گرد و خاک برنج های وارداتی

تنظیم بازار در کشورما کار به غایت مشکلی است که اغلب مردم از نحوه کار و فشارها و تعدیل فشارهای آن، آگاهی چندانی ندارند.

 گرد و خاک برنج های وارداتی

قاسم خرمی؛مدیر روابط عمومی وزارت صمت
روز دوشنبه 9 مهر 1403 یکی دو تا از خبرگزاری های اصول گرا، اطلاع دادند که ما به یک نامه مهم دست یافته ایم که وزارت صمت به ستاد تنظیم بازار در باره گرانی عنقریب برنج هشدار داده است. گفتند فورا بگویید جریان چیست وگرنه منتشر خواهیم کرد

تقاضا کردیم که در این شرایط بعد از شهادت سید حسن نصرالله و التهابات حاکم بر کل خاورمیانه و ایضا جامعه ایران، بهتر است که از انتشار اخبار بی پایه و تنش زا پرهیز کنید که ممکن است بی دلیل بر روی بازار ارزاق عمومی تاثیر بگذارد. 

روز گار را می بینید حالا ما که متهم همیشگی تشویش اذهان عمومی بودیم، باید از رسانه های اصولگرا خواهش کنیم که مصالح نظام و  مملکت را بیشتر رعایت کنند!

به قول مولانا: 

زاهد کشوری بدم، صاحب منبری بدم

 کرد قضا دل مرا، عاشق و کف زنان تو

خلاصه، توصیه ما اثر نکرد و مطلب را منتشر کردند!

همانطور که می دانید ستاد تنظیم بازار مشتمل بر چند وزارتخانه و دستگاه است که وزارت صمت هم یکی از آنهاست.  وزارتخانه ها معمولا اوضاع بازار را رصد و پایش می کنند و به ستاد تنظیم بازار اطلاع می دهند که نسبت به تامین بهنگام کالاهای عمومی و مایحتاج مردم اقدام کنند که با کمبود و گرانی مواجه نشوند.

حالا یک خبرگزاری به یکی از نامه های داخلی وزارت صمت دست یافته که تقاضا شده برای جلوگیری از افزایش قیمت برنج، بهتر است که برخی برنج های وارداتی، زودتر از گمرک ترخیص شود. این نامه ها نوعا محرمانه تلقی نمی شود اما به هر صورت یک نامه داخلی است که معنی آن هم پیش بینی و نگرانی از گرانی برنج نبود اما با همین لحن و برداشت منتشر شد و به شدت هم بازتاب پیدا کرد. 

در باره دلایل انتشار چنین نامه ای در چنین هنگامه ای حرف و حدیث های زیادی مطرح شد. برخی آن را غرض ورزی برای تخریب دولت و وزارت صمت تلقی کردند، برخی انتشار آن را فشار انجمن وارد کنندگان برنج بر شمردند که البته قبلا نامه ای مبنی بر لزوم تسریع واردات برنج به سایر مقامات دولتی هم منتشر کرده بودند. 

با نگاهی مقبوض و مسبوق به سابقه، می شد انتشار این نامه و ایجاد تشویش بی دلیل برای مردم را در میانه بحران وقوع درگیری نظامی، نوعی همدستی با دشمن برشمرد که امیدوارم سایه این نوع  برداشت ها و تصورات، برای همیشه از روی سر رسانه های رسمی داخل کشور برداشته شود. 

 اما به نظر من انتشار یک نامه داخلی با یک موضوع تشویش آفرین، فقط یک اقدام  بی غرض اما به شدت غیر حرفه ای و نامسئولانه در رسانه هایی بود که قبل از این، خود آنها چنین اقدامی را بر نمی تابیدند. هر چند نهادهای مسئول، موضوع کمبود و گرانی برنج را به شدت تکذیب کردند و تقریبا حق با آنها هم هست

تنظیم بازار در کشورما کار به غایت مشکلی است که اغلب مردم از نحوه کار و فشارها و تعدیل فشارهای آن، آگاهی چندانی ندارند. من قبل ازاین و در دولت های قبل در برخی جلسات ستاد تنظیم بازار شرکت کرده ام. شبکه پیچیده ای است از چانه زنی کارشناسان دولتی و انجمن و گروهها و افراد ذینفع که در محوریت آن باید منافع تولید کننده، وارد کننده و مردم تامین شود.

 مثلا در همین قضیه اخیر، انجمن واردکنندگان برنج فشار می آورد که کمبود برنج داریم و باید وارد کنیم و در مقابل، انجمن تولید کنندگان برنج، معتقد است که ما کسر و کمبودی در زمینه برنج نداریم و این صحنه سازی ها از سوی وارد کننده ها و به زیان تولیدکنندگان داخل صورت می گیرد و در این میان، باید ستاد تنظیم بازار نقطه تعدیل و تنظیم را پیدا کند که هم از تولید داخلی حمایت شود و هم با واردات حساب شده، جلوی گرانی و تورم را بگیرد؛ خلاصه کار سختی است. 

در مجموع، ما به چشم خودمان دیدیم که با یک خبر غیر مرتبط، در چشم به هم زدنی، بازار برنج متاثر شد بدون آنکه خانی ( یا برنجی)  آمده باشد و یا رفته باشد. 

 

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها