رهبری نگفتهاند دوربینات را به سمت زنان و دختران بگیر و یواشکی از آنها عکس و فیلم بگیر
ولی فقیه گفتهاند «بگو و رد شو»، نگفتهاند با دوربین یواشکی از زنان عکس و فیلم بگیر!
احمد وحیدی، وزیر کشور، به دفاع از روحانیای پرداخت که در درمانگاه قم از یک زن کم حجاب عکس گرفته بود. وزیر کشور فیلمبرداری آن فرد معمم از خانمی که حجابش را رعایت نکرده بود را چنین توجیه کرد که پلیس هم از خودروهایی که با سرعت غیرمجاز حرکت می کنند، تصویربرداری می کند و نیز در مغازه ها و اماکن عمومی نیز دوربین های مداربسته وجود دارد که فیلم می گیرند و برای کشف جرم به مفید است.
عصرایران در این زمینه نوشت:
مقایسه فیلمبرداری از یک خانم در یک درمانگاه با تصویربرداری پلیس از خودروهایی که با سرعت غیر مجاز حرکت میکنند، قیاس مع الفارق است. حاکمیت به واسطه اختیاراتی که از سوی مردم دارد، مجاز به بسیاری از کارهاست که مردم عادی حق انجام آنها را ندارند. مثلا حکومت میتواند افراد را زندانی کند اما شهروندان چنین حقی ندارند. حال اگر شهروندی، فردی را حبس کند، نمیتوان گفت این کاری است که حکومت هم انجام میدهد و اشکالی ندارد!
مقایسه با دوربینهای مدار بسته مغازهها و اماکن عمومی هم از بیخ و بن غلط است. اولاً این دوربینها، مخفی نیستند و حتی در جاهایی که دوربین مدار بسته نصب میشود، با این تابلو که "این محل مجهز به دوربین مدار بسته است" اطلاع رسانی میکنند یا دوربینها در جایی که توسط رهگذران دیده میشوند، نصب میشوند. ثانیاً این دوربینها، برای تصویر برداری از فرد خاصی به کار نمیروند و فضای عمومی در بر میگیرند.
حال چگونه میشود فیلمبرداری مخفیانه از یک خانم را با دوربینهای مداربسته در اماکن عمومی که همه از وجودشان مطلع هستند، یکی دانست، سوالی است که لابد جناب وزیر جوابش را میداند!
حالا که آقای وزیر به دوربین های مداربسته در اماکن عمومی اشاره کرده، جا دارد این سوال مطرح شود که مگر در آن درمانگاه دوربین مدار بسته نبود؟ مشخص است که مانند همه اماکن عمومی مشابه، بود.
لذا سوال دوم مطرح می شود: وقتی دوربین مدار بسته بود، چرا آن فرد معمم با موبایل شخصی خودش از آن خانم تصویربرداری می کرده است؟ مگر نمی گویند می خواسته گزارش عدم رعایت ححاب توسط آن خانم را بدهد؟ می توانست گزارش دهد و از مسوولان مربوطه بخواهد مستند حرف او را در دوربین های مدار بسته درمانگاه ببینید و مدیران درمانگاه هم نمی توانستند از دستور قضایی برای بازبینی فیلم ها، استنکاف کنند. پس نه تنها او در حال نهی از منکر نبوده، بلکه اساساً تصویربرداری اش نیز محلی از اعراب نداشته و باید درباره چرایی این کار توضیح دهد.
یکی از بهترین مواضع در این باره را آیت الله فاضل لنکرانی گرفت و گفت که اگر معممی خطا کرد نباید بگوییم او هم لباس ماست و ما باید از او دفاع کنیم. حالا یک فردی یک خطایی کرده و از یک خانم مخفیانه فیلمبرداری کرده است، قرار نیست که همه اصول اخلاقی و قانونی و بدیهیات را زیر پا بگذاریم تا کار او را توجیه کنیم.
در همه دنیا، حتی در کشورهای غربی، تصویربرداری مخفیانه یک مرد از یک زن - حتی در معابر عمومی - کاری زشت و غیراخلاقی و مذموم است و شگفت انگیز این که برخی اصرار دارند برای توجیه یک خطای فردی، حتی از کلیت نظام نیز هزینه کنند و بدیهیات را وارونه جلوه دهند.
کسانی که از خانمهای بیحجاب یا بدحجاب فیلم میگیرند و در عین حال ادعای حزب اللهی و ولایتمدار بودن هم دارند، مگر نشنیدهاند که ولی فقیه در این باره گفتهاند "بگو و رد شو" و نگفتهاند دوربینات را به سمت زنان و دختران بگیر و یواشکی از آنها عکس و فیلم بگیر.
ارسال نظر