همراهی آیت‌الله خامنه‌ای با پزشکیان چه معنایی دارد؟

کشور را نمی‌توان با اختلاف و دعوا حل کرد و مجبوریم دست به دست هم داده تا از بحران‌ها و مشکلات با هماهنگی و همدلی عبور کرده و پاسخگوی مشکلات مردم باشیم.

همراهی آیت‌الله خامنه‌ای با پزشکیان چه معنایی دارد؟

مقام رهبری: خواسته «موکد» من از مجلس تعامل سازنده با دولت جدید است

 

گروه سیاسی- صبح روز 31 تیرماه مسعود پزشکیان در حالی بدون تشریفات در صحن علنی مجلس حاضر شد که مهدی کوچک‌زاده نماینده مجلس در صحن علنی در نطقی خطاب به رئیس جمهور منتخب، اظهار داشت: رئیس جمهور محترم شما دعوت به وحدت می‌کنید ولی نمی‌شود با سمبل اختلاف و نفاق، محمدجواد ظریف این مملکت را به وحدت رساند.

وی افزود: محمدجواد ظریف که در کارگروه‌هایش آدم‌هایی که اصل روحانیت و جمهوری اسلامی را نفی می‌کنند را انتخاب کرده که وزیر معرفی کنند.

اشاره او به اعضای شورای راهبردی انتخاب وزرا در کابینه چهاردهم است که تشکیل آن برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی حواشی بسیار زیادی را به دنبال داشت و دارد.

اما مسعود پزشکیان در نطق خود در جلسه علنی مجلس گفت: قرار نبود در مجلس صحبت کنم؛ امروز به مجلس آمدم تا سلامی کرده و تشکر کنم و ان‌شاءالله دست به دست هم داده و مشکلات کشور را حل کنیم.

وی ادامه داد: همان طور که در مناظرات و بحث‌های مجلس مطرح کردم، کشور را نمی‌توان با اختلاف و دعوا حل کرد و مجبوریم دست به دست هم داده تا از بحران‌ها و مشکلات با هماهنگی و همدلی عبور کرده و پاسخگوی مشکلات مردم باشیم.

پزشکیان گفت: تمام تلاشم این است که بتوانیم پاسخگوی مردم باشیم؛ ما هستیم تا مشکلات مردم و گرفتاری آن‌ها را رفع کنیم. مردم به ما اعتماد کردند و نباید تصور شود «کسی» شدم. با رای مردم و کمک شما و مسئولان تلاش می‌کنم پاسخگوی نیاز‌های مردم باشم.

پس از این اظهارات محمدباقر قالیباف هم از کاهش مشارکت مردم در انتخابات به عنوان یک مسئله جدی یاد کرد و گفت: «عدم تمایل بخش قابل توجهی از مردم برای استفاده از حق انتخاب خود نیز یک واقعیت است که باید اهل سیاست را به خود بیاورد البته این امر ریشه‌های مختلف دارد و کسانی که اهل تحلیل و تحقیق هستند باید به آن بپردازند اما پیامدهای آن برای نظام حکمرانی و سرنوشت عمومی جامعه آنقدر سنگین است که نمی‌توانیم به راحتی از کنار آن بگذریم.»

رئیس مجلس همچنین گفت: «باید مراقب باشیم با در نظر گرفتن دغدغه‌های ۱۴ میلیون نفری که به نامزد پیروز رأی ندادند، اجازه ندهیم که آن‌ها مأیوس شوند.»

نمایندگان مجلس همچنین صبح روز یکشنبه در حالی برای دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای راهی حسینیه امام خمینی شدند که برخی از نمایندگان طیف جبهه پایداری و یا همان سوپرانقلابی ها انتظار داشتند تا رهبری انقلاب درباره حواشی فرآیند انتخاب کابینه چهاردهم سخنانی را مطرح کنند اما در برخلاف این انتظار، رهبر انقلاب خطاب به نمایندگان مجلس دوازدهم گفتند: توصیه موکد من تعامل سازنده مجلس با دولت جدید است. موفقیت رئیس جمهور و دولت جدید، موفقیت همه ما است. همه کمک کنند که رئیس‌جمهور بتواند وظایفی را که در قبال کشور دارد انجام بدهد. اگر ما توانستیم جوری رفتار کنیم که رئیس‌جمهور موفق بشود این موفقیت همه ماست. اگر او در اداره کشور، در پیشبرد اقتصادی کشور، در مسائل بین‌المللی و فرهنگی کشور، موفقیت کسب کند، همه ما موفقیت کسب کردیم. پیروزی او، پیروزی همه ماست. این را باید از بن دندان باور کرد. 

ایشان گفتند: باید در مسائل مهم صدای واحد از کشور شنیده شود. باید از دولت و مجلس یک حرف و صدا شنیده شود. کسانی در دنیا گوش تیز کرده‌اند نشانه‌ اختلاف و دوگانگی را پیدا کنند.

آیت‌الله خامنه‌ای از عبارت حفظه‌الله علیه در کنار نام پزشکیان استفاده کردند و اظهار داشتند: «کار فوری مجلس رای به کابینه ای است که آقای پزشکیان حفظه‌الله ارائه می‌کند. هر چه زودتر کابینه پیشنهادی تصویب شود و دولت مشغول به کار شود بهتر است.»

اما با این حال همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم در حالیکه هنوز مسعود پزشکیان مسئولیت قوۀ مجریه را به دست نگرفته لفظی به او و همکاران احتمالی‌اش از طرف کسانی که متصدی پست‌های حاکمیتی هستند، آغاز شده است.

احمد زیدآبادی در همین رابطه نوشت: «ائمۀ جمعه و برخی نهادها به دنبال آنند که دولت پزشکیان به بن بست برسد. پزشکیان هنوز کارش را شروع نکرده اما حملات به او و همکارانش آغاز شده در حالیکه لازم نیست کسی پیشگو باشد تا بگوید با چنین وضعی، کاری در جهت حل انبوه مشکلات کشور از دولت او ساخته نخواهد بود.»

این تحلیلگر مسائل کشور سپس با طرح این پرسش نوشت: «مگر نوع نگاه سیاسی و اجتماعی آقای پزشکیان امری مکتوم بود که شورای نگهبان صلاحیت او را برای ریاست‌جمهوری تأیید کرد؟ اگر قرار به عدم همراهی با سیاست‌های اوست چرا او اصولاً اجازۀ حضور در انتخابات را پیدا کرد که لازم باشد در کارش کارشکنی شود؟ دوم، مگر وقت و فرصت این کشور برای حل معضلات و مشکلات انباشت‌شده‌اش چقدر است که عده‌ای به عدم موفقیت دولت پزشکیان به قصد سوار شدن بر خر قدرت چشم دوخته‌اند؟ این پرسش در مقابل هر کارشناسی در هر حوزه‌ای که گذاشته بشود، پاسخش این است که در صورت زمین‌گیر شدن دولت مسعود پزشکیان دیگر فرصتی برای قد راست کردن کشور نخواهد بود.»

موضوع حائز اهمیتی که در سخنان آیت‌الله خامنه‌ای هم به آن اشاره شد و اظهار داشتند: «خواسته «موکد» من از مجلس تعامل سازنده با دولت جدید است.»

این در حالی است که برخی نمایندگان مجلس این روزها مشغول خط و نشان کشیدن برای پزشکیان و دولت آینده او هستند. اتفاقی که روز جمعه توسط برخی افراد در نمازجمعه تهران هم رقم خورد. 

حجت الاسلام فاضل میبدی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره این‌که هنوز دولت چهاردهم آغاز به کار نکرده و رئیس‌جمهور منتخب کابینه خود را به مجلس اعلام نکرده شاهدیم از تریبون نماز جمعه به رئیس شورای راهبردی دولت منتخب دشنام داده می‌شود در صورتی که در دولت سیزدهم با وجود مشکلات معیشتی و اقتصادی تریبون‌های نماز جمعه مدام در حال تشویق دولتمردان بودند و چرا جریان تندرو به این سرعت دست به تخریب اطرافیان دولت جدید زده است، گفت: معمولا در این دولت از تحریم‌ها سوءاستفاده مالی می‌کردند، یا کاسبان شغل بودند یا تحریم؛ فرقی نمی‌کند، حال که این‌ها دیگر منافع خودشان را از دست رفته می‌بینند به هر چیزی متوسل می‌شوند تا این دولت را خرد کنند.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: یقیناً و قطعا این گروهی که دست به این کارها می‌زند، دغدغه دین،  مملکت و منافع ملی ندارند و نه نظام را می شناسند و نه رهبری را قبول دارند؛ فقط منافع خودشان را می‌شناسند و بس. آقای ظریف آمد در تلویزیون سخنی گفت که به نظر من سخن درستی بود.

وی با بیان این‌که این جریانی که در نماز جمعه‌ فحاشی می‌کند از پشت پرده هدایت می‌شود و خودجوش نیست ، اظهار داشت: در اتاق فکرشان می‌نشینند، طرح می‌دهند و فکر می‌کنند که فردا چه کار کنیم؟ به بعضی تریبون‌ها و گروه‌های خودشان دستور می‌دهند که بلند شوید و شعار دهید؛ در واقع یک جریانی که در قدرت بوده می‌خواهد باقی بماند الان حس می‌کند که نمی‌تواند با همان کیفیت در قدرت باقی بماند بنابراین به هر وسیله‌‌ای می‌خواهد این دولت را خرد کند و نگذارد موفق شود و از الان برای این‌که به منافع خودش دست یابد ناکامی و شکست را نصیب ملت کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها