نگرانی اصولگرایان سنتی از بی‌تفاوتی مردم نست به صندوق رای

عدم مشارکت مردم در انتخابات «حماسه» نیست!

انتخابات مجلس دوازدهم نشان داد که مسئله مشارکت در حال تبدیل‌شدن به معضلی جدی برای کشور است. تثبیت مشارکت در بازه ۴۰ تا ۵۰ درصدی در سه انتخابات متوالی و ثبت آمار نامطلوب در دور دوم انتخابات مجلس به خصوص در تهران نشان می‌دهد که تصور بی‌تاثیری نهاد انتخابات در شرایط کشور و زندگی مردم پدیدار شده است/ سابقه سیاسی کشور نشان داده که در صورت حضور اصلاحات در میدان انتخابات، تندروها هیچ شانسی برای پیروزی نخواهند داشت

عدم مشارکت مردم در انتخابات «حماسه» نیست!

غلامرضا نوری قزلجه از افزایش تعداد نمایندگان مستقل به عدد نزدیک به ۱۰۰ خبر داد

 

 

گروه سیاسی _ مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی برای تعیین تکلیف 45 کرسی مجلس روز جمعه 21 اردیبهشت درحالی برگزار شد که فضای سرد حاکم بر حوزه‌های انتخابیه حتا صدای اصولگرایان را هم بلند کرد. در تهران گفته می‌شود با توجه به آمار آرای صحییح اعلام شده میزان مشارکت بین 5 تا 8درصد بوده است. 

شمار واجدان شرایط رای دادن در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلام‌شهر هفت میلیون و ٧٧۵ هزار نفر بود که تنها ۵۵۲ هزار رای صحیح در دور دوم انتخابات از این حوزه اخذ شد.

نفر اول تهران در این دور از انتخابات، بیژن نوباوه وطن با حدود ۲۷۱ هزار رای است که فقط حدود ۳/۵ درصد آرای اخذ شده را به دست آورده است.

همچنین گزارش‌های غیررسمی حاکی از این است که در شهرهایی مانند کرج، مشهد و شیراز هم عدم مشارکت بین ۹۳/۵ تا ۹۲ درصد ثبت شده و میانگین مشارکت در هفت شهر بزرگ دیگر تا ۱۲ درصد بوده است. تبریز، شبستان، میانه، پارس‌آباد، سمیرم، لنجان، کرج، تهران، ورامین، بیرجند، مشهد، آبادان، رامهرمز، خدابنده، زنجان، شیراز، مرودشت، خرم‌آباد، قائم‌شهر، ملایر، کرمانشاه و گنبدکاووس، ۲۲ حوزه‌ای بودند که انتخابات در آن‌ها به دور دوم کشیده شده بود.

این در حالی است که وزارت کشور نتایج دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی را بر اساس «آرای صحیح ماخوذه» اعلام کرد. در اغلب حوزه‌های رای‌گیری اشاره‌ای به میزان رای‌های باطله یا سفید نشده است.

اما با این حال وزیر کشور این مقدار مشارکت را «حماسه» توصیف کرده است. اظهارنظری که با واکنش بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. محمدجواد آذری‌جهرمی در پاسخ به توییت سردار وحیدی نوشت: «عدم مشارکت 93 درصدی مردم در انتخابات حماسه نیست.»

روزنامه اصولگرای فرهیختگان هم که زمانی به چاپخانه رفت که هنوز جزییاتی از نتیجه انتخابات توسط وزارت کشور اعلام نشده بود، پیشاپیش درباره نتایج این انتخابات نوشت: « ساعاتی پس از پایان رای‌گیری مرحله دوم و اعلام غیررسمی نتایج حوزه‌های باقی‌مانده، پرونده انتخابات مجلس دوازدهم به پایان نزدیک شد. دور دوم همه انتخابات‌ها به خصوص در مجلس معمولاً با استقبال کمتری برگزار می‌شود اما زور این انتخابات به خاطر موارد متعددی کمتر از قبل بود. اما حالا با پایان یافتن فرآیند انتخابات، دلسوزان ایران که دل در گروی منافع ملی دارند، باید برای بازگشت انتخابات به مدار اصلی که متضمن اصول اساسی انقلاب اسلامی و حضور گسترده آحاد مردم پای صندوق رأی باشد، فکر و عمل کنند.»

سایت اصولگرای الف، نزدیک به احمد توکلی هم از جمله رسانه‌های اصولگرا بود که با اشاره به میزان مشارکت مردم در انتخابات 21 اردیبهشت نوشت: « انتخابات مجلس دوازدهم نشان داد که مسئله مشارکت در حال تبدیل‌شدن به معضلی جدی برای کشور است. تثبیت مشارکت در بازه ۴۰ تا ۵۰ درصدی در سه انتخابات متوالی و ثبت آمار نامطلوب در دور دوم انتخابات مجلس به خصوص در تهران نشان می‌دهد که تصور بی‌تاثیری نهاد انتخابات در شرایط کشور و زندگی مردم پدیدار شده است.»

به هر ترتیب به نظر می‌رسد برای طیف حاکم بر دولت و ملت تنها نکته‌ای که حائز اهمیت نیست همین مشارکت مردم و نقش مردم در امر حکومتداری باشد. آن‌ها بارها در سخنرانی‌های متعدد خود نشان دادند که تنها وقتی می‌توانند در انتخابات پیروز شوند که میزان مشارکت مردم در حداقل شکل ممکن برگزار شود چون سابقه سیاسی کشور نشان داده که در صورت حضور اصلاحات در میدان انتخابات، تندروها هیچ شانسی برای پیروزی نخواهند داشت.

اما نکته حائز اهمیت دیگر در انتخابات دور دوم مجلس شکست یاران قالیباف در برابر لیست امناء بود. لیستی منتسب به جریان مخالف محمدباقر قالیباف که در رخدادی عجیب سرلیست آن در تهران یعنی سیدنظام‌الدین موسوی که ماجرای دریافت 40 سکه توسط او در رسانه‌ها مطرح شده بود نتوانست آرای لازم برای ورود به مجلس را کسب کند. 

در دور اول از انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی، ۱۰۳ نماینده مجلس یازدهم در مجلس دوازدهم ماندگار شدند و در مرحله دوم نیز از میان ۲۴ نماینده فعلی مجلس، ۱۲ نفر از آن‌ها بر کرسی های خود در پارلمان ابقا شدند که عبارتند از؛ علیرضا منادی سفیدان از تبریز، مهدی اسماعیلی از میانه، احمد نادری، ابراهیم عزیزی، سمیه رفیعی، زهره سادات لاجوردی، عبدالحسین روح الامینی، بیژن نوباوه وطن از حوزه انتخابیه تهران، سیدمحمد مولوی از آبادان، ابراهیم عزیزی از شیراز و عبدالرضا مصری از حوزه انتخابیه کرمانشاه. علیرضا سلیمی نیز که در مجلس یازدهم از محلات در پارلمان حضور داشت در این دوره از حوزه انتخابیه تهران راهی پارلمان شد.

همچنین گفتنی است در دومین مرحله از انتخابات اکثر لیست‌ها اسامی مشترک داشتند با این وجود نگاهی به مشی سیاسی منتخبان مجلس دوازدهم حکایت از آن دارد که کاندیداهای لیست شانا - پایداری و امنا بیشترین کرسی ها را به خود اختصاص داده اند.

در دور دوم انتخابات همچنین برخی چهره های شاخص چون میرتاج الدینی و محمدحسین فرهنگی از تبریز، سیدنظام الدین موسوی و حسین نجابت از تهران و ...رأی مردم برای حضور در پارلمان را کسب نکردند.

از لیست علی مطهری، که به صدای ملت معروف است هم 9 نماینده توانستند در دور دوم راهی خانه ملت شوند که موفقیت چشم‌گیری به جهت فراکسیونی در صورت تشکیل فراکسیون اقلیت مجلس شامل اصلاح‌طلبان و اعتدالیون و مستقلین به حساب می‌آید.

ساعتی بعد از اعلام نتایج مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی غلامرضا نوری قزلجه از افزایش تعداد نمایندگان مستقل به عدد نزدیک به ۱۰۰ خبر داد.

غلامرضا نوری قزلجه، نماینده منتخب مجلس دوازدهم و رئیس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت فراکسیون با حضور نمایندگان مستقل گفت: با اعلام نتایج نهایی مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم تعداد ۱۳ نفر از نامزد‌های مشی مستقل به مجلس دوازدهم راه پیدا کردند که بدین ترتیب تعداد اعضای فراکسیون در شرف تأسیس نمایندگان مستقل به عدد ۱۰۰ نزدیک شد و امید‌ها برای شکل گیری یک مجلسی پویا که بتواند مطالبات مردم را دنبال کند، افزایش یافت.

14 کرسی در مجلس دوازدهم هم به زنان اختصاص خواهد یافت که از این تعداد ۷ منتخب سابقه حضور در نهاد قانون‌گذاری را دارند و ۷ نفر دیگر به عنوان نمایندگان جدید راهی بهارستان می‌شوند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها