نامزدهای پوششی آماده عقب‌نشینی می‌شوند

حضور این سه رقیب برای جناب آقای رئیسی، امداد الهی به حساب آمده و یقینا باید گفت این‌ها خود را بگونه‌ای دانسته، یا ندانسته خرج انقلاب کردند وگرنه با توجه به شرایط رد صلاحیت‌ها، تحریم انتخابات توسط بیگانگان و حتی احمدی نژاد، اگر بعد از کنار کشیدن نامزد‌های پوششی، این سه نفر نیز اعلام انصراف کرده بودند، ولو وزارت کشور هم قبول نمی‌کرد، یقینا چالش بزرگی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی بوجود می‌آمد.

نامزدهای پوششی آماده عقب‌نشینی می‌شوند

برخی اصولگرایان هم نسبت به نامزدهای پوششی اعتراض دارند و معتقدند در هیچ کجای دنیا شما شاهد حضور نامزد پوششی در انتخابات نیستید

 

 

گروه سیاسی- با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات چهاردهیمن دوره ریاست جمهوری گمانه‌زنی‌ها درباره انصراف نامزدهای اصولگرا به نفع یک نفر شدت بیشتری پیدا کرده و در تازه‌ترین آن، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سوالی در خصوص انصراف برخی نامزدها به نفع قالیباف در راستای انسجام جبهه اصولگراها گفت: انشاالله همۀ عزیزان به نفع فرد اصلح کنار می‌روند.

 وی همچنین افزود: «اجماع باید دور کسی باشد که بیشترین اجماع و همراهی را ایجاد می‌کند و قویترین دولت را تشکیل می‌دهد. این فرد هرکسی باشد ما به او کمک می‌کنیم و به او خواهیم پیوست و برنامه این است که همۀ عزیزان به نفع فرد اصلح کنار بروند.»

فرد اصلح کلید واژه‌ای است که نخستین بار در اردیبهشت ماه سال گذشته توسط دبیرکل جبهه پایداری به کار برده شد و بعدتر به اندازه‌ای فراگیر شد که به عنوان شعار انتخاباتی سوپرانقلابی‌ها که بعدتر خرج خود را با قالیباف یکی کردند انتخاب شد.

و حالا به نظر می‌رسد مشابه انتخاباتی که سال 1400 برای ابراهیم رئیسی روی داد او با 18 میلیون رای راهی پاستور شد برای قالیباف یا جلیلی هم اتفاق بیافتد. هرچند که بسیار بعید به نظر برسد که این دو، برای هم فداکاری کنند زیرا هم اکنون در شبکه اجتماعی داخلی ایتا سعید جلیلی در آمار نظرسنجی ها بالاست و روبیکا هم محمدباقر قالیباف. اما در کف خیابان نه خبری از هیجان انتخاباتی است و نه مردم علاقه‌ای به دنبال کردن این دست امور دارند. البته که برخی از کاربران منتظرند تا مناظره‌ها برگزار شود و سر از کار 6 نامزد انتخابات در بیاورند.

 

نامزدهای پوششی چگونه ضربه‌گیر نامزد اصلی انتخابات شدند؟

سیدوحید حقانیان که بیشتر با نام های «سردار وحید» و «آقای وحید» شناخته می‌شود، یکی از فرماندهان سابق نظامی است که در سال‌های اخیر معاون امور ویژه دفتر رهبر انقلاب فعال است. او 12 خرداد در اقدامی که تعجب بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان سیاسی را به دنبال داشت راهی وزارت کشور شد و در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد که بعدتر صلاحیت او برای انتخابات مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفت.

حقانیان در اواخر خرداد سال 1400 و نسبت به انتخابات ریاست جمهوری واکنشی داشت که به شدت مورد توجه رسانه ها و کاربران فضای مجازی قرار گرفت و او را در لیست ترندهای تیرماه قرار داد.

در بخشی از بیانیه حقانیان آمده بود: «لازم است از تلاش‌های صبورانه، جناب آقای محسن رضایی و جناب آقای امیرحسین قاضی زاده هاشمی، کمال تشکر را داشته باشیم. این برادران با وجود فشار‌های شدید عده‌ای و با تحلیل و افکار خاص، صحنه انتخابات را ترک ننموده و خود را نامزد پوششی فرض نکرده و تا آخر رقابت‌های انتخاباتی، با انرژی، باور و جدیت در صحنه باقی ماندند، تا انتخابات ۱۴۰۰، علیرغم تبلیغات چندین ماهه و سنگین دشمنان، رنگ و بوی واقعی و رقابتی به خود بگیرد و درصد مشارکت، از پیش بینی‌های حضرات بالاتر برود. در اینجا لازم است این نکته را اضافه کنم که آقای دکتر همتی هم به این معنا کمک کردند، زیرا ضد انقلاب و دشمنان کشور، انتخابات را تحریم و عده‌ای هم متاسفانه در داخل، نا آگاهانه، و یا از سر غفلت، شعار، رای، بی رای را سر می‌دادند. سران جبهه اصلاحات هم با توجه به انتقاد و نارضایتی شدید و عمومی اقشار مختلف مردم از دولت مستقر و با توجه به ضعف عملکرد آنان و تاثیر گذاری گرانی‌ها و نابسامانی‌ها، بر زندگی روز مره آنان، حاضر نبودند آبروی خود را به خطر بیندازند و رسماً و با عنوان جبهه اصلاحات به میدان بیایند و تنها به این بسنده کردند که تعدادی از احزاب و افراد خاص را ترغیب به حمایت از آقای همتی نمایند که نتیجه همه این فرایند‌ها و نارضایتی شدید مردم، برای عدم رای آوری آقای همتی که خود اتفاقا عضوی از دولت مستقر، فاقد مقبولیت، به حساب می‌آمد، کافی می‌نمود و از قبل هم قابل پیش بینی بود. امید به رای آوری نامزد غیر رسمی و تحمیلی جبهه اصلاحات بعد از هشت سال تکرار ناکامی و عدم تحقق وعده‌های انتخاباتی به سرابی بیش نمی‌ماند. بنابراین حضور این سه رقیب برای جناب آقای رئیسی، امداد الهی به حساب آمده و یقینا باید گفت این‌ها خود را بگونه‌ای دانسته، یا ندانسته خرج انقلاب کردند وگرنه با توجه به شرایط رد صلاحیت‌ها، تحریم انتخابات توسط بیگانگان و حتی احمدی نژاد، اگر بعد از کنار کشیدن نامزد‌های پوششی، این سه نفر نیز اعلام انصراف کرده بودند، ولو وزارت کشور هم قبول نمی‌کرد، یقینا چالش بزرگی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی بوجود می‌آمد.»

یک روز پس از این بیانیه خبرگزاری تسنیم، حقانیان را به باد انتقاد گرفت و نوشت بهتر است او با توجه با مسئولیتی که به عنوان معاونت دفتر رهبری دارد «از ورود به مسائلی که نیازی به آن نیست و یا می‌تواند دفتر رهبر معظم انقلاب را در معرض آسیب‌های بی‌جهت قرار دهد خودداری کنند.»

تسنیم به وحید حقانیان هشدار داد که این کار او می‌تواند رهبر انقلاب را «در معرض آسیب‌های بی‌جهت" قرار دهد و او را "در مظان سوءتفاهم‌ها" بگذارد.»

تسنیم پس از ثبت‌نام حقانیان در انتخابات سال جاری هم به او انتقاد کرد و نوشت: «برخی افراد در تبلیغات انتخاباتی خود، نقطه ثقل تبلیغ را وابستگی به دفتر مقام معظم رهبری قرار دادند؛ مسئله‌ای که قطعاً اقدامی غیراخلاقی و به دور از نگهداشتن حرمت این نهاد است.» که البته با واکنش آقاوحید هم همراه شد. در واکنش او آمده بود: « در دولت من یکی از اولین اصلاحات، تغییر ریل رسانه‌های منتسب به نهادهای حاکمیتی کشور است. در حالیکه این رسانه‌ها به طور مستقیم از بیت المال مسلمین و بودجه نظامی کشور ارتزاق می‌کنند، برخلاف قانون و دستور صریح امام راحل، به طور مداوم در سیاست داخلی کشور دخالت می‌کنند.»

که البته این اتفاق رخ نداد و حقانیان ردصلاحیت شد. مشخص نیست حقانیان قرار بود نقش نامزد پوششی را ایفا کند و یا به قصد قربت وارد این کارزار شده بود اما به هر ترتیب برخی اصولگرایان هم نسبت به نامزدهای پوششی اعتراض دارند و معتقدند در هیچ کجای دنیا شما شاهد حضور نامزد پوششی در انتخابات نیستید اما در ایران چند سالی است که این اتفاق در حال رخ دادن است و به لکه ننگ انتخاباتی تبدیل شده.

به عنوان مثال عزت‌الله یوسفیان‌ملاء در همین رابطه می‌گوید: «عده‌ای آمده‌اند تا از نامزدی که وضع بهتری دارد امتیاز بگیرند. نامزدهایی که سابقه نامزد پوششی بودن را در کارنامه دارند باید شناسایی و از ورود به صحنه انتخابات منع شوند چون این کار آن‌ها مصداق بارز بازی دادن مردم است.»

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها