دموکراسی شورایی برای کابینه پزشکیان

مسعود پزشکیان نخستین حکمش را برای ظریف به عنوان رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم صادر کرد تا همانطور که ذکر شد فرآینده تشکیل کابینه به صورت کاملاً شفاف و زیر نظر مردم اتفاق بیافتد. به نظر می‌رسد مسعود پزشکیان نقشه‌راه ویژه خود را برای انتخاب کابینه دارد. نقشه‌راهی که می‌توان از آن به عنوان نوعی دموکراسی شورایی یا دموکراسی انجمنی یاد کرد.

دموکراسی شورایی برای کابینه پزشکیان

نام سید عباس عراقچی برای وزارت خارجه و علی‌طیب‌نیا برای یکی از مناصب اقتصادی به طور جدی مطرح هستند

 

گروه سیاسی- « سه‌شنبه ۹ مرداد ماه، مراسم تحلیف «مسعود پزشکیان»، رئیس جمهور منتخب در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.»

بر اساس قانون، مراسم تحلیف رئیس‌جمهور پس از مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهور از سوی مقام رهبری و با حضور رئیس دیوان عالی کشور، اعضای شورای نگهبان قانون اساسی، رئیس قوه قضائیه و سایر مقامات کشوری و لشکری در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و طی آن رئیس‌جمهور منتخب بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد می‌کند که همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته است، به کار گیرد و در پایان سوگندنامه را امضا می‌کند.

در این فاصله گمانه‌زنی‌ها درباره ترکیب کابینه شدت پیدا کرده و نام افراد مختلفی در رسانه‌ها مطرح می‌شود. اما آنچه که برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی رخ داده این است که دفتر رئیس‌جمهور منتخب در نامه‌ای از نهادهای مدنی، انجمن‌های علمی، احزاب، جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی با گرایش‌های متفاوت درخواست کرد که پیشنهادات خود را برای انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم ارایه کنند.

در این نامه آمده است: رئیس جمهور منتخب برای انتخاب با صلاحیت‌ترین همکاران در دولت چهاردهم (اعم از وزراء، معاونان و روسای سازمان‌های بزرگ دولت) به مشورت و مشارکت انجمن‌ها و نهادهای علمی و تخصصی، سازمان‌های مردم نهاد و احزاب باور و نیاز دارد.

دفتر رئیس جمهور منتخب این نامه را برای رؤسای انجمن‌های علمی، نهادهای مدنی، اتاق بازرگانی، احزاب اصلاح‌طلب، احزاب مطرح جریان اصولگرایی، شخصیت‌های ملی و رقبای انتخاباتی رئیس جمهور منتخب ارسال کرده است. التزام به قانون اساسی و اسناد بالادستی اشتهار به پاکدستی صداقت و شجاعت داشتن نگرش ملی دوری از گرایش‌های افراطی، جناحی، قومی مذهبی و منطقه‌ای همراهی و وفاداری نسبت به گفتمان رویکرد رئیس جمهور باور به ضرورت توسعه عدالت باورمند به ایده صدای بی‌صدایان بودن و تحقق مطالبات زنان جوانان و اقوام باور و از جمله خصوصیاتی است که افراد مورد پیشنهاد باید از آن برخوردار باشند.

شایان ذکر است در ترکیب کابینه ایجاد وفاق ملی فراگیر شدن شمول دولت، ارتقای کارآمدی ورود چهره‌های نو کاهش میانگین سنی اعضای دولت و حضور زنان و نمایندگانی از جامعه متنوع ایران مورد توجه جدی است.

محمد هاشمی عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام و فعال سیاسی اصلاح طلب در رابطه با همین مطلب یعنی درباره چیدمان کابینه دولت چهاردهم اظهار کرد: آقای پزشکیان برای چینش کابینه دولت خود دست به اقدام متفاوتی زده و پنج کار گروه تشکیل داده است.

وی افزود: رئیس جمهور منتخب از کارگروه‌ها خواسته تا برای هر وزارتخانه سه گزینه مناسب مشخص کنند تا او بتواند از میان آن‌ها بهترین فرد را برای تصدی وزارتخانه‌ها انتخاب کند.

 

هاشمی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که پزشکیان روش مناسبی را برای چینش کابینه خود در نظر گرفته است و احتیاجی به توصیه کسی ندارد و با روشی که در پیش گرفته نتیجه خوبی خواهد گرفت. او اقتصاد و معیشت مردم را در راس اولویت‌های خود قرار داده است.

محمدجواد ظریف هم درباره جزئیات این روند گفت: جوانان عضو ستاد پزشکیان، پیشنهاد اضافه شدن چندتن از میان خودشان به شورای راهبری را داشتند که با پذیرش آن از سوی رئیس جمهور منتخب این اتفاق رخ داد. این 5 تن از میان دبیران کمیته‌های ستاد انتخاباتی انتخاب شدند.

عضو ارشد ستاد پزشکیان درباره برخی گمانه‌زنی‌ها پیرامون روند تعیین اعضای کابینه دولت چهاردهم گفت: تا کنون هیچ نامزدی برای هیچ پستی از جمله معاون اول حتی بررسی هم نشده است. روند بررسی‌ها پس از دریافت پیشنهادهای سمن‌ها، انجمن‌های علمی، انجمن‌های صنفی و بخش خصوصی شروع می شود.

ظریف افزود: فراخوان دیروز ارسال شده است. روسای کمیته‌ها با بنده جلسه برگزار خواهند کرد تا روش کار معلوم شود و هفته آینده اعضای کمیته‌ها با جناب آقای پزشکیان دیدار می‌کنند تا اولویت‌های دولت چهاردهم را از زبان ایشان بشنوند. روند بررسی نامزدها به صورت کاملاً شفاف تنها پس از آن شروع خواهد شد و ان شاءالله تا پایان تیرماه به نتیجه خواهد رسید.

رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم در ادامه افزود: از همه رسانه‌ها و نامزدها و دوستان و طرفدارانشان تقاضا می‌کنم از دامن زدن به شایعات و طرح اسامی که نه تنها هیچ پایه و اساسی ندارد، بلکه تها باعث خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی به روند می‌شود خودداری کنند. از مردم عزیز هم تقاضا دارم که اصلا به این خبرسازی ها توجه نفرمایند.

وی همچنین تأکید کرد: شایعه اعمال فشار شخصیت هایی چون آقای خاتمی در این روند را شدیدا تکذیب میکنم. اصولا این شایعات با رفتار بزرگ منشانه ایشان سازگاری ندارد.

این همه در حالی است که مسعود پزشکیان نخستین حکمش را برای ظریف به عنوان رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم صادر کرد تا همانطور که ذکر شد فرآینده تشکیل کابینه به صورت کاملاً شفاف و زیر نظر مردم اتفاق بیافتد. به نظر می‌رسد مسعود پزشکیان نقشه‌راه ویژه خود را برای انتخاب کابینه دارد. نقشه‌راهی که می‌توان از آن به عنوان نوعی دموکراسی شورایی یا دموکراسی انجمنی یاد کرد. شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم راهبردی است که رئیس‌جمهور منتخب در پیش گرفته است. محمد جواد ظریف نیز به عنوان رئیس این شورا به طور حتم نقشی بی‌بدیل در تشکیل کابینه جدید خواهد داشت.

با این وچود و با تکذیب وزارت ظریف و آذری‌جهرمی در دولت چهاردهم تا اینجای کار به نظر می‌رسد تنها نام سیدعباس عراقچی برای وزارت خارجه و علی‌طیب‌نیا برای یکی از مناصب اقتصادی است که به طور جدی مطرح هستند. در سایر مناصب حتی گزینه‌هایی قطعی مطرح نشده‌اند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها