دوران گرانی و تورم به پایان رسید،به زودی ارزانی از راه می رسد

وزیر اقتصاد اعلام کرد اوضاع بد اقتصادی به پایان رسیده و دوران ارزانی و کاهش تورم آغاز می شود.

دوران گرانی و تورم به پایان رسید،به زودی ارزانی از راه می رسد

به گزارش مستقل آنلاین،الشرق الاوسط نوشت:

داده های رسمی روز دوشنبه نشان داد که تورم سالانه قیمت مصرف کننده ترکیه در ماه مه به 75.45 درصد رسید که کمی بالاتر از انتظارات بود، در حالی که انتظار می رود قبل از افزایش نرخ ها و ثبات نسبی لیر،این شاخص کمی بهبود یابد.

داده های موسسه آمار ترکیه نشان داد که افزایش شاخص قیمت مصرف کننده به دلیل افزایش شدید در قیمت آموزش، مسکن و رستوران در ماه گذشته بوده است.

همچنین انتظار می‌رود تورم ماهانه پس از ماه می کاهش یابد، یعنی زمانی که 3.37 درصد بود در مقایسه با 3.18 درصد در آوریل.

مهمت شیمشک، وزیر دارایی، گفت: «بدترین وضعیت به پایان رسیده است» و بهبود وضعیت اقتصادی در این ماه آغاز خواهد شد. وی در ایکس گفت: دوره گذار در مبارزه با تورم به پایان رسیده است، ما در حال ورود به روند کاهش تورم هستیم.

در نظرسنجی رویترز، پیش‌بینی شده بود که تورم سالانه در ماه می به 74.8 درصد برسد که بالاترین سطح آن از نوامبر 2022 است، پیش‌بینی‌ها برای افزایش ماهانه قیمت‌ها در محدوده 2.7 درصد و 3.3 درصد است.

بانک مرکزی نرخ سیاستی خود (TRINT=ECI) را افزایش داده است، از ژوئن سال گذشته برگه جدیدی را 4150 واحد باز کرده است و متعهد شده است که در صورت وجود "وخامت قابل توجه و مداوم" در چشم انداز، این نرخ را افزایش بدهد.

این کشور آخرین بار در ماه مارس نرخ ها را با 500 واحد افزایش به 50 درصد، به دلیل بدتر شدن دورنمای تورم، افزایش داد و از آن زمان تاکنون ثابت مانده است.

تشدید تحریم‌ها نشان‌دهنده معکوس شدن چشمگیر سال‌ها محرک‌های پولی بود که توسط رئیس جمهور طیب اردوغان برای تقویت رشد حمایت می‌شد، اما تورم را افزایش داد و جرقه یک بحران طولانی مدت هزینه زندگی برای ترک‌ها را برانگیخت.

در نتیجه لیر، ثابت در روز دوشنبه، از 5.7 پنج سال پیش به 32.25 در برابر دلار کاهش یافت. امسال ارزش پول ترکیه بیش از 8 درصد کاهش یافته است، اما عمدتاً از ماه مارس ثابت مانده است و به کاهش تورم مورد انتظار کمک می کند.

کاپیتال اکونومیکس در اشاره به این موضوع گفت: ما مطمئن هستیم که تورم اکنون به اوج خود رسیده است، اما با توجه به اینکه انتشار امروز حاوی چند شگفتی ناخوشایند است، سرعت کاهش تورم در نیمه دوم سال کمی نامطمئن تر به نظر می رسد.

تغییر سیاست باعث جلب توجه سرمایه گذاران خارجی شده و به افزایش ذخایر ارزی بانک مرکزی کمک کرده است که بر اساس خالص در بالاترین سطح از دسامبر قرار دارد.

سرمایه گذاران بین المللی قرار گرفتن در معرض اوراق قرضه محلی ترکیه و سوآپ های پیش فرض اعتباری را افزایش می دهند. جی پی مورگان گفت که تخصیص خود به اوراق قرضه دولتی داخلی ترکیه را به دلیل افزایش اعتماد به این سیاست به سمت "اضافه وزن" تغییر داده است.

ماه گذشته، بانک مرکزی پیش‌بینی تورم پایان سال خود را به 38 درصد رساند و گفت: «هر کاری لازم باشد» برای جلوگیری از هر گونه بدتر شدن درازمدت چشم‌انداز انجام خواهد داد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها