اسرائیل با چه بمبی حسن نصرالله را ترور کرد؟

بمب سنگرشکنی که اسرائیل با آن سید حسن نصرالله را ترور کرد، چه بود؟ / بمب‌های غول‌پیکری که اولین‌بار تسلیحات صدام را هدف گرفت.

اسرائیل با چه بمبی حسن نصرالله را ترور کرد؟

مهم ترین ویژگی بمب های سنگرشکن وزن بسیار زیاد آنها است. برخی نمونه های بمب های سنگرشکن چند تن هستند و می توانند مراکز مختلفی را منفجر کنند. طول بدنه بمب حدود ۴ متر و طول کیت هدایتش ۵.۷ متر است. این بمب سنگرشکن بردی ۱۰ کیلومتری دارد و می تواند در بتن های ۶ متری و بالاتر هم نفوذ کند.

 خبر فوری، طبق گزارش های متعدد، اسرائیل در حمله شبانه خود به بیروت، از بمب‌ها های سنگرشکن یک تنی استفاده کرده است. اسرائیل تا چند وقت پیش این بمب ها را نداشت و حتی زمانی که بحث بر سر امکان حمله هوایی اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران می شد، تحلیلگران تاکید می کردند که اسرائیل بدون حمایت آمریکا قدرت حمله به تاسیسات هسته ای ایران را ندارد، چون برای آسیب زدن به تاسیسات هسته ای ایران به بمب های سنگرشکن احتیاج است و اسرائیل از این بمب ها برخوردار نیست.

با این حال، در حمله اخیر به بیروت، اسرائیل از بمب های سنگرشکن استفاده کرد. این نشان می دهد که رژیم صهیونیستی توانسته این بمب ها را از ایالات متحده بخرد یا به نحوی به آنها دست یابد.

فارغ از چگونگی تهیه این بمب ها، پرسش این است که بمب های به کار گرفته شده توسط رژیم صهیونیستی از چه نوعی بوده اند؟ برخی پایگاه های خبری مدعی شده اند که بمب های به کار گرفته شده در حمله به ضاحیه و مناطق دیگر بیروت از نوع بمب سنگرشکن جی بی یو ۲۸ بوده اند. اما این بمب سنگرشکن چه ویژگی هایی دارد و از چه زمانی به کار گرفته شد؟

ماجرای خرید بمب های سنگرشکن آمریکایی توسط اسرائیل

بمب سنگرشکن بمبی است که برای تخریب اهداف زیرزمینی همچون پناهگاه‌‌ها و سنگرهای زیرزمینی و همچنین تاسیسات بتونی ساخته شده در عمق زمین استفاده می‌ شود.

این بمب ها سال‌های سال در اختیار ایالات متحده بود و به دولت های دیگر نمی فروخت. اسرائیل اصرار زیادی داشت که این بمب ها را از ایالات متحده بخرد اما واشنگتن حاضر به فروش آنها نمی شد. در سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ اسرائیل تلاش زیادی داشت تا بمب های سنگرشکن جی بی یو ۲۸ را از آمریکا بخرد.

رژیم صهیونیستی قصد داشت به تاسیسات هسته ای و مراکز موشکی ایران حمله کند اما آمریکا می خواست مذاکرات هسته ای را پیش ببرد و نمی خواست اسرائیل روند مذاکرات را نابود کند.

با این حال، با نابودی برجام توسط ترامپ و به هم خوردن وضعیت استراتژیک منطقه، اسرائیل توانست به برخی از این موشک ها دست یافته و لبنان را بمباران کرده و مرکز استقرار سران حزب الله را منفجر کند.

ویژگی های بمب های سنگرشکن جی بی یو

اما بمب های سنگرشکن جی بی یو چه ویژگی هایی دارند؟

مهم ترین ویژگی بمب های سنگرشکن وزن بسیار زیاد آنها است. برخی نمونه های بمب های سنگرشکن چند تن هستند و می توانند مراکز مختلفی را منفجر کنند. طول بدنه بمب حدود ۴ متر و طول کیت هدایتش ۵.۷ متر است. این بمب سنگرشکن بردی ۱۰ کیلومتری دارد و می تواند در بتن های ۶ متری و بالاتر هم نفوذ کند.

بر اساس گزارش ها، ایالات متحده نخستین بار در جنگ اول عراق (در سال ۱۹۹۱) از این بمب ها استفاده کرد و انبار ذخیره سلاح ارتش بعث را منفجر کرد. در زمان جنگ عراق، آمریکایی ها با معضل حمل این سلاح غول پیکر مواجه بودند اما سرانجام تصمیم گرفتند از طریق هواپیماهای F111 خود، این بمب های سنگرشکن را حمل کرده و بر سر اهداف مورد نظر پرتاب کنند.

پس از پایان یافتن جنگ خلیج فارس، آمریکا شروع به تولید بیشتر این سلاح کرد و حدود ۳۰ بمب سنگرشکن دیگر ساخت. با این حال، تغییراتی در بدنه، چاشنی و حجم آن داد. همچنین، سیستم هدایت لیزری این موشک نیز تغییراتی یافت.

آمریکا بعد از مدتی، بمب های سنگرشکن جدیدتری ساخت و چند نمونه از جی بی یو را به دول متحدش فروخت. 

منبع: خبر فوری

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها