چهار هفته به انتخابات ریاست جمهوری دولت چهاردهم باقی است...

داستان ناتمام چهار رئیس‌جمهور!

کمتر از پنج هفته دیگر به انتخابات زودهنگام ریاست‌ جمهوری برای تشکیل دولت چهاردهم باقی مانده است. اما این تنها انتخابات زودهنگام در تاریخ جمهوری اسلامی نیست

داستان ناتمام چهار رئیس‌جمهور!

صندلی خالی ریاست‌جمهوری، انتظار نهمین مسافر خود را می‌کشد 

 

امتداد نوشت: دو سال و نه ماه و ۱۹ روز، این، داستان ریاست جمهوری ناتمام ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور هشتم ایران است. سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی و مرگ او و همراهانش، کشور را در شرایطی غیر منتظره قرار داد.

حال کمتر از پنج هفته دیگر به انتخابات زودهنگام ریاست‌ جمهوری برای تشکیل دولت چهاردهم باقی مانده است. اما این تنها انتخابات زودهنگام در تاریخ جمهوری اسلامی نیست.

در بهمن ماه سال ۱۳۵۸ نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار و ابوالحسن بنی‌صدر اولین رئیس جمهور ایران شد. هرچند دولت بنی‌صدر  چندان به درازا نکشید و در خرداد سال ۱۳۶۰، مجلس رای به بی‌کفایتی او داد و اندکی بعد نیز توسط بنیانگذار جمهوری اسلامی عزل شد. در انتخابات دوم مرداد سال ۱۳۶۰، محمد علی رجایی پیروز انتخابات شد اما دوران ریاست جمهوری او نیز کوتاه بود.

حدود یک ماه بعد،‌ انفجار بمب در دفتر نخست وزیری منجر به شهادت رجایی و نخست وزیر او محمدجواد باهنر شد. این اتفاق به تشکیل شورای موقت ریاست جمهوری انجامید که هاشمی رفسنجانی و موسوی اردبیلی اعضای آن بودند. آن‌ها وزیر کشور، آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی را به نخست وزیری انتخاب کردند تا هم نخست وزیر جدید انتخاب و هم عضو سوم شورا، مشخص شود.

پس از شهادت رجایی و در انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام بعدی، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای به عنوان رئیس جمهوری جدید انتخاب شد. اما پس از درگذشت بنیانگذار انقلاب در سال ۶۸، در حالیکه سه ماه تا پایان ریاست او باقی مانده بود،  به عنوان رهبر ایران از سوی مجلس خبرگان برگزیده شد تا بار دیگر مقدمات برگزاری انتخاباتی زودهنگام فراهم شود‌.
در نهایت هاشمی رفسنجانی با کسب ۵۴ درصد از آرا پیروز انتخابات شد. حال بیش از سه دهه از آن روزها گذشته، ابراهیم رییسی به تاریخ پیوسته و  صندلی خالی ریاست‌جمهوری، انتظار نهمین مسافر خود را می‌کشد. مسافری که در آینده کشور نقشی کلیدی ایفا خواهد کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها