عبور از دوگانه تحریم یا شرکت در انتخابات!

نباید اجازه دهیم مقوله انتخابات باعث افزایش تنش، درگیری، اختلاف و دو پاره شدن میان جامعه اعم از مردم عادی و نخبگان شود.

عبور از دوگانه تحریم یا شرکت در انتخابات!

انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری در این روزها یکبار دیگر در حال دو تکه کردن جامعه بین تحریمی‌ها و شرکت‌کنندگان است

 

اردشیر پشنگ تحلیلگر و کارشناس خاورمیانه

یکی از باورها و سنن منفی در تاریخ سیاسی ایران و نوع نگاه و تفسیر ایرانیان از جهان، شرایط و انسان‌های پیرامون‌شان که تا به امروز باقی‌مانده است مفهوم «ثنویت» یا «دوگانه‌باوری» است بدین معنی که برای انسان ایرانی یک‌سوی جهان سپید و سوی دیگر سیاه است،

یکی خدای خیر است و دیگری خدای شر، یکی فرشته است و دیگری دیو!

به نظر می‌رسد انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری در این روزها یکبار دیگر تحت تاثیر این سنت، در حال دو تکه کردن جامعه بین تحریمی‌ها و شرکت‌کنندگان است.

ما به خوبی می‌دانیم از یک‌سو آنقدر مشکلات ایران بزرگ، متعدد، ساختاری و عمیق است و نیز توان و قدرت یک رئیس‌جمهور چندان زیاد نیست و توام با محدودیت‌های زیادی است که این انتخابات و انتخابات‌های مشابه تاثیر چندانی برای حل این مشکلات نخواهد داشت.

اما از سوی دیگر هم می‌دانیم میان دو رئیس‌جمهور و دو جریان فکری از نظر عملکرد، مدیریت و نوع نگاه و کارنامه تفاوت‌هایی هست که می‌تواند شرایط را سخت‌تر و غیرقابل تحمل‌تر از وضعیت فعلی یا کمی بهتر از این شرایط کند که همان کم هم برای ادامه حیات برخی حیاتی است!

از آن‌طرف تحریم انتخابات اگر یک حرکت منسجم با نقشه راه مشخص باشد ممکن است خروجی‌هایی داشته باشد اما وقتی گروه‌های مختلف منتقد، اوپوزیسیون و مخالف حتی نمی‌توانند برای ساعتی دور یک میز بنشینند و یکدیگر را تحمل کنند، ممکن است خروجی چندانی هم نداشته باشد!

همچنین همه ما به خوبی می‌دانیم اکثریت جامعه ایرانی از بس سیاسی شده و با سیاست درگیر بوده‌اند که هر یک دیدگاه، نگاه و تفسیر خاص خود را دارند و شرایط هم از بس پیچیده است که نمی‌توان همه را زیر یک فرمول و با تجویز یک نسخه گرد هم آورد.

در نتیجه به باور بنده نبایست اجازه دهیم مقوله انتخابات باعث افزایش تنش، درگیری، اختلاف و دو پاره شدن میان جامعه اعم از مردم عادی و نخبگان شود.

لذا به کسی که به دلایل مختلف و قابل احترام و تاملی تحریم را برگزیده و در انتخابات شرکت نمی‌کند و به کسی دیگر که به دلایل مختلف و قابل احترام و تامل دیگری شرکت در انتخابات را برگزیده است، به هردو احترام بگذاریم و آنها را درک کنیم.

نهایتا اینکه نه رای دادن باید باعث حمله از سوی تحریمی‌ها شود و نه تحریم انتخابات بهانه‌ای برای مذمت تحریم‌کنندگان!

به امید فردایی روشن

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها