پزشکیان پیچ اولِ بحران‌ را رد کرد

برخی اظهارات پزشکیان بلافاصله این شبهه را ایجاد کرد که او گفته به دهان تحریمی‌ها و مردمی که رای نداده‌اند، مشت محکم زده شده. از همین رو شماری از افرادی که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ ایران به پزشکیان رأی داده بودند با انتقاد از این موضع، خواهان «عذرخواهی» او شدند.

پزشکیان پیچ اولِ بحران‌ را رد کرد

حساب مردم شریفی که به هر دلیلی ناراضی هستند، از دشمنان و بددلان جداست

 

گروه سیاسی- سخنان روز یک‌شنبه مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب در مجلس درباره «تحریمی‌ها‌»، واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشت.

او که بدون تشریفات مرسوم و بدون قرار قبلی در صحن علنی مجلس حاضر شده بود در نطق کوتاهی گفت: «این مردم عزیزی که آمدند علی‌رغم تبلیغاتی که می‌کردند که نیایند پای صندوق‌های رأی، آمدند و مشت محکمی بر دهان آدم‌هایی که از خارج و داخل نشسته بودند و تبلیغ می‌کردند، زدند.»

این اظهارات پزشکیان بلافاصله این شبهه را ایجاد کرد که او گفته به دهان تحریمی‌ها و مردمی که رای نداده‌اند، مشت محکم زده شده. از همین رو شماری از افرادی که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ ایران به پزشکیان رأی داده بودند با انتقاد از این موضع، خواهان «عذرخواهی» او شدند.

اما حامیان او مدعی شدند که منظور رئیس جمهور منتخب شبکه‌هایی مثل ایران اینترنشنال بود که مردم را به عدم حضور پای صندوق رای تشویق می‌کردند.

کیوان صمیمی، فعال سیاسی که رای دادنش به مسعود پزشکیان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با انتقادهای گسترده‌ای مواجه شد، در کانال تلگرامی خودش نوشت: «چیزهایی که پیش از انتخابات می‌شنیدم، با بعضی از چیزهایی که حالا می‌شنوم فرق داره. پزشکیان با خشونت مخالف بود و حتی توی خیزش زن، ‌زندگی، ‌آزادی، خشونت‌ورزی علیه مردم را شجاعانه زیر سؤال برد. امروز اما توی مجلس شورا از ادبیات خشونت‌آمیز و عبارت مشت محکم بر دهان... استفاده کرد. به منظور اینکه صداقت و خصوصیات مثبتش حفظ بشه، لازمه فوری از مخالفان رأی‌ دادن عذرخواهی کنه و حق اعتراض مدنی رو به‌رسمیت بشناسه.»

او در ادامه نوشت: «فعلاً تا ایشون حرفش رو پس‌بگیره من از اونایی که رأی ندادن، به‌خاطر این حرف نادرستش عذرخواهی می‌کنم چون من و ما اهل خشونت نیستیم.»

بهرام پارسایی، نماینده پیشین شیراز در مجلس دهم هم در حساب کاربری خود در شبکه ایکس در انتقاد از سخنان آقای پزشکیان درباره تحریمی‌ها نوشت: «تقسیم جامعه به آمده‌ها و نیامده‌ها نشانه خوبی نیست. می‌دانید طبق قانون شما فقط رئیس‌جمهور آمده‌ها نیستید؟»

اما در مقابل، برخی از منتقدان و مخالفان سرسخت حکومت ایران این سخنان آقای پزشکیان را نشان‌دهنده خصلت مختص مسئولان در کشور عنوان کردند.

مهدی محمودیان، زندانی سابق سیاسی که مخالف شرکت در انتخابات اخیر بود، در انتقاد از آقای پزشکیان در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: «برای همدلی با ۲۰ درصد حامیان حکومت هر شب از این هیات به آن هیات می‌دود اما در برابر ۶۰ درصد مردمی که رأی ندادند مشت آهنین نشان می‌دهد.»

او در ادامه خطاب به پزشکیان نوشت: «اگر مشت‌های‌ تو و بزرگ‌ترهایت درمان‌گر بود، امروز با همه رویافروشی‌های فریب‌کارانه، ترساندن‌های مهندسی شده و دوپینگ‌های حکومتی، اقلیت‌ترین دولت پنج دهه اخیر را تشکیل نمی‌دادی.»

حسن اسدی زیدآبادی، زندانی سیاسی سابق هم در حساب کاربری خود در شبکه ایکس با اشاره به امتناع محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران و برخی دیگر از «محترمین» داخل کشور از رأی دادن در انتخابات مجلس، خطاب به پزشکیان نوشت: «برکشیدن شما حاصل همین رهیافت و البته قناعت برخی دوستان به سطح شما بود.»

برخی اصلاح‌طلبان می‌گویند لفظ «مشت محکم» باعث شده بعضی این گونه فکر کنند که پزشکیان توهین کرده است.

مهدی نصیری، مدیرمسئول سابق روزنامه کیهان هم به این اظهارات پزشکیان واکنش نشان داد و در صفحه خودش نوشت: «آقای پزشکیان که سخنوری اش در دوره فترت ـ بین رای آوری تا مشروعیت بخشی به رای مردم از جانب حاکم مطلقه ـ تا روضه خوانی نیز گل انداخت و البته کار دستش داد و تعبیری موهن نسبت به انبوه مردمی که در انتخابات شرکت نکرده بودند، از زبانش خارج شد، در صدد اصلاح سخنش بر آمد و مشت محکم را حواله «دشمن» کرد اما به نظرم اشتباه دیگری را مرتکب شد. اکنون دیگر بر همگان روشن شده است که بدترین دشمن ایران و مردمش، استبداد، یکه سالاری، بی اعتنایی به خواست مردم، بی خاصیت کردن همه نهادهای تصمیم گیر و تخیلات و توهمات ایدئولوژیک نظام بوده است و اگر هم در مواردی قدرتهایی را به واکنش و یا تهدید و یا اقدامی خصمانه واداشته است، دقیقا محصول این نوع حکمرانی بوده است.»

اما آنچه رسانه‌های حامی پزشکیان با عبارت عین جمله پزشکیان در مجلس نوشتند که او گفته: «امیدوارم خدا ما را شرمنده مردم عزیزی که علی‌رغم تبلیغات آمدند و مشت محکمی بر دهان دشمنان که در خارج و داخل نشسته بودند زدند، نکند.» 

روزنامه هم‌میهن در همین رابطه نوشت: آنچه پزشکیان گفت معطوف به رسانه‌هایی بود که تبلیغات می‌کردند. پزشکیان در پی این نقدها و ادعاها در حساب کاربری‌اش در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «بازتر شدن فضای سیاسی و افزایش مشارکت یک بازی برد-برد برای مردم و حاکمیت است.

دشمنان مردم ایران تمام تلاش‌شان را کردند تا نگذارند مردم پای صندوق‌ها بیایند. حساب مردم شریفی که به هر دلیلی ناراضی هستند، از دشمنان و بددلان جداست. وظیفه ‌دولت ایران پیگیری مطالبات بحق تمام مردم است.»

با این وجود آقای پزشکیان در سخنان روز سه‌شنبه خودش به نظر می‌رسد صدای معترضان را شنیده باشد چون در دیدار با اعضای ستادهای خود در تالار وزارت کشور گفت: « چه کسانی که به من رای دادند و یا به طرف مقابل، یا آن‌ها اصلا رای ندادند می‌خواهم که بیایید برای عزت کشور با هم تلاش کنیم. هر کجا دیدید که ما راه را اشتباه می‌رویم یا بر اساس عدالت عمل نمی‌کنیم حتما گوشزد کنید، با تمام وجود تلاش می‌کنیم وحدت و انسجام ایجاد کنیم و خدمتگزار مردم باشیم، از همه قومیت‌ها، جنسیت‌ها، جوانان و همه کسانی که به من یا طرف مقابل رای دادند، همه آن‌ها که نیامدند، همه با هم باید برای ایران تلاش کنیم و کشور را با قدرت و عزت پیش ببریم.»

سه‌شنبه هفته آینده مسعود پزشکیان رسماً به عنوان رئیس جمهور چهاردهم کارش را آغاز خواهد کرد و باید بداند که رئیس جمهور همه مردم کشور است و هرگونه ایجاد مرزبندی دولتش را با چالش جدی مواجه خواهد کرد.

 

 

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها