ژنرال مکنزی جزئیات جدیدی از ترور سردار سلیمانی را فاش کرد؛ از خانه تا بغداد قاسم سلیمانی را دنبال می‌کردیم

مکنزی در نوشته خود جزئیات تازه‌ای از عملیاتی که به ترور سردار سلیمانی منتهی شد را بیان کرده و تأکید کرد که شهید سلیمانی «شخصیت محوری در روابط امریکا و ایران در تاریخ معاصر است و به مدت 3 دهه چهره اصلی سپاه پاسداران بود».

ژنرال مکنزی جزئیات جدیدی از ترور سردار سلیمانی را فاش کرد؛ از خانه تا بغداد قاسم سلیمانی را دنبال می‌کردیم

من شاهد ناکامی دولت‌های بایدن و پیش از آن جورج بوش در مقابله با قاسم سلیمانی بودم و شاهد بودم که اسرائیلی‌ها هم می‌خواستند او را هدف قرار دهند اما ناکام ماندند

 

 

فرمانده سابق ستاد مرکزی ارتش امریکا در گزارشی مفصل در نشریه «آتلانتیک» جزئیات تازه‌ای از عملیات ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی منتشر کرد که برای اولین بار مطرح می‌شود.

 

جنرال کنت مکنزی، فرمانده سابق ستاد مرکزی ارتش امریکا، در گزارشی مفصل در نشریه «آتلانتیک» جزئیات تازه‌ای از عملیات ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی منتشر کرد که برای اولین بار مطرح می‌شود.

 

وی در این گزارش که دربردارنده اطلاعاتی است که در کتاب جدید وی منتشر خواهد شد، به سیاست کنونی دولت امریکا پرداخت که از نظر او «با واقعیت سازگار نیست» و افزود که «کاهش قدرت نظامی امریکا در منطقه باعث شده که نفوذ ایران در منطقه افزایش یابد و حمایت جامعه جهانی از اسرائیل کاهش پیدا کند، ضمن اینکه تمایل آشکار امریکا به خروج از منطقه موجب تضعیف روابط واشنگتن با متحدانش شده است».

 

وی در ادامه تأکید کرد که تاریخ نشان می‌دهد که حضور قدرتمند امریکا در منطقه موجب بازدارندگی در برابر ایران می‌شود و «من در مقام فرمانده (سابق) ستاد مرکزی امریکا مسئولیت مستقیم عملیاتی را که به از پای درآمدن جنرال قاسم سلیمانی انجامید بر عهده دارم».

 

مکنزی از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان فردی یاد کرد که «مسئول کشتار صدها تن از افراد تحت خدمت امریکا» بوده است و افزود که عملیات ترور سلیمانی در اوایل سال 2020 موجب بازنگری ایران در تنش‌های رو به افزایش خود در منطقه علیه نیروهای امریکایی بود «که در نهایت موجب حفظ جان بسیاری افراد شد».

 

وی گفت: «وضعیت ایران اکنون تغییر کرده، اما حمله به سلیمانی درسی به همه داد که به آن توجه کافی نشده است: اینکه هرچند رفتارهای ایران گاهی پیش‌بینی‌ناپذیر است، اما این کشور همیشه به قدرت بازدارندگی امریکا احترام می‌گذارد».

 

فرمانده سابق ستاد مرکزی امریکا افزود که «هر بار که امریکا عقب‌نشینی می‌کند ایران پیش می‌آید و وقتی ما در وضعیت پرمخاطره حضور خود را تثبیت می‌کنیم ایران عقب می‌رود و این قاعده‌ای است که باید سیاست آینده ما در خاورمیانه را جهت‌دهی کند».

 

مکنزی در ادامه نوشته خود جزئیات تازه‌ای از عملیاتی که به ترور سردار سلیمانی منتهی شد را بیان کرده و تأکید کرد که شهید سلیمانی «شخصیت محوری در روابط امریکا و ایران در تاریخ معاصر است و به مدت 3 دهه چهره اصلی سپاه پاسداران بود».

 

وی گفت: «سلیمانی با هوشمندی بازگشت نیروهای امریکایی به عراق پس از حمله داعش را تأیید کرد و این امریکا را وادار به پذیرش مسئولیت دشوار شکست گروه تروریستی داعش کرد، سپس در پی اخراج ما از بغداد برآمد و شماری از نیروهای امریکا و ائتلاف را از پای درآورد. او فکر می‌کرد که کسی نمی‌تواند با او کاری داشته باشد. سال 2019 گفت: می‌خواهند چه کار کنند؟ مرا بکشند؟».

تلاش ناکام اسرائیل

 

فرمانده سابق ستاد مرکزی امریکا افزود که پیش از آن شاهد ناکامی دولت‌های بایدن و پیش از آن جورج بوش در مقابله با قاسم سلیمانی بوده و همچنین شاهد بوده که اسرائیلی‌ها هم می‌خواستند او را هدف قرار دهند اما ناکام ماندند.

 

وی می‌افزاید: «وقتی در مارس 2019 فرمانده ستاد مرکزی شدم، از اولین کارهایی که کردم این بود که پرسیدم آیا نقشه‌ای برای حمله و قتل او در صورت درخواست رئیس جمهور وجود دارد یا نه، که دیدم پاسخ قابل قبولی به این سؤال وجود ندارد، برای همین فرمانده یگان عملیات ویژه ستاد مرکزی را مأمور کردم که نقشه‌های لازم را بریزند، دستگاه‌های دیگری مانند سی آی ای و همچنین برخی شرکای منطقه‌ای هم سلیمانی را زیر نظر داشتند و حتی برخی از آنها کاخ سفید را برای اقدام علیه او تحت فشار گذاشتند».

 

به گفته مکنزی نقشه‌های متعددی تنظیم شد که بسیاری از آنها غیر قابل اجرا بود یا هزینه سیاسی آنها سنگین بود اما در نهایت به نقشه‌ای رسیدیم که برای وضعیت صدور دستور از جانب کاخ سفید آماده اجرا بود

منبع: میدل ایست نیوز

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها