چرا ایران هنوز پاسخ اسرائیل را نداده است؟

ایران نه به این دلیل که لزوما میل دارد، بلکه به این دلیل که خود را موظف به پاسخگویی برای حفظ عزت و اعتبار ملی خود می‌‌‌داند، در معرض خطر جنگ قرار ‌‌‌گیرد.

چرا ایران هنوز پاسخ اسرائیل را نداده است؟

از زمان حملات ۷ اکتبر، اتحادها، ایران را واداشته که صفوف خود را نزدیک کرده و از شبکه نیابتی خود حمایت کند

 

موسسه جنگ نوین در گزارشی تحلیلی از آینده تنش در خاورمیانه نوشت: ترورهای پشت سر هم اسرائیل برای به چالش کشیدن ایران و شبکه امنیتی و اطلاعاتی آن و نه با هدف عقب‌‌‌نشینی نیروهای نیابتی وابسته به ایران در منطقه طراحی شده بود.

بنابراین، اگر ایران جنگ نمی‌خواهد، پس چرا منطقه در معرض خطر جنگ قرار دارد؟

به طور خلاصه، نیروهای نیابتی به ایران اجازه داده‌‌‌اند تا به‌رغم هزینه‌‌‌های دفاعی پایین‌‌‌تر نسبت به اسرائیل و عربستان سعودی، نقش بسیار موثرتری در خاورمیانه ایفا کند.

با این حال، تقریبا سه هفته از این حملات می‌‌‌گذرد و ایران هنوز انتقام نگرفته است، چرا؟

ایران به دلیل چند دهه تحریم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند. از نظر نظامی، ایران دارای نیروی هوایی توانمند، اما قدیمی است.

از زمان حملات ۷ اکتبر، اتحادها، ایران را واداشته که صفوف خود را نزدیک کرده و از شبکه نیابتی خود حمایت کند، حتی زمانی که انجام این کار ممکن است ایران را با اسرائیل درگیر کند. این گونه درهم‌تنیدگی‌‌‌ها باعث می‌شود که ایران نه به این دلیل که لزوما میل دارد، بلکه به این دلیل که خود را موظف به پاسخگویی برای حفظ عزت و اعتبار ملی خود می‌‌‌داند، در معرض خطر جنگ قرار ‌‌‌گیرد.

چنین ملاحظاتی ممکن است ایران را تحت فشار قرار دهد تا اقدام تلافی‌جویانه را انجام دهد، حتی زمانی که انجام این کار ممکن است خطر شعله‌‌‌ور شدن یک جنگ منطقه‌‌‌ای را به دنبال داشته باشد.

اما اگر پیشرفتی در جهت دستیابی به آتش‌‌‌بس در جنگ اسرائیل و حماس حاصل شود، ممکن است مورد توجه آن کشور قرار گیرد.

بنابراین موازنه قوا در منطقه با توجه به اتحاد قوی با ایالات متحده و همکاری امنیتی با کشورهای عربی مانند مصر، اردن و امارات متحده عربی قابل‌توجه و تامل است.

دفاع تحت رهبری ایالات متحده در برابر حملات بی‌‌‌سابقه هواپیماهای بدون سرنشین و موشکی ایران در ماه آوریل، گواهی بر این مساله است.

دنیای اقتصاد

 

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها