از واقعیت تا خرافات؛ کاهش بوی دهان با مصرف قهوه

 

قهوه، یکی از محبوب ترین نوشیدنی های مردم سراسر جهان به شمار می رود. این نوشیدنی دارای مزایا و معایب بسیار زیادی است. بسیاری از افراد بر این اعتقاد هستند که نوشیدن قهوه می تواند بوی بد دهان را از بین ببرد. ارتباط بین کاهش بوی دهان با مصرف قهوه هنوز در هیچ تحقیقات علمی اثبات نشده است. در واقع، برخی دیگر معتقدند که قهوه خود موجب ایجاد بوی بد در دهان می شود. اگر می خواهید با جوانب مختلف این موضوع آشنا شوید، با ما همراه باشید.

قهوه»، بوی بد دهان را از بین می برد!؟ | پایگاه خبری جماران

ارتباط بین قهوه و بوی بد دهان

برای پاسخ دادن به این سوال که آیا کاهش بوی دهان با مصرف قهوه امکان پذیر است یا خیر، باید جوانب مختلف را مدنظر قرار داد. قهوه دارای بو و عطر منحصر به فردی است. به همین دلیل، نوشیدن قهوه در ساعات اولیه صبح می تواند بوی بد دهان را کاهش دهد. البته، این ادعا اغلب تنها توسط عاشقان قهوه مطرح می شود.

اگرچه، بسیاری از افراد به ارتباط مستقیم بین بوی دهان و قهوه معتقدند اما هیچ دلایل علمی برای این ادعا وجود ندارد. آنچه ما تاکنون می دانیم، این است که قهوه خود باعث به وجود آمدن بوی بد در دهان می شود. برخی از مهم ترین دلایل رد ادعای کاهش بوی دهان با مصرف قهوه به شرح زیر هستند:

  • وجود کافئین زیاد در قهوه
  • باقی ماندن مقداری از قهوه روی دندان ها
  • افزودنی های موجود در قهوه

به این نکته توجه داشته باشید که قهوه موجب خشک شدن دهان می شود. خشک شدن دهان، بستر مناسبی برای افزایش فعالیت باکتری ها و قارچ ها ایجاد می کند. بوی بد دهان به میزان قابل توجهی به فعالیت این باکتری ها بستگی دارد. به همین دلیل است که ادعای کاهش بوی دهان با مصرف قهوه نمی تواند دلیل و مدرک علمی داشته باشد. البته، بوی قهوه غلیظ آنچنان قوی است که می تواند برای مدت زمان کوتاهی جایگزین بوی بد دهان شود.

نقش کافئین در ایجاد بوی بد دهان

کافئین از اصلی ترین اجزای سازنده قهوه به شمار می رود. به اعتقاد بسیاری از دانشمندان، کافئین موجود در قهوه خود باعث به وجود آمدن بوی بد در دهان می شود. به عبارت دیگر، کافئین باعث خشک شدن دهان و کاهش ترشح بزاق می شود. هر چه بزاق در دهان کمتر باشد، فعالیت باکتری ها و قارچ ها افزایش می یابد. در واقع، فعالیت باکتری ها و قارچ ها را می توان دلیل اصلی بوی ناخوشایند در دهان دانست.

از سوی دیگر، کافئین موجود در قهوه موجب به وجود آمدن مشکلات گوارشی می شود. همانطور که می دانید، مشکلات گوارشی به عنوان یکی دیگر از عوامل ایجاد بوی بد در دهان شناخته می شوند. به همین دلیل است که نمی توان دلایل علمی برای کاهش بوی دهان با مصرف قهوه ارائه داد. در مجموع، هر چه کافئین موجود در قهوه کمتر باشد، بوی نامطلوب دهان بعد از مصرف آن کاهش می یابد.

از بین بردن بوی پیاز از دهان با ترفند های ساده و فوری - مجله اینترنتی شادمگ

باقی ماندن اثر قهوه روی دندان ها

باقی ماندن اثر مواد غذایی و نوشیدنی های مختلف ازجمله: قهوه روی دندان باعث افزایش فعالیت باکتری ها و قارچ ها می شود. قهوه غلیظ معمولاً دارای خاصیت چسبندگی است. در نتیجه، مقداری از آن بعد از نوشیدن روی دندان ها باقی می ماند. این موضوع، ادعای کاهش بوی دهان با مصرف قهوه را رد می کند.

باقی ماندن قهوه روی دندان ها نه تنها بوی بد دهان را تشدید می کند بلکه برای سلامت دندان ها نیز مضر است. در واقع، تغییر رنگ و پوسیدگی از پیامدهای اصلی باقی ماندن قهوه روی دندان ها محسوب می شود. به همین دلیل است که نوشیدن یک لیوان آب (نه خیلی سرد و نه خیلی گرم) یا شستشوی دهان بعد از قهوه توصیه می شود.

بوی بد دهان در اثر افزودنی های موجود در قهوه

کاهش بوی دهان با مصرف قهوه به دلیل کافئین و افزودنی های موجود در آن امکان پذیر نیست. برای تهیه قهوه از افزودنی های مختلف استفاده می شود که از مهم ترین آن ها می توان به شیر و شکر اشاره کرد. این افزودنی ها به تنهایی بوی بد دهان را تشدید می کنند. البته، تمام افزودنی ها دارای چنین تاثیر منفی نیستند. افزودنی هایی ازقبیل: هل و دارچین نه تنها بوی بد دهان را از بین می برند بلکه بوی مطلوبی در دهان ایجاد می کنند.

روش درمان بوی بد دهان

کاهش بوی دهان با مصرف قهوه؛ واقعیت یا خرافات!

قهوه دارای ترکیبات اسیدی است. این ترکیبات به عنوان عامل اصلی ایجاد بوی بد و ناخوشایند در دهان شناخته می شوند. از سوی دیگر، قهوه مانع از ترشح بزاق می شود و دهان را خشک می کند. بدون وجود بزاق کافی در دهان، باکتری ها و قارچ ها شروع به فعالیت می کنند. به این ترتیب، ترکیباتی با بوی ناخوشایند در دهان به وجود می آیند. این ترکیبات موجب بدتر شدن بوی دهان می شوند.

به نظر می رسد که کاهش بوی دهان با مصرف قهوه تنها یک ادعای بی پایه و اساس مطرح شده توسط عاشقان این نوشیدنی محبوب باشد. شواهد نشان می دهند که نوشیدنی های کافئین دار از جمله: قهوه و چای نه تنها بوی بد دهان را از بین نمی برند بلکه آن را بدتر می کنند. با این وجود، مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان می توانند بوی بد دهان را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع قهوه و تاثیر آن ها بر سلامتی، به سایت قهوه خانه ghahvekhane.com مراجعه نمایید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها