هشدار؛ این افراد در معرض ابتلا به عفونت خونی‌اند!

چه کسانی عفونت خون می گیرند؟

هشدار؛ این افراد در معرض ابتلا به عفونت خونی‌اند!

سپسیس (سپتی سمی)، اصطلاح پزشکی برای مسمومیت خون توسط میکروب‌هایی مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها است.

سپسیس، یک بیماری جدی است که در آن بدن به طور نامناسب به عفونت پاسخ می‌دهد. این فرآیندهای مبارزه با عفونت خون، بر بدن تأثیر می‌گذارند و باعث می‌شوند اندام‌ها ضعیف کار کنند. سپسیس می‌تواند منجر به شوک سپتیک و نارسایی اندام‌ها شود و اگر آسیب شدید باشد، می‌تواند منجر به مرگ شود. اما چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به عفونت خون هستند؟

عوامل خطر برای سپسیس و شوک سپتیک چیست؟ عامل خطر آشکار این بیماری، عفونت است. هر گونه عفونت، از کوچک‌ترین منبع (گزیدگی حشره، عفونت ناخن و…) گرفته تا شدیدتر (ذات الریه، مننژیت و موارد دیگر)، می‌تواند باعث سپسیس، سپسیس شدید و شوک سپتیک شود. عفونت می‌تواند باکتریایی، ویروسی، قارچی یا انگلی باشد.

اما برخی از افراد نسبت به دیگران در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت خون و سپسیس هستند.

نوزادان زیر 1 سال، به خصوص اگر زود (نارس) به دنیا بیایند یا مادرشان در دوران بارداری عفونت داشته باشد.

افراد بالای 75 سال

افراد مبتلا به دیابت

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند؛ مانند افرادی که داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، تحت درمان شیمی ‌درمانی هستند یا اخیرا پیوند عضو داشته‌اند.

افراد مبتلا به اختلالات ژنتیکی مانند سندروم داون یا بیماری سلول داسی شکل که بر سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارد.

افرادی که اخیرا جراحی داشته‌اند.

زنانی که به تازگی زایمان یا سقط جنین کرده‌اند.

کسانی که یک بار به عفونت خون مبتلا بوده‌اند، بیشتر در معرض خطر ابتلای مجدد به سپسیس هستند.

افراد مبتلا به سرطان یا در حال انجام برخی درمان‌های آن مانند برخی از انواع شیمی ‌درمانی، بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونتی هستند که منجر به سپسیس می‌شود. شیمی ‌درمانی با از بین بردن سلول‌های بدن عمل می‌کند. برخی از انواع شیمی‌ درمانی، در کنار از بین بردن سلول‌های سرطانی، گلبول‌های سفید خون را نیز از بین می‌برند. زمانی که بدن شما دارای سطوح بسیار پایینی از نوع خاصی از گلبول‌های سفید (نوتروفیل‌ها) باشد، خطر ابتلا به عفونت افزایش می‌یابد. این وضعیت یک عارضه جانبی رایج شیمی‌ درمانی است که نوتروپنی نامیده می‌شود.

افراد مبتلا به سوء تغذیه

چه عواملی ریسک ابتلا به عفونت خون را افزایش می‌دهد؟

گاز گرفتگی یا خراش توسط حیوانات

مقاومت آنتی بیوتیکی؛ با مقاوم شدن میکروب‌های بیشتر نسبت به داروهای ضد میکروبی که برای درمان عفونت استفاده می‌شوند، افراد بیشتری در معرض خطر ابتلا به سپسیس قرار می‌گیرند.

ترکیدن آپاندیس؛ در صورت عدم درمان التهاب آپاندیس، دیواره آپاندیس می‌تواند ترکیده و منجر به گسترش عفونت در شکم و احتمالا سپسیس یا شوک سپتیک شود.

سوختگی؛ سوختگی در اثر آتش، بخار، مایعات داغ، مواد شیمیایی، اشیاء داغ یا حتی الکتریسیته ایجاد می‌شود. سوختگی‌های شدید می‌توانند منجر به عفونت خون شوند.

کووید 19؛ در زمان همه‌گیری ویروس کرونا، این ویروس برخی افراد را سخت‌تر از دیگران تحت تاثیر قرار داد و منجر به سپسیس ویروسی و مرگ شد.

عفونت‌های دهان؛ هنگامی‌ که عفونت در دهان رخ می‌دهد، باکتری‌ها می‌توانند از دندان خارج شده و به استخوان یا بافت زیرین بروند و آبسه دندانی را تشکیل دهند. عفونت دندان می‌تواند منجر به عفونت خون و سپسیس شود.

دیالیز؛ دیالیز برای افراد مبتلا به مرحله نهایی نارسایی کلیه، نجات دهنده است؛ اما خطرات خود را دارد که یکی از آن‌ها افزایش خطر عفونت خون است.

ایدز؛ سپسیس و عفونت خون، شایع‌ترین علت بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از ایدز است و خیلی سریع اتفاق می‌افتد.

*توجه داشته باشید که سپسیس از شخصی به شخص دیگر منتقل نمی‌شود*

پیشگیری از عفونت خون

همیشه نمی‌توان از سپسیس جلوگیری کرد؛ اما اگر شما یا یکی از عزیزانتان از افرادی هستید که در معرض ابتلا به عفونت خون قرار دارید، کارهایی وجود دارد که باید برای جلوگیری از عفونت‌هایی که می‌توانند منجر به سپسیس شوند، انجام دهید.

واکسن‌های ضروری را به ویژه برای نوزادان، کودکان، افراد مسن و زنان باردار تزریق کنید.

هر زخمی ‌را تمیز نگه دارید و از آن مراقبت کنید.

آنتی بیوتیک‌ها را به درستی مصرف کنید؛ دستورالعمل‌های توصیه شده پرشک خود را دنبال کنید و حتی اگر احساس بهبودی دارید، تمام آنتی بیوتیک‌های تجویز شده را مصرف کنید.

دست‌های خود را به طور مرتب بشویید و به کودکان یاد دهید که چگونه دست‌های خود را به خوبی بشویند.

علائم عفونت خون را جدی بگیرید.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله گفتیم، کسانی که عفونت خون میگیرند، اغلب شامل نوزادان، سالمندان، افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت و سرطان و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، هستند. عفونت خون مانند سکته مغزی یا حملات قلبی، یک وضعیت جدی و اورژانسی است که نیاز به تشخیص و درمان سریع دارد.

منبع: مثبت سبز

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها