته‌ی ساده در شیوه زندگی، می‌توان از ابتلا به دیابت نوع دو پیشگیری کرد.

این نکات شامل داشتن تغذیه‌ی سالم، ورزش روزانه و در صورت داشتن اضافه وزن یا چاقی، کاهش 5 تا 7 درصدی وزن است. رعایت این اصول می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را در افراد مستعد تا 70% کاهش دهد.

دیابت تغذیه

کدام رژیم غذایی برای دیابتی‌ها مناسب است؟

خلاف باور رایج مبنی بر اینکه برای کنترل قند باید  از یک رژیم غذایی سخت‌ پیروی کرد، افراد مبتلا به دیابت می‌توانند با رعایت تعادل و تناسب در برنامه‌ی غذایی خود از گروه‌های غذایی مختلف استفاده کنند.

یکی از روش‌های ساده و علمی و در عین حال کارآمد برای داشتن تغذیه‌ی مناسب در دیابت، استفاده از بشقاب سلامتی است. در این روش فقط کافی است ابتدا بشقاب غذای خود را به‌شکل عمودی به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. یک قسمت آن را با سبزیجات آزاد پر کنید؛ سبزیجات آزاد شامل همه‌ی سبزی‌ها غیر از سبزیجات نشاسته‌ای مثل سیب‌زمینی، کدوحلوایی، باقالی، ذرت، نخود فرنگی، هویج، چغندر و شلغم است. بعد نیمه‌ی خالی بشقاب را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید؛ یک قسمت را با گروه نان و غلات مانند نان، برنج، ماکارونی و غذاهای مشابه و قسمت دیگر را با گروه گوشت و جایگزین‌ها مانند مرغ، ماهی، گوشت، تخم مرغ و امثال آن پر کنید. بشقاب سلامتی به همین سادگی قابل تهیه است و به‌دلخواه می‌توانید لبنیات را هم در آن بگنجانید.

دیابت تغذیه

توصیه‌های غذایی صرفا شامل مواد قندی است؟

یک‌سری نکات کلی ولی مهم در رابطه با تغذیه‌ی دیابتی‌ها وجود دارد که رعایت آن‌ها می‌تواند وضعیت فرد مبتلا را تا حد بسیار زیادی بهبود ببخشد.

برای کنترل مناسب قند خون این نکات را رعایت کنید:

* هر روز سه وعده‌ی اصلی سبک داشته باشید، همراه دو تا سه میان‌وعده با فاصله‌ی زمانی منظم سه تا چهار ساعت. این انضباط تغذیه‌ای را باید هر روز رعایت کنید؛ چراکه غذا خوردن در زمان‌های منظم به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند.

* مصرف مواد قندی مانند شکر، نوشابه‌های غیر رژیمی، دسرها، شیرینی‌ها، مربا و عسل را محدود کنید.هر چه قند بیشتری بخورید، قند خون شما نیز بالاتر خواهد رفت. استفاده از شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌تواند به کمکتان بیاید؛ به‌شرطی که در مصرف آن‌ افراط نکنید.

* مصرف غذاهای سرخ‌شده، چیپس و غذاهای آماده و مقدار چربی مواد غذایی را به حداقل برسانید. غذاهای پرچرب باعث اضافه وزن می‌شوند. داشتن وزن مناسب برای کنترل قند خون و حفظ سلامت قلب ضروری است.

* از غذاهای پرفیبر مانند نان‌های سبوس‌دار، غلات کامل و حبوبات، برنج قهوه‌ای، سبزیجات و میوه‌ بیشتر استفاده کنید. غذاهای پرفیبر باعث احساس سیری می‌شوند و به کاهش قند خون و کلسترول کمک می‌‌کنند.

* هنگام تشنگی آب بنوشید. استفاده از نوشابه‌های غیررژیمی و آب‌میوه، قند خون شما را بالا می‌‌برد.

* ورزش را به برنامه‌ی روزانه خود اضافه کنید. فعالیت بدنی منظم، کنترل قند خون را بهبود می‌‌بخشد.

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها