آیا عملیات ایران پایان بخش زدوخوردها خواهد بود؟

در صورتی که پاسخ اسرائیل به تاخیر بیفتد می توان انتظار داشت که این حمله موازنه قوا را در منطقه برقرار کند/ درحالی که ایران تعداد موشک های شلیک شده را اعلام نکرد اما کانال ۱۲ اسرائیل مدعی شد که «بمباران بی سابقه اسرائیل شامل پرتاب ۱۸۱ موشک بالستیک بود»

طی نیم ساعت، بیش از ۴۰۰ موشک از ایران به سوی اسرائیل شلیک شد و صدای انفجار در سرتاسر اسرائیل شنیده شد

 

 

داوود حشمتی در امتداد نوشت: حمله موشکی سه شنبه شب 10 مهرماه به اسرائیل بخش مهمی از موازنه قوا را برقرار کرد. اگر در عملیات وعده صادق ایران از ساعت ها قبل پهپادهای خود را فرستاده بود و اسرائیل آمادگی کامل داشت، این بار حمله اگرچه از سوی آمریکایی ها و اسرائیلی ها کشف و برای آن آمادگی ایجاد شده بود، اما ماهیت دیگری داشت. مهمترین مساله در این حمله این بود که ممکن است تلفات انسانی آن بسیار پایین باشد و یا تلفات آن از میان سربازان اسرائیل باشد، اما اهمیت حمله، با تعداد پایین تلفات قابل تحلیل نیست.

این بار خبری از پهپادها نبود. حمله ناگهانی آغاز شد اما برخلاف بار قبل، آمریکایی ها و انگلیسی ها فرصت نداشتند موشک های هایپرسونیک و بالستیک ایران را در هوای اردن و عراق رهگیری و منهدم کنند. از همین رو سامانه پدافندی اسرائیل زیر ضربه شدید قرار گرفت.

روزنامه صهیونیستی معاریو گزارش داد که تنها طی نیم ساعت، بیش از ۴۰۰ موشک از ایران به سوی اسرائیل شلیک شد و صدای انفجار در سرتاسر اسرائیل شنیده می‌شود.

درحالی که ایران تعداد موشک های شلیک شده را اعلام نکرد اما کانال ۱۲ اسرائیل مدعی شد که «بمباران بی سابقه اسرائیل شامل پرتاب ۱۸۱ موشک بالستیک بود»

از مهمترین اهداف اصابت موشک‌های ایران به سکوهای گازی در عسقلان در جنوب  فلسطین اشغالی بود که گزارش شد.

نتانیاهو و اعضای کابینه او ساعتها در پناهگاه بودند تا در امان باشند. یوسی میلمن خبرنگار هاآرتص نوشت: در کنار حمله موشکی ایران جنگ سایبری را هم علیه اسرائیل در  دست اجرا دارد.
در همین حال می توان گفت مهمتر از همه، تایید خبر برخورد تعدادی موشک ایرانی  به پایگاه هوایی نواتیم اسرائیل در بئرشبه بود

اینکه چرا تلفات زیادی از حملات گزارش نشد به این دلیل بود که ایران اهدافی که تعیین کرده بود، اهداف نظامی و تاسیسات زیرساختی اسرائیل بود نه مناطق شهری. با این حال حتی اگر موشک به شهرها هم برخورد می کرد، تلفات زیادی به همراه نداشت چرا که اسرائیلی ها از همان ابتدا به پناهگاه رفتند و طبیعی بود که تلفات زیادی را شاهد نباشیم. آنچه مهم است شکستن افسانه «سامانه گنبد آهنین» و «فلاخن داوود» است که صهیونیست ها را زیر ضربه مستقیم ایران قرار داد.

با این همه یک سوال وجود دارد؟ آیا این حملات در همینجا به اتمام میرسد؟ به نظر میرسد در صورت حمله اسرائیل به ایران، بار دیگر ایران آماده است که حمله را با حمله ای سنگین تر پاسخ دهد. همچنان که هیئت ایران در سازمان ملل تاکید کرده است که «اگر اسرائیل جرأت پاسخگویی یا انجام اقدامات خبیثانه را داشته باشد، پاسخ ما ویرانگر خواهد بود» این احتمال وجود دارد که پاسخ اسرائیل به این حمله، در همین امشب صورت بگیرد. ایران هم آمادگی دارد که حمله را پاسخ دهد.

در صورتی که پاسخ اسرائیل به تاخیر بیفتد می توان انتظار داشت که این حمله موازنه قوا را در منطقه برقرار کند.

 

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها