ادعاهای رئیس سازمان بورس؛ قانونی بودن وام عشقی همزمان بازگشت وام به بیت‌المال / رسوایی دولتِ امام صادقی‌ها

روش کار افراد متخلف در کارگزاری تدبیرگر سرمایه این بوده که سهام مشتریان خود را بدون اطلاع آن‌ها فروخته و به جای این‌که پول را به حساب دارندگان سهام منتقل کنند، به حساب‌های خود منتقل کرده‌اند. نکته قابل توجه این بود که نهادهای ناظر متوجه اتفاقات نشده‌اند و مشتریان کارگزاری متوجه وقوع تخلفات شده و مراتب را به نهادهای ناظر اطلاع داده‌اند؛ گویی مقام ناظر وظیفه خود را فراموش کرده بود و یا در خواب زمستانی به سر می‌برد

ادعاهای رئیس سازمان بورس؛ قانونی بودن وام عشقی همزمان بازگشت وام به بیت‌المال / رسوایی دولتِ امام صادقی‌ها

باید ابعاد پرونده این وام با دقت نظر بیشتری بررسی شود تا شاید نامه‌ای مشابه نامه وام‌های میلیاردی به بیرون درز کند

 

گروه سیاسی- درست بعد از مراسم هفتم مرحوم ابراهیم رئیسی و در اوج ریزش بازار و در روزهایی که سرخی نمودار بورس، دل سهامداران را خون کرده بود و علی بهادری جهرمی در تلویزیون داشت از مهار پرداخت های نجومی در دولت سیزدهم می‌گفت بدون اینکه سندی ارائه کند؛ شورای عالی بورس با وام ۱۰ میلیاردی با بازپرداخت ۱۰ ساله و نرخ ۴ درصدی هیئت مدیره سازمان موافقت کردو

ماجرا از این قرار بود که مجید عشقی و ۳ تنِ دیگر از اعضای سازمان بورس وام ۱۰ میلیاردی با بازپرداخت ۱۰ ساله و نرخ ۴ درصدی دریافت کرده و درواقع و اعضای شورای عالی بورس از فضای ابهامی کشور سوءاستفاده کردند.

وام عشقی طی چند روز اخیر به سوژه اصلی کاربران و رسانه‌ها در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت به عنوان مثال؛ هاتف صالحی نوشت: «وامِ عشقی»، یکی از رهاوردهایِ طبیعیِ مدیریت و نظارتِ عشقی در دولت سیزدهم بوده است.

کاربر دیگری نوشت: آقای عشقی تو دورانی که بدترین روزها رو برای سهامداران رقم زدی، سه میلیارد وام با کارمزد ۴ درصد و دوره پرداخت ده ساله رو به چه حقی برای خودتون تصویب کردید؟؟

نادر علیزاده نوشت: آقای عشقی شما که اونجا عشق می‌کردید و عشقت کشید گفتی عاشق پولم برا خودت عاشقانه وام گرفتی باز هم دمت گرم که دو میلیارد عشقت کشید اینجا سرزمین عاشقان هزاران میلیاردیست.

داود حشمتی عضو تحریریه امتداد هم نوشت: زین پس واژه وام عشقی در ادبیات سیاسی ایران معنای تازه‌ای می‌گیرد. وام عشقی: به وام کلانی می‌گویند که مدیران در روزهای آخر مسئولیت با کارمزد کم و بازپرداخت طویل‌المدت به خودشان پرداخت می‌کنند.

یکی دیگر از کاربران هم در واکنش به این ماجرا در ایکس نوشت: کاری که بعضی از فارغ التحصیلان امام صادق با ایران کردند، تیمور نکرد.

تاجرنیا هم نوشت: همینکه کارمزد ۴درصد دریافت شده، یعنی الحمدالله اعتقادات هنوز بین مسئولین نمرده و تن به وام مشکوک به ربا نمیدن :)) هشتگ وام عشقی

کامران بارنجی نوشت: مجید عشقی با آن کارنامه مشعشع و سوزاندن پول مردم در بورس ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان وام با سود ۴ درصد آن هم با تضمین چک گرفته آن وقت جوانان دسته گل این مملکت برای وام ازدواج، وام اجاره و... در به در به دنبال ضامن رسمی با گواهی کسر از حقوق هستند.

صادق‌الحسینی، فعال حوزه رسانه اقتصاد هم نوشت: عشقی، رئیس امام‌صادقی سازمان بورس، که بورس رو نابود کرد، حالا تا دولت در حال تغییر بوده ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون «تومن» وام قرض الحسنه با بازپرداخت ۱۰ ساله از منابع سازمان بورس برداشت کرده! او باید سریعا برکنار، اقدامات غیرقانونیش بررسی و به مراجع قضایی معرفی بشه.

فساد دو هزار میلیاردی

 

سایت اقتصادآنلاین در این رابطه نوشت: اگر پرونده رئیس سازمان بورس را به یک ساله گذشته محدود نکنیم، به پرونده اختلاس کارگزاری تدبیرگر سرمایه برخورد خواهیم کرد.

روش کار افراد متخلف در کارگزاری تدبیرگر سرمایه این بوده که سهام مشتریان خود را بدون اطلاع آن‌ها فروخته و به جای این‌که پول را به حساب دارندگان سهام منتقل کنند، به حساب‌های خود منتقل کرده‌اند. نکته قابل توجه این بود که نهادهای ناظر متوجه اتفاقات نشده‌اند و مشتریان کارگزاری متوجه وقوع تخلفات شده و مراتب را به نهادهای ناظر اطلاع داده‌اند؛ گویی مقام ناظر وظیفه خود را فراموش کرده بود و یا در خواب زمستانی به سر می‌برد. حال که رئیس سازمان بورس، علیرغم عملکرد ضعیف خود، پاداش (وام) دریافت می‌کند، حال که رئیس سازمان عاجز در ایجاد تقارن اطلاعاتی در بازار بود، باید ابعاد پرونده این وام با دقت نظر بیشتری بررسی شود تا شاید نامه‌ای مشابه نامه وام‌های میلیاردی به بیرون درز کند.

این سایت نوشت: البته عشقی از همان ابتدا سنگ اول را بد بنا نهاد و بدنه سازمان را پر از امام صادقی‌ها کرد! چرا که از ۳۱ نفر اعضا سازمان بورس که رزومه و سوابق تحصیلی آن‌ها مشخص است، ۲۲ نفر دانش آموخته امام صادق یا دانشگاه‌های آزاد کشور هستند. و از ۴ نفر وام بگیر، ۳ نفر در همین لیست قرار گرفتند. 

اما با وجود همه این نواقصی که در پرونده مجید عشقی رویت شده و رسوایی وام عشقی، او شامگاه پنج‌نشبه در گفت وگو با خبرنگار صداوسیما این وام را حق خود و اعضای شورای عالی بورس دانست و گفت: «شورای عالی بورس براساس ماده ۴ قانون اوراق بهادار مسئولیت تعیین حقوق و دستمزد مزایای هیئت مدیره سازمان بورس را برعهده دارد، این مبالغ هم براساس مصوبه شورا پرداخت شده و پرداخت چنین مبالغی در تمامی نهادهای پولی و مالی متناظر یک روال کاملاً عادی است و حتی گاه در برخی نهادها مبالغ پرداختی بیشتر از این ارقام است.»

رئیس سازمان بورس تاکید کرد: «مدیران و کارکنان سازمان بورس، به خاطر شرایط خاص این نهاد، با محدودیت‌های متعددی مواجه‌اند، در نتیجه برای حفظ منابع انسانی نهاد ناظر بازار سرمایه، لازم است این تسهیلات پرداخت شود. شورای عالی بورس هم براساس همین موضوع با پرداخت تسهیلات موافقت کرده است.»

علیرضا سلیمی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس هم در واکنش به دریافت وام میلیاردی توسط رئیس سازمان بورس در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «یک زمان در مجلس عرض کردم این آقای عشقی بورس را عشقی اداره می‌کند. لشگری خبرنگار و ...به سمت بنده گسیل داشت تا عملکرد خود را سفید نشان دهد. حالا هم که واقعا «عشقی» از پول مردم وام های میلیاردی با سود پایین برای خود در نظر گرفته. واقعا که عشقی خیلی خیلی عشقی است.»

طبق اسناد و اخبار موجود، مجید عشقی در این ۳۵ ماه ریاست، هیچ عملکرد مثبتی از خود به جا نگذاشته و اگر برکنار نشود، قطعا فساد بعدی ابعاد بزرگتری خواهد داشت.

گفتنی است، اقدامات عشقی و تیم همراه او؛ اقدام علیه امنیت ملی کشور نیز قلمداد می‌شود و این مهم برای دولتی که مدعی ایجاد گشت ارشاد مدیران بود یک رسوایی تمام عیار است.

استعفا و بازگرداندن مبلغ وام کم بهره

 

و بالاخره مجید عشقی رئیس سازمان بورس پس از این حواشی گفت که در نخستین جلسه خود با همتی، وزیر جدید اقتصاد استعفایم را اعلام کردم، نظر همتی هم تغییر در مدیریت سازمان است و گفتند تا انتخاب گزینه مورد نظر کار‌ها طبق روال ادامه یابد.

عشقی همچنین با رد هر گونه تقابل و مقاومت در برابر کناره‌گیری خود از ریاست سازمان بورس افزود: روز ۳۱ مرداد آقای همتی از مجلس رای اعتماد گرفتند و من سه روز بعد یعنی شنبه سوم شهریور در جلسه‌ای خدمت ایشان اعلام کردم با توجه به تغییر دولت آماده کناره گیری از سمت خود هستم.

عشقی ادامه داد: در آن جلسه آقای دکتر همتی گفتند که کار‌ها طبق روال ادامه پیدا کند. البته نظرشان بر تغییرات مدیریتی در سازمان بورس هست و این کار انجام خواهد شد و تنها دلیل ادامه حضورم درخواست ایشان برای انتخاب گزینه‌ای جدید برای اداره سازمان بورس و اوراق بهادار است.

در جلسه روز گذشته شورای عالی بورس به ریاست دکتر ‎همتی، ضمن پذیرش استعفای مجید عشقی، چرایی تصویب وام‌های کم‌بهره در روزهای بی‌دولتی بررسی شد.

طبق خبرهای موثق، دو تن از اعضای هیات مدیره سازمان ‎بورس یعنی «مجید عشقی» و «حسن فرج‌زاده» اعلام کردند نسبت به عودت کل وام پرداختی به فوریت اقدام خواهند کرد. 
 

 

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها