خط قرمز روی دلالی

بدون شک یکی از دلایلی که در سالیان اخیر قیمت اجاره بهای مسکن در کشور را بیش از حد معقول افزایش داده است، نگاه سرمایه‌ای و دلالی در این حوزه است.

خط قرمز روی دلالی

در این روزها که بازار اجاره مسکن داغ است، حتما اولین گزینه ای که برای پیدا کردن ملک به ذهن خریداران و مستاجران می‌آید، بنگاه مشاور املاک است. وظیفه اصلی فعالان این حوزه، معرفی ملک به خریدار و یا مستاجر است، اما فارغ از این ماجرا متاسفانه در مواردی که تعداد آن هم کم نیست، شاهد هستیم که برخی از افراد فعال در این صنف، با انجام کارهای خلاف انسانیت و با هدف افزایش سود خود در این بازار، اقدام به تعیین قیمت های کاذب برای املاک مینمایند.

حتی شما تا سال گذشته با قبول قیمت های کذایی نیز، بازهم برای دریافت کدرهگیری ملک خود، علاوه بر حق کمیسیون، باید مبلغی مازاد برای دریافت کدرهگیری پرداخت میکردید که بعضا ارقامی نجومی داشت.

یعنی برای مثال اگر شما برای تمدید اجاره نامه و یا ثبت قرارداد اجاره جدید با صاحب خانه‌ای که خودتان میشناسید و ملک را بدون کمک مشاور املاک پیدا کرده اید، باید مبالغ سنگینی صرف کمیسیون بنگاه میکردید.

اما در دولت سیزدهم، خدمتی از سوی وزارت راه و شهرسازی به صورت رایگان برای عموم مردم در دسترس قرار گرفته است که شما میتوانید شخصا و بدون مراجعه به بنگاه و به صورت کاملا رایگان، قراردادهای خرید و فروش و اجاره ملک خود را ثبت کنید و کد رهگیری دریافت نمایید.

این سامانه که از خرداد ماه سال 1402 به صورت آزمایشی آغاز به کار کرده بود، از دی ماه 1402 به صورت رسمی توسط وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم، به اسم سامانه خودنویس رونمایی شد و در دسترس عموم قرار گرفت.

2

همچنین مشاورین املاک دارای مجوز در سراسر کشور نیز از این پس برای صدور کد رهگیری باید به همین سامانه مراجعه نمایند، با این تفاوت که شما باید حق الزحمه ایشان را پرداخت نمایید.

تا کنون بیش از 700 هزار قرارداد اجاره در سامانه خودنویس ثبت و تکمیل شده است که از این تعداد 60هزار قرارداد توسط مشاورین املاک و باقی قراردادها توسط موجر و مستاجر ثبت و تکمیل شده است.

حالا با توجه به این وضعیت و استقبال مردم از سامانه خودنویس، دلالان حوزه مسکن احساس خطر کرده اند و با حملات ناجوانمردانه به این سامانه، میخواهند فعالیت آن متوقف شود و مجددا این افراد با قیمت گذاری های کذایی و خارج عرف سفره مردم را تنگ تر کنند تا جیب خودشان پر شود.

در صورتی که این سامانه هیچ اجباری برای عدم مراجعه به بنگاه املاک ندارد و فقط یک حق انتخاب برای مردم ایجاد کرده است. مشاورین املاک دارای مجوز نیز بدون هیچ مشکلی از این سامانه استفاده میکنند و قراردادهای خود را در آن ثبت مینمایند.

شما میتوانید برای استفاده از سامانه خودنویس و ثبت قراداد اجاره ملک، به نشانی khodnevis.mrud.ir مراجعه نمایید.

برای آشنایی بیشتر با این سامانه، پیشنهاد میکنیم فیلم زیر را مشاهده نمایید.

https://www.aparat.com/v/cmy2o86

 

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها