جزئیاتی جدید از پشت‌ پرده شایعات بنزینی علیه پزشکیان

پشت‌پرده شایعات بنزینی علیه پزشکیان چیست؟/ تلاش ستاد جلیلی برای تغییر زمین رقابت، از دیپلماسی به اقتصاد.

جزئیاتی جدید از پشت‌ پرده شایعات بنزینی علیه پزشکیان

کمپین انتخاباتی سعید جلیلی می‌داند که تمرکز بر موضوع برجام، مذاکره با غرب و رفع تحریم‌ها به سبب سابقه منفی نامزد محبوب آنها، می‌تواند به پیروزی مسعود پزشکیان منتهی شود، به همین خاطر آنها تلاش دارند دعوا را به موضوع اقتصاد بکشانند.

پس از آنکه رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی حرف از گرانی بنزین زد و در پاسخ به سوالی در این‌باره، تلویحا چنین سیاستی را تایید کرد، حامیان سعید جلیلی، پزشکیان را متهم کردند که راه حسن روحانی را ادامه خواهد داد و قصد دارد بنزین را تا ۲۵هزار تومان گران کند.

واکنش مسعود پزشکیان به این شایعه، توییتی اخلاقی بود که در آن، نسبت دادن گرانی بنزین به او، "دروغ" توصیف شده بود. اما این، تنها واکنش نبود و ستاد پزشکیان با انتشار خبر دیدار طیب‌نیا، وزیر دولت نخست روحانی با او، سعی کرد وعده تورم تک رقمی را به افکارعمومی منتقل کند.

علی طیب‌نیا همان چهره‌ای است که در دولت اول روحانی توانست تورم را تک رقمی نگه داشته و رکورددار تثبیت قیمتها باشد.

به این ترتیب حامیان پزشکیان در پاسخ به تک بنزینی کمپین جلیلی، پاتک طیب‌نیا را زدند، اما نکته مهم در این جدال آن بود که کمپین جلیلی موفق شد با به حاشیه بردن موضوع مذاکره با غرب که کمپین پزشکیان به رهبری محمدجواد ظریف آن را پیش می‌برد، اقتصاد را به محور رقابت تبدیل کند، جایی که به نظر می رسد پزشکیان در آن به دلیل سابقه منفی دولت دوم روحانی، آسیب پذیر است.

با این وجود احتمالا پزشکیان چندان نگران تغییر زمین بازی نیست. او می‌داند که در دور دوم شانسی برای گرفتن رای اصولگرایان ندارد و به همین دلیل احتمالا تمرکز خود را بر تحریمی‌هایی گذاشته که بیشتر دغدغه‌های سیاسی و آزادی اجتماعی دارند.

پزشکیان اگر بتواند در دو مناظره پیش رو، اقتصاد را به مذاکرات گره زده و انتقادهای صریحی از تندروی‌های سیاسی و اجتماعی کند، احتمالا خواهد توانست آرای خاکستری نگران از دولت سعید جلیلی را جذب کند.

در مقابل، تیم تبلیغاتی جلیلی امیدوار است با تمرکز بر موضوعات حساسیت برانگیزی مانند گرانی بنزین و یادآوری شوک بنزینی آبان ۹۸، طبقات محروم را علیه پزشکیان بسیج کرده و بخشی از رای نامزد اصلاحات در دور اول که از سبد اصولگرایی برداشته شده بود را پس بگیرد.

به جز اینها، پرونده پرحاشیه "کرسنت" هم شاید دوباره محور مجادلات انتخاباتی شود. پرونده‌ای که علیرضا زاکانی در مناظره‌های دور قبل آن را علیه مصطفی پورمحمدی مطرح کرد و سپس با ویدئوهای افشاگرایانه زنگنه، دامن جلیلی را گرفت.

حالا تیم جلیلی دست به دامن وزیر نفت دولت احمدی نژاد شده تا پاسخ اتهامات مطرح شده را بدهد اما بعید است این حرفها در بین حامیان پزشکیان خریدار داشته باشد.

به هر ترتیب، هر دو اردوگاه رقیب فعلا آرای خاموش تحریمی را هدف گرفته و بر رای منفی طرف مقابل متمرکز شده اند. یک طرف، تحریمی‌ها را از سوابق دیپلماتیک جلیلی و نگاه او به عدم مذاکره می ترساند و طرف دیگر چنین القا می کند که پزشکیان دولت سوم روحانی را تشکیل داده و اگر بیاید، بنزین گران می شود.

باید تا جمعه منتظر ماند و دید که کدامیک از این حملات تبلیغاتی در کشاندن ۶۰درصد آرای خاکستری پای صندوق رای موفق‌تر خواهد بود.

منبع: خبر فوری

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها