اصلاح‌طلبان سه کاندیدای اختصاصی معرفی کردند؛

قمار اصلاح‌طلبان در تابستان داغ/ حمایت سیدمحمد خاتمی از نامزد تمام اصلاح‌طلب

هرچند اصولگرایان در این کارزار دست بالا را دارند و نگران رد صلاحیت خودشان هم نیستند اما به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان هم این دوره برای حضور در رقابت بی میل نباشند. 

قمار اصلاح‌طلبان در تابستان داغ/ حمایت سیدمحمد خاتمی از نامزد تمام اصلاح‌طلب

۳ کاندیدای اصلاح‌طلبان پزشکیان، آخوندی و جهانگیری هستند

 

گروه سیاسی مستقل‌آنلاین-  20 روز دیگر موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم است و نامزدهای انتخابات از هفته گذشته برای ثبت‌نام راهی وزارت کشور شدند. طبق آخرین آمار تا ظهر روز یکشنبه ۱۳ خرداد ۸۰ نفر توانستند به صورت قطعی فرآیند ثبت‌نام را به پایان برسانند. هرچند اصولگرایان در این کارزار دست بالا را دارند و نگران رد صلاحیت خودشان هم نیستند اما به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان هم این دوره برای حضور در رقابت بی میل نباشند. 

محمدعلی وکیلی، نماینده مجلس دهم در مجلس در همین رابطه مدعی شده است که سیدمحمد خاتمی صراحتاً اعلام کرد که دیگر از نامزد نیابتی حمایت نخواهد کرد.

وکیلی اضافه کرد که آقای خاتمی گفته: «فقط از نامزد کاملاً اصلاح‌طلب حمایت می‌کنم و رسماً اعلام کرده که از نامزد نیابتی حمایت نخواهم کرد. چند نفری را هم نام برده‌اند که در بین آن‌ها بیشتر تأییدش بر آقای سیدمحمد صدر بوده است».

سیدمحمد صدر هفته گذشته اعلام کرد که آقای خاتمی به او پیشنهاد داده که برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری اقدام کند.

او 3 روز قبل به تسنیم گفته بود که: «خودم الان نمی‌دانم کاندیدا می‌شوم یا نه. چون تصمیم نهایی را نگرفته‌ام و فقط نظر آقای خاتمی را دریافت کرده‌ام. بنابراین من قصد دارم با دیگر دوستان مشورت کنم و بعد از پایان مشورت‌ها، درباره کاندیداتوری تصمیم خواهم گرفت؛ تا دو سه روز آینده درباره کاندیداتوری جمع بندی‌ خواهم کرد اما اکنون واقعاً به هیچ تصمیمی نرسیده‌ام.»

روزنامه صبح نو، تریبون رسانه‌ای باقر قالیباف اما معتقد است که «محمد صدر چندان مایل به نامزدی در انتخابات نیست و احتمال نام نویسی او پایین است.»

اما در جریان ثبت‌نام از نامزدها در روز شنبه 12 خرداد، مسعود پزشکیان هم به عنوان داوطلب اصلاح‌طلب در ساختمان وزارت کشور حاضر شد. او که دست در دست دخترش راهی میدان فاطمی شده بود گفت که برای ثبت‌نام با سیدمحمد خاتمی مشورت نکرده و اساساً برای او مهم نیست که توسط شورای نگهبان تایید و یا رد صلاحیت شود. پزشکیان در انتخابات مجلس دوازدهم ابتدا رد شد و پس از رایزنی‌های صورت گرفته توانست مجوز حضور در انتخابات خانه ملت را بگیرد.

در سوی دیگر ماجرا برخلاف آنچه که روزنامه جوان خبر داده، ثبت‌نام محمدرضا عارف انجام نشد و اسحاق جهانگیری ثبت نام کرد.

با این حساب و با ثبت‌نام عبدالناصر همتی و مصطفی کواکبیان، عباس آخوندی، مسعود پزشکیان، اسحاق جهانگیری اصلاح‌طلبان  ثبت نام شده در انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری هستند که البته مشخص نیست کدامیک از این افراد مورد تایید شورای نگهبان قرار خواهند گرفت. ضمنا محمد شریعتمداری نیز با اندکی اغماض نزدیک به اصلاح‌طلبان شناخته می‌شود. 

سخنگوی جبهه اصلاحات، جواد امام روز گذشته خبر داد با تایید یکی از ۳ نفر کاندیدای اصلاح‌طلب در انتخابات مشارکت خواهد کرد. این ۳ نفر پزشکیان، آخوندی و جهانگیری هستند.

گرچه پیش از این روزنامه اعتماد در ارتباط با همین موضوع تحلیل کرده بود که: «داده‌های مستند حاکی از آن است که جبهه اصلاحات فعلا از ارائه نامزد اختصاصی خودداری کند تا چهره‌های اثرگذار این طیف فرصت ثبت نام در انتخابات را از دست ندهند. این رویکرد دقیقا در نقطه مخالف مسیری است که این جریان در انتخابات سال ۱۴۰۰ با اعلام زودهنگام کاندیداتوری مصطفی تاجزاده پیمود. در واقع لکوموتیوران‌های جریان اصلاحات تاکتیک‌های جدیدی را با توجه به شرایط کشور اتخاذ کرده و قصد دارند آن را امتحان کنند. بنابراین روند معرفی نامزد‌های این جبهه احتمالاً تا پایان مهلت ثبت‌نام‌ها به تعویق می‌افتد. ویژگی مثبت این رویکرد آن است که از یک طرف ابتکار عمل بیشتری را در اختیار این جریان قرار می‌دهد و از سوی دیگر فرصتی را هم در اختیار نامزدهای منتسب به اصلاحات قرار می‌دهد که ظرفیت‌های ارتباطی و اعتباری خود را برای انتخابات وارد میدان کنند و در نهات به نفع نامزد نهایی به کار بگیرند.»

اما هنوز مشخص نیست کدام اصلاح‌طلب تایید خواهد شد و کدام‌ها از گردونه رقابت‌ها خارج می‌شوند. 

محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب روز شنبه گذشته درباره آخرین وضعیت تصمیم جبهه اصلاحات برای نحوه حضور در انتخابات به خبرآنلاین گفت: «در داخل جبهه اصلاحات دو جریان فعال است یکی همان جبهه اصلی است که یکشنبه جلسه داشتند و به تصمیم قطعی نرسیدند و فعلاً نه به مصداق رسیدند و نه به کیفیت ورود. قرار است این هفته دوباره جلسه بگذارند این طیف در انتخابات مجلس به این نتجیه رسیدند که اصلاً لیست ندهند و شرکت نکنند. آن‌ها فعلا مردد هستند و تصمیم نگرفته‌اند.»

وی افزود: اما آن جریان اصلاحات که از دوره چهارم شورای شهر وارد انتخابات شد و لیست دادند و بعد هم در مجلس اخیر در تهران و شهرستان ها فعال شد یک جریان معتدل‌تر است که نود یا صد نفر نماینده مستقل، معتدل و مایل به اصلاحات را وارد مجلس می‌کند. آن‌ها تقریباً تکلیف‌شان مشخص است و بناشان بر حضور در انتخابات است.

وی با بیان اینکه جریان دوم یعنی جریان معتدل اصلاحات هم به شخص خاصی فعلا نظر ندارند، گفت: «از مجموع دوستان خواستند که بیایند، به بنده، آقای پزشکیان و آقای جهانگیری گفتند که شما ثبت نام کنید و درخواست دادند و ما هم فعلاً منتظریم ببینیم این جریان چه اندازه جدی است جریان اول یعنی آن که الان در قالب جبهه اصلاحات تصمیم گیری می‌کند، در انتخابات مجلس متوقف بودند و احتمال اینکه الان هم متوقف باشند وجود دارد.»

رهامی همچنین گفت: «چیزی درباره حمایت جبهه اصلاحات از محمد صدر نشنیده است اما در جریان اعتدالی درون جبهه اصلاحات، روی آقای پزشکیان و جهانگیری و حتی آقای لاریجانی نظرها بیشتر است. امکان دارد آقای لاریجانی تایید شود و یک توافقی مثل دوره‌ای که آقای روحانی آمدند، صورت گیرد. در واقع ممکن است توافقی میان مجموعه اصلاحات و جریان اعتدال اتفاق بیفتد ولی در مجموع جلسات ما صحبتی رو شخص آقای صدر نشده است. ایشان دیپلمات بود و کمتر در صحنه سیاست داخلی و احزاب فعال بودند به همین دلیل احتمالی که برای آقای پزشکیان، جهانگیری و حتی لاریجانی هست، برای ایشان نیست.»

نکته‌ای که آقای رهامی به آن اشاره می‌کند احتمال حمایت از علی لاریجانی است که به نظر می‌رسد حداقل در این روزها و این دوره از انتخابات بعید به نظر برسد که سیدمحمد خاتمی زیر بار حمایت از یک نامزد غیراصلاح‌طلب برود.

اما پس از گذشته یک هفته جبهه اصلاحات امروز ۱۹ خرداد خبر داد در انتخابات مشارکت خواهد کرد.

جواد امام، سخنگوی جبهه‌ اصلاحات در نشست خبری گفت: «اگر قرار باشد افراد به اتهام اصلاح‌طلبی رد صلاحیت شوند، عملا ۵۰ درصد حق انتخاب مردم‌ را سلب کرده‌اند.
تنها تهدید علیه جبهه‌ اصلاحات این است که رقابت واقعی شکل نمی‌گیرد.
بنای ما مشارکت است‌ اما انتخاباتی که همه‌ جریان‌های سیاسی در آن نماینده داشته‌ باشند.»
 

همچنین آذر منصوری رییس جبهه اصلاحات گفت: زیر بار کاندیدای نیابتی نمی‌رویم و در ارتباط با آقای لاریجانی هیچ بحثی در جبهه اصلاحات نداشته‌ایم


آذر منصوری در پاسخ به سؤالی در خصوص عدم‌ حمایت جبهه‌ اصلاحات از کاندیداتوری علی لاریجانی گفت: «ما در انتخابات ۹۲ و ۹۶ با شرایط حداقلی، تلاش‌ کردیم مشارکت حداکثری تحقق پیدا کند. ولی تجربه‌ این دو دوره‌ ما را به این نتیجه رسانده که زیر بار کاندیدای نیابتی نرویم. بنابراین جبهه‌ اصلاحات کاندیداهای خودش را معرفی کرده و نفیا یا اثباتا در مورد کاندیداهای دیگر اظهار نظر نداشته است. در ارتباط با آقای لاریجانی هیچ بحثی در جبهه اصلاحات نداشته‌ایم. تنها شرط حضور ما در انتخابات این است که بتوانیم نامزد خودمان را داشته‌ باشیم.»

 

 

در فایل صوتی که اواخر اردیبهشت ماه گذشته از اقای خاتمی در فضای مجازی منتشر شده او روش پیشین جریان اصلاحات در انتخابات‌ها را نقد کرده و می‌گوید، «تا این شورای نگهبان هست، ما دیگر در انتخابات شرکت نمی‌کنیم!»

 

 

حال باید دید که آیا جبهه اصلاحات تن به روش و ملاحظات همین شورای نگهبان خواهد داد، سکوت در پیش خواهد گرفت و یا اینکه روی یک نامزد ردشده از فیلتر شورای نگهبان شرط خواهد بست.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها