تهویه موضعی

تهویه موضعی جزو یکی از مهم‌ترین بخش‌های سیستم تهویه صنعتی محسوب می‌شود. در بسیاری از کارخانه‌ها و سوله‌های صنعتی مکان‌هایی وجود دارد که یا به یک تهویه قدرتمند نیاز دارند یا اینکه از دسترس سیستم تهویه کلی ساختمان خارج بوده و باید برای آن‌ها یک سیستم تهویه موضعی طراحی و اجرا کرد. نبود این سیستم تهویه در چنین مکان‌هایی باعث می‌شود که کارگران نتوانند درآن بخش به خوبی کار کنند و اگر آلودگی صنعتی بیشتر از مقدار معمول باشد، حتی کار کردن غیر ممکن شود.

شرکت‌های طراح و سازنده سیستم‌های تهویه زیادی وجود دارند که بر حسب نیاز کارخانه‌ها و سوله‌های صنعتی دست به یک سیستم تهویه موضعی می‌زنند. یکی از این شرکت‌ها، شرکت تهویه نو نام دارد که توانسته سیستم‌های تهویه موضعی بسیار با کیفیتی را برای پروژه‌های صنعتی مختلف طراحی و اجرا کند. سیستم‌های تهویه موضعی این شرکت را می‌توانید در پروژه‌های صنعتی گوناگون، از صنعت نفت و پتروشیمی گرفته تا صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار دهید. در طراحی و اجرای این سیستم‌ها از کانال‌های تهویه خاصی استفاده می‌شود که کانال اسپیرال یکی از مهم‌ترین آن‌ها است.

لوله اسپیرال

لوله اسپیرال یا کانال اسپیرال یکی از پرکاربردترین انواع کانال تهویه صنعتی است که در سیستم تهویه موضعی نیز به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع کانال تهویه به خاطر شکل هندسی گردی که دارد به نام لوله اسپیرال شناخته می‌شود. شکل هندسی اسپیرال باعث می‌شود که یک کانال تهویه با بازدهی بسیار بالایی کار انتقال هوا از نقطه‌ای به نقطه دیگر را انجام دهد و همین بازدهی بالا باعث شده که با استفاده از کانال‌های اسپیرال بتوان سیستم‌های تهویه موضعی بسیار با کیفیت و پر بازدهی طراحی و اجرا کرد. عموما برای ساخت این نوع کانال‌ها از ورق گالوانیزه یا آلومینیوم استفاده می‌شود.

استفاده از ورق گالوانیزه و آلومینیوم باعث می‌شود که لوله اسپیرال در عین اینکه مقاومت بالایی در برابر ضربه و حرارت داشته باشد، وزنی سبک داشته و بتوان آن را در هر بخش از محیط کارخانه یا سوله صنعتی نصب کرد. روش ساخت این نوع کانال‌های تهویه نیز شامل سه مرحله است. مرحله اول طراحی هندسی و تعیین ابعاد، مرحله دوم تولید کانال در کارگاه‌های تولیدی با استفاده از دستگاه‌های مخصوص و مرحله آخر تست هوا و در صورت لزوم درزگیری از بدنه لوله اسپیرال. بعد از این مراحل نیز نوبت به نصب سیستم تهویه موضعی می‌رسد.

انواع کانال برای تهویه موضعی

هر سیستم تهویه موضعی شامل یک فن کویل یا دستگاه زنیت مخصوص، یک سیستم کانال کشی و دریچه هوا است. بسته به اینکه قصد داشته باشید در چه نوع صنعتی از این سیستم استفاده کنید، نوع دستگاه تهویه، کانال و دریچه متفاوت خواهند بود. در کل از کانال‌های تهویه مشخصی برای سیستم تهویه موضعی استفاده می‌شود که تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها شامل:

·        کانال تهویه پلاستیکی: استفاده از پلاستیک در ساخت یک کانال تهویه موضعی صنعتی در بسیاری از صنایع و بخصوص آزمایشگاه‌های صنعتی متداول بوده و علت آن بازدهی بالای این نوع کانال در انجام کار تهویه است.

·        کانال تهویه پارچه‌ای: پارچه‌های نسوز و مقاوم در برابر ضربه و فشار نیز یکی از متریال‌های پر استفاده در طراحی و ساخت کانال تهویه موضعی هستند. بیشترین کاربرد این نوع از کانال‌ها در اتاق‌های تمیز آزمایشگاه‌های صنعتی است.

·        کانال تهویه فلکسیبل: کانال‌های فلکسیبل یا خرطومی با استفاده از قراردادن مقداری فنر فشرده در یک ورق آلومینیوم یا گالوانیزه ساخته می‌شوند. این نوع کانال‌ها در سیستم‌های تهویه موضعی کاربرد داشته و می‌توان آن‌ها در حین نصب نیز تغییر شکل داد.

·        کانال تهویه با عایق از پیش ساخته شده: نوع چهارم کانال‌های تهویه هوایی که در سیستم‌های تهویه موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرند، کانال‌های با عایق از پیش ساخته شده هستند. این نوع کانال‌ها به خاطر مقاومت بالا در برابر فشار و حرارت در پروژه‌های تهویه صنعتی عظیم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزایای تهویه موضعی

استفاده از سیستم تهویه موضعی مزایای بسیار زیادی دارد که تنها به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1- صرفه جویی در مصرف انرژی و افزایش بازدهی سیستم تهویه صنعتی

2- بازدهی بالا در انتقال هوای آلوده از محیط کارخانه به محیط خارج از کارخانه

3- کاهش هزینه‌های تهویه هوای کارخانه و تصفیه آن

4- امکان نصب ساده و لود شدن سریع در سیستم تهویه کارخانه

5- قابل استفاده برای بسیاری از پروژه‌های صنعتی و حتی مسکونی که امکان طراحی و نصب یک سیستم تهویه کلی که نمی‌تواند همه مناطق محیط را پوشش دهد

کاربردهای تهویه موضعی

استفاده از سیستم‌های تهویه موضعی در پروژه‌های صنعتی مختلف باعث شده که این سیستم روز به روز پیشرفت کرده و دستگاه‌های تهویه موضعی جدیدی برای بهتر شدن کارآیی آن طراحی و ساخته شود. برای اینکه بدانید این سیستم در چه صنایع و محیط‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد لیستی از مهم‌ترین کاربردهای آن را آورده‌ایم که شامل:

·        استفاده در آزمایشگاه‌های صنایع غذایی، دارویی، شیمیایی و هسته‌ای

·        استفاده در سوله‌های صنعتی کوچک و کارگاه‌های تولیدی

·        استفاده در انبارهای غلات و سردخانه‌ها

·        استفاده در صنایع عظیم مثل صنعت خودروسازی و پتروشیمی

·        استفاده در هتل‌ها، بیمارستان‌ها و رستوران‌ها

·        استفاده در کارخانه‌های تولید مصنوعات چوبی، تولید کود و... که آلودگی زیادی را تولید می‌کنند

شرکت تهویه نو طراح انواع سیستم تهویه موضعی

برای اینکه سیستم تهویه موضعی که قصد دارید در پروژه‌های صنعتی خود مورد استفاده قرار دهید به نحو احسنت کار کند، بهترین کار این است که کار طراحی و ساخت آن را به یک شرکت طراح و سازنده سیستم‌های تهویه صنعتی مناسب که در این زمینه دانش و تجربه لازم را دارد بسپارید. شرکت تهویه نو که چندین سال است در زمینه طراحی و ساخت انواع سیستم تهویه و لوازم جانبی آن مثل کانال تهویه، دمپر، دریچه فن کویل، انواع دریچه تهویه و... فعالیت دارد، یکی از بهترین گزینه‌ها برای انجام این کار است.

شرکت تهویه نو با داشتن بهترین متخصصان و جدیدترین تکنولوژی‌ها در زمینه طراحی و ساخت انواع سیستم تهویه موضعی شرایطی را فراهم کرده تا مشتریان که اکثر آن‌ها شرکت‌های بزرگ ایران مثل ایران خودرو، سازمان انرژی اتمی، شرکت ملی نفت ایران و... هستند بتوانند با صرف هزینه‌ای اندک و البته در مدت زمانی کوتاه سیستم تهویه مورد نظر خود را سفارش داده و تحویل بگیرند. کیفیت سیستم‌های ساخته شده توسط این شرکت بسیار بالا است و همین باعث شده بهترین در این زمینه باشد. 

 

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها