در گفتگو با کارشناس گردشگری مطرح شد

افزایش آمار اشتغال با تشکیل وزارت گردشگری

تهیه و تدوین سند همکاری بین کشورهای مسلمان یکی از موثرترین راهکارهای رونق صنعت گردشگری به حساب می‌آید که البته این مهم باعث تقویت صنعت گردشگری، هتلداری، صنایع دستی و تشریفات در بدنه وزارت گردشگری خواهد شد.

افزایش آمار اشتغال با تشکیل وزارت گردشگری

مستقل آنلاین / الهام صمدزاده- یک پژوهشگر اقتصاد گردشگری در رابطه با نقش وزارت گردشگری گفت: همواره داشتن برنامه های زمانبندی توسعه هر سازمانی در سند چشم انداز جاری کشور باعث ترقی پیشرفت و توسعه خواهد شد.

مرتضی خاکسار در گفتگو با خبرنگار مستقل آنلاین و با اشاره به مطلب فوق اذعان داشت: به طور حتم در سایه تشکیل وزارت گردشگری کارآیی برنامه های دردست اجرا سرعت بیشتری می گیرد و همچنین نیازهای آحاد جامعه مسیر و بستر تولید را مشخص می کند. به عبارت بهتر برنامه های در دست اجرا دیگر واقع، اصولی، علمی و در جهت رفع نیازهای جامعه خواهد بود .

وی در خصوص برنامه ریزی های وزارت گردشگری  گفت: به طور حتم نیازهای جوامع بشری اولین دلیل حرکت وبرنامه ریزی سازمان خواهد بود.

وی در ادامه افزود: تجربه تلخ وابستگی به صنعت نفت و دیگر صنایع تبدیلی وابسته مثل مونتاژ خودرو های سواری و تولید  ماشین های سنگین  وابسته به کمپانی های خارجی که باعث افزایش بیکاری قشر عظیم نیروهای مولد شد و بر آمار بیکاران کشور افزود و همچنین فشارهای سیاسی دولت های هم پیمان با امریکا در خروج از برجام و تحریم معادلات اقتصادی سیاسی کشورها با ایران باعث شد خواب غفلت چهل ساله از چشم برنامه ریزان رخت بربسته وتوجه نگاه  آنان نیز مانند  دیگر کشورها به سوی صنعت سبز گردشگری معطوف شود.

خاکسار در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه تشکیل وزارت گردشگری چه تاثیری  بر کاهش آمار بیکاری دارد، گفت: تشکیل کمیته های کارشناسی طرح و برنامه گردشگری از روستا، شهر و استان با توجه به استعدادهای موجود در منطقه و شناسایی آنها به کارشناسان اجازه می دهد تا برنامه های اولویت دار اشتغالزایی گردشگری باسرعت هر چه بیشتر انجام شود. استقرار اساسی در برنامه های اساسی در سیاست های اجرایی و توسعه  گردشگری و نظام کارشناسی هیات دولت و مجلس  در راس  امور قرارگیرد.

خاکسار گفت: انتظار می رود که راه اندازی کمیته های تخصصی برنامه ریزی گردشگری درتمامی ارکان مرتبط با گردشگری به شکلی سازمان یافته در سراسر کشور عملی شود،چرا که در چنین شرایطی کشور می تواند بر تمامی قابلیتهای موجود در این وزارتخانه امیدوار باشد.

این استاد دانشگاه در ارتباط با این که در چه شرایطی  وزارتخانه گردشگری می تواند باعث افزایش درآمدهای ارزی شود، گفت: تشکیل کمیته های کارشناسی معرفی جاذبه های گردشگری،میراث فرهنگی ،صنایع دستی وسوغات   درمراکز  استان وشهرهای  مختلف وتهیه کد شناسه های گردشگری  استانی   بانظارت مستقیم اجرایی نمایندگان وزارت گردشگری و فناوری اطلاعات خود می‌تواند اولین گام برای افزایش کارایی وزارت گردشگری محسوب شود.

 وی در ادامه تصریح کرد: جابه جایی نیروهای سازمانی غیر خلاق در کلیه سطوح و نصب نیروهای سازمانی مبتکر، خلاق، متخصص و نوپا و آشنا به صنعت گردشگری  در بدنه وزارت گردشگری نیز یکی دیگر از راهکارهای موثر برای افزایش کارایی این وزارتخانه به حساب می آید.

 خاکسار تهیه طرح آمایش گردشگری را به عنوان سازمانی اثر گذار در ساختار اقتصادی و انتفاعی دولت و حمایت نمایندگان مجلس  موثر دانست و گفت: تخصیص بودجه های عمرانی دولت و تصویب حمایت مالی و همچنین تامین اعتبار لازم در دولت با نظارت نمایندگان  و حمایت دولت از بانکهای تخصصی گردشگری یکی دیگر از راهکارهای موثر برای افزایش ارز آوری وزارت گردشگری است.

وی در خصوص استفاده از تجارب کارشناسان در جهت پیشبرد اهداف وزارت گردشگری گفت: تاسیس شورای هماهنگی گردشگری در وزارت گردشگری با استفاده از کارشناسان باتجربه استانی درسطوح ملی و با هدف انتقال تجربیات عملیاتی و اجرایی در رونق هرچه بیشتر این صنعت در بعد ملی به یقین می‌تواند برکات بسیاری را به همراه داشته باشد.

 وی در خصوص نقش آموزش برای توسعه صنعت گردشگری گفت: باید در نظر داشت که تربیت نیروهای متخصص خود می تواند باعث رونق صنعت گردشگری شود از این رو بالا بردن سطوح آموزش عالی و تدوین آئین نامه های اجرایی آموزشی رشته های گردشگری در سطوح تحصیلات تکمیلی با همکاری وزارت علوم در کشور راهکار مناسبی است.

وی در ادامه افزود: تعامل هرچه بیشتر وزیر گردشگری به عنوان سفیر فرهنگی درجهت ارتباط موثر با کشورهای پیشتاز در صنعت گردشگری و تبادل روادید گردشگری با امضا تفاهم نامه های تبادل گردشگر در کشورهای مورد نظر و همچنین ایجاد تسهیلات در توسعه روابط فرهنگی و گردشگری را می توان برگ برنده دیگری برای رونق صنعت گردشگری دانست.  

خاکسار درباره صدور ویزای آنی و نقش آن در رونق گردشگری گفت: اتخاذ تصمیم واحد به جهت اجرایی شدن  استقرار سیستم صدور ویزای آنی در فرودگاه های بین المللی و اصلاح قوانین دست وپاگیر صدور ویزا برای کشورهای هم سو در تعاملات هم گرایی صنعت  گردشگری نیز می تواند راهکار موثر دیگری برای افزایش گردشگران باشد.

 خاکسار در پایان خاطر نشان کرد: تهیه و تدوین سند همکاری بین کشورهای مسلمان یکی از موثرترین راهکارهای رونق صنعت گردشگری به حساب می آید که البته این مهم  باعث  تقویت صنعت گردشگری، هتلداری، صنایع دستی و تشریفات در بدنه وزارت گردشگری خواهد شد.

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها