در بنگلادش:

معترضان به تبعیض مثبت به خیابان ها آمدند و اینترنت قطع شد

معترضان به تبعیض مثبت در بنگلادش دست به شورش زدند و دولت اینترنت را قطع کرد.

معترضان به تبعیض مثبت به خیابان ها آمدند و اینترنت قطع شد

به گزارش مستقل آنلاین، یورونیوز نوشت:

قطعی اینترنت به قوت خود باقی خواهد ماند و منع رفت و آمد در سراسر کشور تمدید شده است، به این معنی که افراد فقط بین ساعت 15 تا 17 اجازه خروج خواهند داشت.

بنگلادش مقررات منع آمد و شد در سراسر کشور را تمدید کرده است زیرا دادگاه عالی این کشور در مورد سهمیه استخدام خدمات ملکی رای می دهد که اعتراضات خشونت آمیزی را در چند روز اخیر برانگیخته است.

دانشگاه ها بسته شده، اینترنت قطع شده و دولت به مردم دستور داده در خانه بمانند.افراد فقط بین ساعت 3 بعدازظهر تا 5 بعدازظهر و فقط برای انجام کارهای ضروری مجاز خواهند بود.

در همین حال، دولت یکشنبه و دوشنبه را تعطیلات رسمی اعلام کرده و تنها خدمات اورژانسی مجاز به فعالیت هستند.

 

دادگاه عالی اکنون سیستم بحث برانگیز را که 30 درصد مشاغل دولتی را برای بستگان جانبازانی که در جنگ استقلال بنگلادش در سال 1971 شرکت کرده بودند، کاهش داده است.

دولت پیش از این در سال 2018 به دنبال اعتراضات گسترده دانشجویان آن را متوقف کرد، اما در ژوئن، دادگاه عالی بنگلادش این سهمیه ها را بازگرداند و دور جدیدی از اعتراضات را به راه انداخت.

دیوان عالی کشور در حکم تجدیدنظرخواهی، سهمیه ایثارگران را به 5 درصد کاهش داد و 93 درصد مشاغل را براساس شایستگی تخصیص داد. 2 درصد باقیمانده برای اعضای اقلیت های قومی و تراجنسیتی ها و افراد معلول اختصاص داده می شود.

به گزارش رسانه ملی، پس از چند روز درگیری مرگبار با پلیس که منجر به کشته شدن دست کم 100 نفر شد، این یک پیروزی جزئی برای معترضان دانشجویی است.

اما با توجه به آفلاین بودن بیشتر ارتباطات، مشخص نبود که آیا این حکم دانشجویان معترض را راضی کرده است یا خیر.

اعتراضات روز سه شنبه، یک روز پس از شروع درگیری دانشجویان دانشگاه داکا با پلیس، مرگبار شد. با پرتاب گاز اشک آور و گلوله های لاستیکی و پرتاب نارنجک های دودزا برای پراکنده کردن معترضان سنگ پرتاب، خشونت همچنان تشدید شد.

از زمانی که شیخ حسینه نخست وزیر بنگلادش برای چهارمین دوره متوالی در انتخابات ژانویه که توسط گروه های اصلی مخالف تحریم شد، به پیروزی رسید، اعتراضات جدی ترین چالش را برای دولت بنگلادش ایجاد کرده است.

منتقدان استدلال می کنند که سیستم سهمیه بندی تبعیض آمیز است و به نفع هواداران شیخ حسینه است که حزب عوامی لیگ او رهبری جنبش استقلال را بر عهده داشت و می گویند که باید با یک سیستم مبتنی بر شایستگی جایگزین شود.

حسینه از سیستم سهمیه‌بندی دفاع کرده و گفته است که سربازان کهنه‌سرباز صرف نظر از وابستگی سیاسی‌شان، به خاطر مشارکت‌شان در جنگ علیه پاکستان، سزاوار بالاترین احترام هستند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها