پایان ماه عسل پزشکیان؛ با انتشار لیست وزرای پیشنهادی، حامیان دولت ناامید شدند؟

آذر منصوری: قرار است این کابینه نماد تغییر باشد، نه تداوم وضع موجود. این دولت فرصتی برای حکمرانی نیز هست که گسست‌های بین خود و جامعه ایران را ترمیم کند

پایان ماه عسل پزشکیان؛ با انتشار لیست وزرای پیشنهادی، حامیان دولت ناامید شدند؟

ظاهرا استعفای ظریف در اعتراض به لیست وزرای پزشکیان است

 

گروه سیاسی- بالاخره دو روز مانده به پایان مهلت مسعود پزشکیان برای معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس دوازدهم ظهر روز یکشنبه 21 مرداد این مهم اتفاق افتاد و رئیس جمهور گزینه‌های مدنظرش را به مجلس معرفی کرد.

شامگاه روز شنبه جبهه اصلاحات ایران در نامه‌ای خطاب به «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور با بیان این‌که اخبار نگران‌کننده‌ای از چینش هیات دولت شما به گوش می‌رسد، اعلام کرد: «در مرحله اول شکل‌گیری هیات دولت اجازه ندهید، ویژه‌گزینی‌ها و روندهای ناصواب موجب حذف شایستگان و ناامیدی مردم از انتخاب خود شود که حتی تا روز رای‌گیری برای آمدن پای صندوق و رای دادن به شما تردید داشتند.»

جبهه اصلاحات ایران خطاب به پزشکیان رئیس‌جمهور اعلام کرد: «در مرحله اول شکل‌گیری هیات دولت اجازه ندهید، ویژه‌گزینی‌ها و روندهای ناصواب موجب حذف شایستگان و ناامیدی مردم از انتخاب خود شود که حتی تا روز رأی‌گیری برای آمدن پای صندوق و رأی دادن به شما تردید داشتند.»

این جبهه سیاسی با تاکید بر این‌که هیات دولت شما باید نماد سلامت، شایسته‌سالاری، کارآمدی و از همه مهم‌تر، نماد تغییر و اصلاح سیاست‌گذاری‌ها و مدیریت کشور باشد، نه تداوم آن، در نامه خود به «مسعود پزشکیان» یادآور شد: «هر گامی که در این مسیر در دولت شما برداشته شود، با پشتیبانی این تشکیلات جمعی و فراگیر و نیز حمایت مردم همراه خواهد شد.»

در بخش دیگری از نامه جبهه اصلاحات ایران آمده است: «مجموعه فرآیندهایی که موجب پیروزی جنابعالی به عنوان چهاردهمین رئیس‌جمهور ایران شد، فرصت مغتنمی را هم برای اصلاح شیوه حکمرانی در کشور و هم ترمیم شکاف بی‌سابقه بین حاکمیت و ملت فراهم آورده است و این دستاورد زمانی می‌تواند به تحقق اهداف گفته شده بینجامد که گفتار، رویکرد و عملکرد دولت برآمده از این انتخابات بتواند در وهله اول در راستای خواست و مطالبات مردم و تامین حقوق همه شهروندان این کشور باشد.»

همزمان یک هفته پس از انتشار شایعه کناره‌گیری محمدجواد آذری جهرمی، روز شنبه در شبکه‌های اجتماعی استعفای محمدجواد ظریف از همراهی با دولت پزشکیان مطرح شد که نگرانی‌های فراوانی را به دنبال داشت. به نظر می‌رسد که اگر استفعا یا حتی قهری در کار باشد در اعتراض به لیست وزرای پزشکیان است چرا که برخی کاربران با هشتک ظریف نباشه ما هم نیستیم، توییت و به لیست مورد بحث اعتراض کرده‌اند.

همچنین اعتراضات برخی فعالان اصلاح‌طلب از جمله محمد فاضلی گرفته و آذر منصوری را به روند چینش کابینه و انتخاب وزرا در روزهای اخیر نباید نادیده گرفت و به نظر می‌رسد که رابطه این افراد و جریان سیاسی وابسته به آن‌ها با دولت چهاردهم خیلی زودتر از آنچه که گمان می‌رفت شکر آب می‌شود.

برخی از اصلاح‌طلبان منتقد مثل سعید شریعتی، فعال سیاسی در توئیتی در واکنش به لیست احتمالی برخی وزرای ریاست جمهوری نوشت: ‌ «کابینه کلاژ» با دولت وفاق فرق دارد. وفاق ملی جایی است که آن شصت درصد جامعه هم خود را در آن ببیند نه جایی که همان بیست و هفت درصد که به تغییر رای دادند هم راضی نباشند. آن‌ها که با موانع خلاف قانون اساسی رییس جمهور را به سمت «کابینه کلاژ» می‌برند اگر صلاحیت داشتند که وضع این نبود.

پیش از او اما محمد فاضلی که از همان میزگرد فرهنگی پزشکیان یک چهره برسروصدا به حساب آمد نیز انتقادات خود را بیان کرده بود. او نوشته بود: «داشتن آدم‌هایی از همه کابینه‌ها، توافق‌سازی یا ساختن دولت وفاق ملی نیست. خصوصا که برخی آدم‌های همه دولت‌ها، نماد‌های بدی هستند، نماد آدم‌هایی که شخص شخیص ‎ «سرمایه اجتماعی» با شنیدن نامشان غش می‌کند، کهیر می‌زند و از دست می‌رود. برخی اسامی، فقط اسم نیستند، نمادند، نماد ناجور! نچسب!»

محمود صادقی هم دیروز با کنایه به پزشکیان توییت کرده بود: «قرار بود صدای بی‌صدایان باشید خودتان هم بی صدا شدید؟!»

شهیندخت مولاوردی نیز در توییتر نوشت: «هرچند مدیریت کشور با یکدست سازی و خالص سازی به بن بست نزدیک شد، اما این دلیل نمی‌شود این بار از آن طرف پشت بام بیفتیم. کابینه جای کسانی است که حداقل به اصل «توافق در داخل و تعامل با دنیا» پایبند باشند؛ سرمایه‌ساز برای برخی و امیدآفرین برای برخی دیگر!» او این توییت را با هشتک وفاق ملی منتشر کرده است.

جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات ایران هم در توییتر نوشت: «در آستانه معرفی کابینه دولت چهاردهم به مجلس، اخبار نگران‌کننده‌ای درباره برخی اسامی به‌گوش می‌رسد. برخی از آن‌ها نه نسبتی با اصلاحات دارند و نه حتی به رویکرد اعتدالی نزدیک هستند. برخی دیگر هم اساساً به ضدیت با هر تغییر و اصلاحی شهره هستند. اگر قرار بر ادامه سکانداری نظامیان و شبه‌نظامیان بر سیاست و عدم تغییر رویکردهای امنیتی نسبت به فعالین سیاسی داخل نظام بود، چه ضرورتی به برگزاری انتخابات و تحمیل این همه هزینه به کشور و بازی با روح و روان مردم و به‌ویژه جوانان بود؟

ناگفته نماند که آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات نیز انتقادات خود را محدود به نامه جبهه اصلاحات نکرد، او پیش‌تر در جمع اصلاح‌طلبان کیش به تفاوت دولت وفاق ملی و دولت ائتلافی اشاره کرده گفته بود: «دولت ائتلافی هیچ صاحبی ندارد و در شرایط فعلی هم شکل گیری آن نه تنها مشکلی از گره حکمرانی ما را حل نمی‌کند، بلکه موجی از ناامیدی را در جامعه و حامیان دولت چهاردهم نیز ایجاد خواهد کرد. حال آنکه دولت ملی، دولتی است که امکان حضور همه ایرانیان فارغ از تفاوت‌های ناشی از جنسیت، قومیت و مذهب را فراهم مى کند تا بتوانند در کارآمدی آن ایفای نقش کنند و این میسر نمی‌شود مگر آنکه به این ویژه گزینی‌ها خاتمه داده شود.»

منصوری همچنین ساعتی پس از انتشار لیست وزرای پیشنهادی نوشت: «به رئیس جمهور پیشنهاد می‌کنم تا تعیین وزرایی که نماد دولت وفاق ملی برای کابینه دولت چهاردهم باشند، برای این وزارتخانه ها سرپرست تعیین کند. قرار است این کابینه نماد تغییر باشد، نه تداوم وضع موجود. این دولت فرصتی برای حکمرانی نیز هست که گسست‌های بین خود و جامعه ایران را ترمیم کند.»

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، نماینده مجلس هم در اعتراض به عدم حضور یک سنی در کابینه پزشکیان در توییتر نوشت: «آقای رئیس جمهور! از شما توقع عدالت داشتیم در بین میلیون‌ها اهل سنت ایران حتی یک نفر شایسته نبود؟! در لیست برخی وزارتخانه ها افرادی با رزومه قوی از اهل سنت حضور داشتند.پیشنهاد می کنم رزومه دکتر سیدمسلم سیدالحسینی را با رزومه وزیر پیشنهادی برای وزارت راه مقایسه کنید تا بدانید ظلم شد.»

 

 

 

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها