تیک آف یکی از مخالفان گفتمان جبهه پایداری روی باند انتخابات؛ علی لاریجانی ارتفاع می‌گیرد؟

علی لاریجانی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با کلیدواژه‌های ملت قوی، دولت زمینه‌ساز و ارتفاع بگیرم وارد کارزار انتخابات شد/ به گفته برخی از نمایندگان پدیده مقدادیسم زمام امور را تا جایی در دست گرفت که رئیس دولت سیزدهم گفته می‌شود دستکم دو بار از بیت رهبری تذکر دریافت کرد.

تیک آف یکی از مخالفان گفتمان جبهه پایداری روی باند انتخابات؛ علی لاریجانی ارتفاع می‌گیرد؟

لاریجانی اردیبهشت ۱۴۰۰ با شرکت در یک برنامه پرسش و پاسخ در کلاب هاوس مدعی شد که دیر متوجه پخش برنامه هویت شده و می‌پذیرد که پخش آن اشتباه بوده است

 

گروه سیاسی- بالاخره پس از چند روز گمانه‌زنی پس از ثبت‌نام سعید جلیلی به عنوان شاخص‌ترین نامزد انتخابات تا روز جمعه 11 خرداد، علی لاریجانی هم به دنبال انتشار یک توییت به استقبال انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم رفت.

منصور حقیقت‌پور هفته گذشته مدعی شده بود که لاریجانی در حال تبادل نظر و کسب اجازه از مقام بالاتر برای ثبت‌نام است چرا که مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود.

عنوانی که در توییت پنج‌شنبه شب لاریجانی مشخص بود. او تصویری از یک مسیر با دو مقصد را نشان می‌داد که مبداء بیت رهبری بود و مقصد وزارت کشور و پاستور. با این محتوا که «بدون شما به مقصد نمی‌رسیم.»

هواداران انقلابی و مخالف او اما بدون اشاره به متن و منظور توییت، تصویر منزل او در شمال شهر را نشانه گرفتند. کنایه به محل زندگی لاریجانی که البته این سال‌ها مختص او هم نبوده و تقریباً تمام مقام‌های حکومتی و دولتی در شمال شهر تهران زندگی می‌کنند.

لاریجانی در انتخابات 1400 هم، ثبت نام کرده بود. اما شورای نگهبان به دلیل اقامت و ادامه تحصیل برخی منسوبین درجه یک او در انگلیس و سفرهای متعدد اعضای خانواده به اروپا و‌ آمریکا و اقامت دخترش، او را ردصلاحیت کرد. در حالیکه همین شورای نگهبان علیرضا زاکانی را که دخترش دائم در حال رفت و آمد به سوئیس است را تاییدصلاحیت کرد.

همچنین محمدباقر قالیباف را. این آخری که تلاش فرزندش برای کسب اقامت در کانادا هم سال گذشته حسابی سرو صدا کرد اما با این حال شورای نگهبان دلیلی بر رد  صلاحیت این افراد که با اعضای شورای نگهبان همسویی دارد ندید. 

علی لاریجانی 3 سال قبل در روز ثبت‌نام در وزارت کشور گفت که آمده جلوی تجزیه شدن مردم را بگیرد. او مدعی شده بود: «امروز مسئله مهم ایجاد وفاق است که در پی آن توسعه کشور میسر می‌شود. عده‌ای فقط به دنبال تجزیه هستند که نهایت بی‌هنری است. هنر آن است که گام‌ها در طریق وحدت بیشتر و تحمل و مدارا در جهت ایجاد اراده قوی‌تر در مسائل کشور باشد.»

لاریجانی دو سال بعد عبارت «خالص‌سازی» را برای این منظور در نظر گرفت. کلمه‌ای که به سرعت در فضای رسانه‌ای کشور جا باز کرد و دولت سیزدهم و مجلس انقلابی یازدهم هم در هر چه بیشتر جا انداختن آن تلاش کردند.

اما این سیاستمدار کهنه‌کار روز جمعه 11 خرداد پس از ثبت‌نام در وزارت کشور گفت:

«امروز شرایط معیشتی سخت است و مردم انتظار دارند حکومت راه حل درستی برای مشکلات بیابد؛ آیا این مشکلات حل شدنی است؟ آری! برخی کشورها وضعی به مراتب پیچیده‌تر از ما داشتند ولی توانستند آن را حل کنند. هدف اساسی این تغییرات عدالت اجتماعی و پیشرفت ملی در همه بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، علمی و سیاست خارجی است؛ عدالت به این معناست که هر کس به حق خود برسد و پایه این حق، حقوق فطری انسان‌ها است و دولت باید زمینه رشد آن را فراهم کند؛ در این مسیر ما به ملت قوی و دولت زمینه‌ساز نیاز داریم.»

وی با تاکید بر اینکه برای عبور از موانع باید از روش‌های منسوخ ارتفاع بگیریم، گفت:

«یکی از الزامات تحقق این امر وحدت ملی بر مبنای شعارهای اصلی انقلاب است؛ جامعه‌ی ما به اندازه‌ی زیادی از اختلافات آسیب دیده است. در دولت مد نظر من، هر کاربلد و توانایی با هر سلیقه سیاسی به کار گرفته می‌شود و دولت باشگاه یک حزب و یک جناح نیست. به جای نگاه تمرکزگرا و از بالا به پایین، زمام امور مناطق ایران عزیز در اختیار نخبگان استانی قرار می‌گیرد.»

شعاری که ابراهیم رئیسی هم پیش از او و در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم از آن استفاده کرد اما عملاً دولت به باشگاه فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق تبدیل شد و به گفته برخی از نمایندگان پدیده مقدادیسم زمام امور را تا جایی در دست گرفت که رئیس دولت سیزدهم گفته می‌شود دستکم دو بار از بیت رهبری تذکر دریافت کرد.

لاریجانی همچنین اضافه کرد: «مبارزه با علل فساد مهم‌تر از برخورد با معلول‌ها است؛ اگر دولت جایگزین ملت شود، شفافیت بیشتر شود و مقررات زائد تقلیل یابد زمینه‌ی فساد از بین‌ می‌رود. با دولت فربه و مداخله‌گر در همه‌ی امور مردم، حتماً ره به جایی نمی‌بریم.»

تا عصر روز جمعه به گفته وزارت کشور 7 نفر در انتخابات به صورت قطعی ثبت‌نام کرده‌اند که عبارت اند از: محمدرضا صباغیان بافقی، مصطفی کواکبیان، عباس مقتدایی، قدرت‌علی حشمتیان، سعید جلیلی و علی اردشیر لاریجانی. اما روز شنبه یک روز مانده به آخرین روز ثبت‌نام، مسعود پزشکیان، علیرضا زاکانی، زهره الهیان و وحید حقانیان چهره‌های سیاسی شناخته‌ شده‌ای هستند که ثبت نام کردند. 

فعلا نگاه‌ها به علی لاریجانی و مسعود پزشکیان است.

اما علی اردشیر لاریجانی که اکنون مشاور رهبر انقلاب و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است و سابقه ۳ دوره نمایندگی و ریاست مجلس شورای اسلامی (دوره‌های هشتم، نهم و دهم)، ریاست سازمان صدا و سیما (از بهمن ۱۳۷۲ تا خرداد ۱۳۸۳)، سرپرستی و فعالیت به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (از تیر ۱۳۷۱ تا بهمن ۱۳۷۲) را در کارنامه سوابق خود دارد. و ساخت برنامه‌های متعدد در مخالفت با دولت اصلاحات از جمله برنامه هویت از تاریکترین نقاط کارنامه علی لاریجانی است.

هرچند که او 30 اردیبهشت 1400 با شرکت در یک برنامه پرسش و پاسخ در کلاب هاوس مدعی شد که دیر متوجه پخش برنامه هویت شده و می‌پذیرد که پخش آن اشتباه بوده است.

او سپس با طرح این ادعا که «زیر دستان من این کار را کردند»، افزود: «بعد از این اتفاق، برنامه چهره‌های ماندگار را داشتیم که تلاش کردیم جبران کنیم.»

البته که این این ادعاها در حالی بیان شد که علی لاریجانی در دوران ریاستش در صداوسیما، از پخش این برنامه دفاع کرده بود.

هفته‌نامه صبح در شماره ۶۳ خود که آبان ۱۳۷۵ منتشر شد، از آقای لاریجانی نقل کرده که گفته بود: «اولاً بحثی که ما در این مجموعه مطرح کردیم بر اساس توهین و تهدید نیست. ثانیاً بسیار از شخصیت‌های مطرح شده افراد مذهبی و اندیشمند نیستند هرچند ممکن است به آن تظاهر کنند. ثالثاً در مورد اینکه می‌گویند چرا به این افراد مجال صحبت داده نمی‌شود باید گفت مگر این‌ها تاکنون مجال صحبت نداشتند... یعنی این حضرات فکر می‌کنند ما اطلاع نداریم که از کدام سفارتخانه پول می‌گیرند که این مطالب را بنویسند؟»

«هویت» نام برنامه‌ای است که سال ۱۳۷۵ در چند قسمت از شبکه یک صداوسیما پخش شد. در این برنامه، برخی از شاخص‌ترین چهره‌های اجتماعی و فرهنگی ایران، نویسندگان و روشنفکرانی همچون احمد شاملو، هوشنگ گلشیری، داریوش شایگان، محمود دولت آبادی، عبدالحسین زرین‌‌کوب و بسیاری دیگر به عنوان «تئوریسین‌ها» و «مجریان تهاجم فرهنگی» معرفی شدند.

افزون بر این، اعترافات تلویزیونی برخی زندانیان سیاسی که در زندان ضبط شده بود، نیز در این برنامه روی آنتن رفت. از سعید امامی، مامور بلندپایه وزارت اطلاعات و متهم ردیف اول قتل‌های زنجیره‌ای، به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان این برنامه نام برده می‌شود.

او همچنین در برنامه مورد اشاره به ماجرای حصر مهندس موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد هم اشاره کرد و گفت: «شورایعالی امنیت با هدف رفع التهابات در آن زمان حصر را تایید کرد، اما موقت بود و قرار نبود که حصر این‌قدر طولانی شود. به نظر من، رئیس جمهور می‌تواند این موضوع را برطرف کند.»

علی لاریجانی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با کلیدواژه‌های ملت قوی، دولت زمینه‌ساز و ارتفاع بگیرم وارد کارزار انتخابات شده. او پیش از این یکبار در سال 84 بخت خود را برای رسیدن به پاستور آزمود و تنها توانست ۱٬۷۱۳٬۸۱۰ رای از مجموع بیش از 28 میلیون رای را به خودش اختصاص دهد و در جایگاه هشتم از بین 9 نامزد قرار بگیرد. اما تفاوت لاریجانی امروز با سال 84 این است که حالا از او به عنوان یک سیاستمدار اعتدالگرا یاد می‌شود. ضمن اینکه برخی از جریان‌های اصلاح‌طلب هم روی او نظر دارند.

اما تعیین تکلیف این کاندیدا، پیش از سوت آغاز رقابت‌ها، بستگی به وضعیت کاندیدای انحصاری جبهه اصلاحات دارد. اگر شورای نگهبان اجازه دهد تا اصلاح‌طلبان کاندیدای از پیش تعیین شده خود را داشته باشند، نمی‌توان بختی برای علی لاریجانی متصور شد. 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها