ناقوس جنگ داخلی و نابودی اسرائیل نواخته شد

تحلیلگر هاآرتص بیان کرد؛ دو بحرانی که اسرائیل را نابود می کند/ ناقوس جنگ داخلی نواخته شد.

ناقوس جنگ داخلی و نابودی اسرائیل نواخته شد

دو مساله کاهش اعتبار «ایده» هولوکاست و جنگ داخلی میان ملی گراهای افراطی و ارتدوکس های تندرو می توانند اسرائیل را به سمت نابودی پیش ببرند.

به گزارش خبر فوری، اخیرا مقاله‌ای در روزنامه اسرائیلی هاآرتص منتشر شده که دو تغییر چشمگیر در اسرائیل را که در حاشیه جنگ غزه برجسته تر هم شده اند، مورد بحث قرار می دهد: اولین تغییر کاهش علاقه و تعصب بین‌المللی نسبت به مساله «هولوکاست» است که بنا به ادعای یهودیان در طول جنگ جهانی دوم توسط آلمان نازی رخ داده است. مساله دوم هم، تشدید تقابل و زد و خورد متعصبان مذهبی و تندروهای ملی گرای یهودی اسرائیل است.

نویسنده هاآرتص معتقد است این دو مساله می تواند به «بحران» تبدیل شده و اسرائیل را با مشکلات عدیده داخلی و خارجی مواجه کند.

فراموشی پوششی به نام هولوکاست

ب.مایکل، نویسنده اسرائیلی هاآرتص، مقاله خود را با پرداختن به اولین تغییری آغاز می کند. او تاکید دارد که با توجه به وقایع غزه و کشتار مردم غیرنظامی، هولوکاست در حال از دست دادن اعتبار خود است.

نویسنده می گوید: «هولوکاست به عنوان یک ایده مهم {برای یهودیان}، اعتبار و نفوذ خود را از دست داده است و پس از استثمار بیش از حد و "بی اساس" آن توسط دولت اسرائیل، به یک رویداد کسل کننده {برای جهانیان} تبدیل شده است.»

نویسنده در ادامه مقاله تاکید دارد که دولت اسرائیل بیهوده از کیسه هولوکاست خرج می کند و مثلا فردی را به دادگاه لاهه برای رسیدگی به جنایاتش در غزه می فرستد که از بازماندگان هولوکاست است. این در حالی است که این مساله هیچ ربطی به اتفاقات اخیر در غزه ندارد و صرفا پوششی است برای مخفی کردن جنایات اسرائیل در نوار غزه و جلب ترحم ناظران بین المللی. دنیا این مساله را فهمیده و روز به روز بیشتر از آه و ناله های اسرائیل در مورد هولوکاست دور می شود.

ب. مایکل تاکید دارد که اسرائیل باید هر چه سریعتر سوء استفاده از مساله هولوکاست را به پایان برساند. او می نویسد: «برداشتن پوشش محافظ هولوکاست باعث می شود اسرائیل روی پای خود بایستد، خود را در آینه ببیند و با اقداماتش رو به رو شده و مسئولیت آنها را بر عهده بگیرد.»

جنگ ملی گراهای تندرو و مذهبی های افراطی

نویسنده سپس به بحث در مورد دومین تغییر بزرگ در اسرائیل می پردازد. این مساله مربوط به تجدید درگیری های تاریخی بین دو اردوگاه مختلف افراط گرایی اسرائیل، یعنی متعصبان مذهبی و تندروهای ملی گرا است.

نویسنده در این رابطه می نویسد: «اگرچه درگیری‌ ها بین احزاب مذهبی افراطی ارتدوکس و احزاب مذهبی ملی‌گرای افراطی مدت ها است که در حال افزایش است، اما این اختلافات و درگیری ها پس از تصمیم دادگاه عالی اسرائیل در مورد قانون سربازی اجباری (فرستادن یهودیان حریدی به خدمت سربازی)، به اوج خود رسیده است.»

کنست (پارلمان اسرائیل) عصر روز دوشنبه به قانون خدمت اجباری ارتدوکس ها یا حریدی ها که در جلسه قبل پیشنهاد شده بود، رأی مثبت داد. این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به دنبال تصویب قانون معافیت حریدی ها (یهودیان ارتدوکس) از خدمت سربازی بود.

با این حال، نویسنده تاکید دارد که این مساله به نفع نتانیاهو تمام می شود. علت این است که مذهبی های افراطی و ملی گراهای افراطی به زودی وارد جنگ با هم می شوند و این مساله می تواند تا حدی فشارها بر شخص نتانیاهو را کم کند. مایکل در این رابطه می نویسد: « نتانیاهو نفس راحتی کشید، زیرا پس از چندین سال اتحاد بین احزاب مذهبی افراطی و ملی گراهای افراطی حالا بار دیگر این دو اردوگاه با یکدیگر درگیر شده اند.»

منبع: خبر فوری

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها