قالیباف این بار هم انصراف می‌دهد؟

حسین الله‌کرم دبیرکل حزب رزما صبح روز شنبه به خبرگزاری ایلنا گفت: «قالیباف باید به نفع سعید جلیلی کنار برود چرا که جلیلی رای رئیسی را دارد و در مجموع پتانسیل این را دارد که با 20 میلیون رای، رئیس جمهور شود.»/ الله‌کرم گفت: «اگر رقابتی وجود داشته باشد بین آقای جلیلی و آقای قالیباف است. اما چرا آقای جلیلی در مرحله اول رأی دارد؟ آقای جلیلی در سایه دولت آقای رئیسی و شبیه‌ترین فرد به آقای رئیسی بود. به همین دلیل می‌توانیم بگوییم بیش از ۱۸ میلیون رأی آقای رئیسی برای آقای جلیلی بازتولید خواهد شد. ضمن اینکه آن افرادی که در ایام شهادت آقای رئیسی، اظهارات متعدد و ارادت‌های خاصی به ایشان داشتند، به دنبال جبران مافات بوده و می‌خواهند این جبران مافات را با رأی‌دادن به شبیه آقای رئیسی جبران کنند. لذا می‌توان برآورد بیش از ۲۰ میلیون رای در سبد آقای جلیلی داشت.»

قالیباف این بار هم انصراف می‌دهد؟

پزشکیان با حمایت اصلاح‌طلبان و رای قومیت‌ها، در راه رسیدن به پاستور است

 

گروه سیاسی- مناظره سوم نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه جمعه در حالی برگزار شد که نسبت به دو مناظره قبلی داغ‌تر شده بود و نامزدها با صراحت لهجه بیشتری با مردم گفت و گو کردند. مسعود پزشکیان و مصطفی پورمحمدی به عنوان نامزدهای رقیب جریان جبهه انقلاب با تشریح آنچه که طی دو دهه اخیر بر سر مردم آمده توانستند تا حدی مواضع خود را در دولت احتمالی آینده خود بیان کنند اما در سمت سوی دیگر ماجرا، چهار نامزد جبهه انقلاب با حمله‌های کور سعی بر این داشتند تا کماکان دولت حسن روحانی را مسبب اوضاع نابسامان کنونی کشور معرفی کرده و با چشم داشت به آرای جبهه ابراهیم رئیسی برای خودشان از این نمد کلاه سفیدی ببافند که آنگونه که از واکنش کاربران در شبکه‌های اجتماعی و مردم برآمد، موفق نشدند.

محسن رضایی روز جمعه در تازه‌ترین اظهاراتش درباره اجماع نامزدهای انقلاب گفت که همه نامزدها بر این موضوع که باید به نفع نامزدی که در نظرسنجی‌ها از اقبال بیشتری برخوردار است کنار بروند، اشتراک نظر دارند و این مهم تا روز چهارشنبه رخ خواهد داد. به همین دلیل هم بود که وقتی علیرضا زاکانی خطاب به پزشکیان گفت من نمی‌گذارم تو رئیس جمهور شوی با این پاسخ نامزد جبهه اصلاحات مواجه شد که امیدوارم تا پایان رقابت بمانی که زاکانی هم گفت حتماً.

اما شواهد و قرائن حاکی از این است که انصراف زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی از ادامه رقابت تا روز پنج‌شنبه تقریباً قطعی است و نظرسنجی‌های جبهه انقلاب هم همین موضوع را نشان می‌دهد.

با این حساب زاکانی در حالی دُم به تله پزشکیان داد که تا چند روز آینده باید دلیل قانع کننده‌ای برای بکار گرفتن از عبارت «حتماً انصراف نمی‌دهمِ» خودش جفت و جور کند. 

این در حالی است که با حذف این دو نامزد توسط نیروهای انقلابی، چالش اصلی آن‌ها با قالیباف و سعید جلیلی است که کدامیک را به سود دیگری مجبور به کناره‌گیری کنند.

حسین الله‌کرم دبیرکل حزب رزما در همین رابطه صبح روز شنبه به خبرگزاری ایلنا گفت: «قالیباف باید به نفع سعید جلیلی کنار برود چرا که جلیلی رای رئیسی را دارد و در مجموع پتانسیل این را دارد که با 20 میلیون رای، رئیس جمهور شود.»

ادعایی عجیب که به نظر می‌رسد دور از واقعیت باشد چرا که نظرسنجی‌های جعلی منتسب به صداوسیما هم نتوانست این باور را در بین اصولگرایان قوت ببخشد که جلیلی قابلیت رئیس جمهور شدن را دارد.

الله‌کرم برعکس آنچه که امروز به آن فکر می‌کند در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در جلسه جبهه اصولگرایی در مسجد ارک خطاب به سعید جلیلی گفته بود که به نفع قالیباف کنار بکشد تا حسن روحانی نتواند رئیس جمهور شود.

از همین روی بود که پس از پیروزی دور از ذهن روحانی در انتخابات، روزنامه تهران امروز نزدیک به قالیباف تیتر زد: «جلیلی به روحانی پاس گل داد.» اشاره‌ای به عدم انصراف جلیلی به سود قالیباف در انتخابات.

اما حالا جبهه انقلاب بر این باور است که تنها جلیلی می‌تواند ادامه دهنده راه و دولت رئیسی باشد. الله‌کرم در همین رابطه به ایلنا گفت: «اگر رقابتی وجود داشته باشد بین آقای جلیلی و آقای قالیباف است. اما چرا آقای جلیلی در مرحله اول رأی دارد؟ آقای جلیلی در سایه دولت آقای رئیسی و شبیه‌ترین فرد به آقای رئیسی بود. به همین دلیل می‌توانیم بگوییم بیش از ۱۸ میلیون رأی آقای رئیسی برای آقای جلیلی بازتولید خواهد شد. ضمن اینکه آن افرادی که در ایام شهادت آقای رئیسی، اظهارات متعدد و ارادت‌های خاصی به ایشان داشتند، به دنبال جبران مافات بوده و می‌خواهند این جبران مافات را با رأی‌دادن به شبیه آقای رئیسی جبران کنند. لذا می‌توان برآورد بیش از ۲۰ میلیون رای در سبد آقای جلیلی داشت.»

الله کرم اضافه کرد: «از یکطرف در انتخابات مجلس دوازدهم شاهد کاهش شدید رای قالیباف در تهران بودیم که کمتر از آرای باطله بود اما از طرف دیگر قالیباف در مجلس، با رای نمایندگان رئیس مجلس شد این تضاد نشان می‌دهد که احتمالا آرای حامیان نخبه یعنی نمایندگان عمدتا براساس منافع بوده است یعنی اگر در مجلس رئیس شد به دلیل آرای نخبگان منفعت‌گرا بوده است در حالیکه در ریاست جمهوری با رای مستقیم مردم روبروست که به دلیل شهادت رئیس جمهورشان با آرای عقلانی- احساسی به میدان می‌آیند و به شبیه شهید رئیسی یعنی جلیلی رای می‌دهند و برای ایشان همان را رقم می‌زنند که در مجلس دوازدهم رقم زدند بویژه اینکه آرای مردم مانند آرای نمایندگان بر اساس منافع نیست بلکه بر مبنای اعتقاد است.

بنابراین می‌توانیم بگوییم اگر آقای قالیباف آرایی دارد براساس منافعی است که در دور ایشان شکل گرفته و در هر صورت آقای قالیباف آرای منفی دارد و در آینده‌ای نزدیک شاهد ریزش آرای ایشان به سمت آقای جلیلی خواهیم بود.»

وی در پاسخ به این پرسش که آقای قالیباف گفتند جبهه انقلاب تا ۸ تیر ماه به نفع یکی از کاندیداها اجماع خواهند کرد. قرار است این اجماع به نفع کدام کاندیدا باشد، گفت: «به نظر می‌رسد جبهه انقلاب از دیدگاه قالیباف، همان جبهه انقلابی است که به شکل لیست انتخاباتی تهران بوجود آمد، زیرا در آخرین روزهای منتهی به انتخابات مجلس دوازدهم سه حزب که ستون فقرات شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) بودند از شانا جدا شدند و شانا تبدیل به جبهه انقلاب شد. آن سه حزب عبارتند از رهپویان که متعلق به شهردار تهران آقای زاکانی و همچنین ایثارگران متعلق به زیر مجموعه حسین فدایی و جمعیت جانبازان که متعلق به آقای شاکری بود. این نشان می‌دهد که جبهه انقلاب حداقل بدون این سه حزب که جز ستون فقرات شانا بودند تشکیل شده است. بنابراین منظور آقای قالیباف از جبهه انقلاب، خودش بوده و نفر دومی وجود ندارد. همانطور که گفتم آقای قالیباف آرای منفی دارد. ما ایشان را رقیبی می‌بینیم که اگر در مقابل آقای جلیلی دست به تخریب نزند، می‌تواند یک بازنده خوب لقب بگیرد یا قبل از آن به نفع جلیلی کنار برود.

الله‌کرم این را هم اضافه می‌کند که «پیشنهاد ما در این رقابت به آقای قالیباف این است که با توجه اینکه ایشان رئیس مجلس است، برود مجلس را اداره کند و آقای جلیلی هم دولت را اداره کند در آن صورت هر دو می‌توانند راه آقای رئیسی را برای رسیدن به مقصد هموارتر کنند.»

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم جبهه انقلاب قرار است تا روز چهارشنبه نامزد نهایی خودش را معرفی کند و در حال حاضر به نظر می‌رسد حتی خود این جبهه نمی‌داند با تکثر نامزدهایش در انتخابات چه کند اما آنچه در جبهه اصلاحات مشخص شده این است که پزشکیان با حمایت اصلاح‌طلبان و رای قومیت‌ها، در راه رسیدن به پاستور است. اگر زاکانی آنگونه که در مناظره سوم گفت؛ بگذارد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها