بررسی جامع مزایا و معایب شغل نگهبانی در ایران

نگهبانان و مأموران حراست نقش مهمی در حفاظت از اموال و جان افراد دارند. این شغل برای کسانی که به اجرای قانون و محافظت از دیگران علاقه‌مند هستند و از فعالیت فیزیکی زیاد لذت می‌برند بسیار مناسب است. با‌این‌حال، قبل از ورود به بازار کار این شغل بهتر است با مزایا و معایب آن نیز آشنا شوید.

بررسی جامع مزایا و معایب شغل نگهبانی در ایران

 

نگهبانان و مأموران حراست نقش مهمی در حفاظت از اموال و جان افراد دارند. این شغل برای کسانی که به اجرای قانون و محافظت از دیگران علاقه‌مند هستند و از فعالیت فیزیکی زیاد لذت می‌برند بسیار مناسب است. با‌این‌حال، قبل از ورود به بازار کار این شغل بهتر است با مزایا و معایب آن نیز آشنا شوید. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم مزایا و معایب شغل نگهبانی در ایران را به‌طور کامل بررسی کنیم و با میزان حقوق آن در سال جاری آشنا شویم. پس با ما همراه باشید.

وظایف و مسئولیت‌های مأمور حراست

مأموران حراست و نگهبانان ممکن است برای شرکت‌ها و سازمان های مختلف کار کنند یا به‌صورت قرارداد پیمانکاری و مستقل مشغول به کار شوند. به همین دلیل وظایف این افراد ممکن است با هم متفاوت باشد. با‌این‌حال برخی از مسئولیت‌های رایج یک نگهبان عبارت‌اند از:

  • حفاظت از اموال و کالاها هنگام انتقال آن‌ها از مکانی به مکان دیگر
  • بازرسی فیزیکی بازدیدکنندگان به یک مکان و اطمینان از حمل نکردن وسایل خطرناک با خود
  • حفاظت از مکان و پرسنل آن با گشت زنی در منطقه
  • جلوگیری از خسارات با اتخاذ تدابیر امنیتی
  • حفاظت از نقاط مختلف و ارائه مجوز ورود فقط به افراد مجاز

اگر می‌خواهید انواع موقعیت‌های شغلی نگهبانی را مشاهده کنید، می‌توانید برای دیدن کل موقعیت های کاری کلیک کنید.

مزایای شغل نگهبانی چیست؟

در ادامه مزایای مهم شغل نگهبانی و حراست را با هم بررسی می‌کنیم.

ساعات کاری منعطف

در بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها، مأموران حراست به‌صورت پاره‌وقت یا تمام‌وقت با ساعات کاری منعطف کار می‌کنند. همچنین نگهبانانی که به‌صورت پیمانکاری کار می‌کنند، می‌توانند برنامه زمانی خود را انتخاب کرده که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا تعادل خوبی بین زندگی و کار خود برقرار کنند. علاوه بر این، شغل نگهبانی با داشتن این مزیت می‌تواند انتخاب بسیار خوبی به‌عنوان شغل دوم برای اغلب افراد باشد.

بازار کار خوب

به‌صورت کلی می‌توان گفت که بازار کار شغل نگهبانی در ایران خوب است و بسیاری از سازمان‌ها، کسب‌و‌کارها یا افراد مشهوری که ممکن است در موقعیت‌های حساس و خطرناک قرار بگیرند، همیشه به نگهبانان و مأموران حراست برای محافظت نیاز دارند. همچنین با پیشرفت‌های جدید تکنولوژی در نحوه نظارت، پیش‌بینی می‌شود در آینده نیاز بیشتری به مأموران حراست که مهارت‌های نظارت از راه دور را دارند، وجود داشته باشد.

عدم نیاز به مدرک تحصیلی

عدم نیاز به مدرک تحصیلی یکی دیگر از مزایای این شغل برای نگهبانان است. البته قابل ذکر است که این شغل نیاز به گذراندن دوره های آموزشی و آمادگی جسمانی دارد و بدون این پیش‌نیازها نمی‌توان به‌عنوان نگهبان جایی مشغول به کار شد. البته در برخی از سازمان‌ها این آموزش‌ها قبل از کار به مأموران حراست یاد داده می‌شود.

داشتن فعالیت فیزیکی

بسیاری از مأموران حراست به دلیل گشت زنی‌هایی که باید در مناطق مختلف انجام دهند، فعالیت فیزیکی زیادی دارند و همین امر باعث حفظ سلامت و آمادگی جسمانی آن‌ها می‌شود. برای بسیاری از افراد این فعالیت‌ها هم می‌توانند چالش‌برانگیز و هم جذاب باشند و هم باعث افزایش اعتماد به نفس در آن‌ها شود.

تنوع وظایف کاری

معمولاً در شغل نگهبانی تنوع وظایف کاری وجود دارد و این افراد می‌توانند مسئولیت‌های متنوعی مانند گشت زنی در اطراف، نظارت بر دوربین‌های مداربسته، بازرسی فیزیکی افراد یا مقابله با خلافکاران در موقعیت‌های خطرناک را داشته باشند. همچنین بسته به جایی که به‌عنوان نگهبان در آن کار می‌کنید، وظایف شما می‌تواند کاملاً متفاوت از جای دیگری باشد. به همین دلیل این مزیت را دارید که بسته به علایق خود، محیطی را که بیشتر به آن علاقه‌مند هستید، انتخاب کنید.

معایب شغل نگهبانی در ایران

حال که تا اینجا مزایای شغل نگهبانی را به‌طور کامل بررسی کردیم، بهتر است سراغ معایب این شغل نیز برویم.

حقوق و مزایای کم

شاید اولین عیبی که برای شغل نگهبانی به ذهن بیاید، حقوق کم این شغل باشد. نگهبانان و مأموران حراست با وجود وظایف متنوع و سختی که دارند، حقوق مناسبی در ایران دریافت نمی‌کنند. بر اساس گزارش حقوق و دستمزدی که در یکی از سایت‌های کاریابی منتشر شده است، در سال 1400 میانگین حقوق دریافتی ماهیانه یک نگهبان در تهران و سایر شهرها 5.3 میلیون تومان گزارش شده است. این در حالی است که حداقل حقوق این شغل 3.6 میلیون تومان است که حتی جوابگوی نیازهای یک خانواده دونفره هم نیست. البته با توجه به افزایش 57 درصدی حقوق در سال 1401 بر اساس قانون کار، ممکن است تا حدی میزان حقوق این افراد متناسب با وظایف آن‌ها شود.

علاوه بر حقوق کم، بسیاری از سازمان‌ها از ارائه خدماتی مانند بیمه تکمیلی یا تامین اجتماعی به نگهبان که حق طبیعی آن‌ها است، خودداری می‌کنند.

قرارگیری در معرض خطر

ازآنجایی‌که مأموران حراست در مکان‌هایی کار می‌کنند که ممکن است فعالیت‌های خطرناک یا مجرمانه در آن‌ها رخ دهد، این افراد برخی اوقات در معرض خطرات احتمالی قرار می‌گیرند. با‌این‌حال، آمادگی جسمانی و گذراندن دوره‌های دفاع شخصی می‌تواند آن‌ها را برای مقابله با هر خطری آماده کند.

ساعت کاری طولانی

بسیاری از نگهبانان و مأموران حراست یا باید به‌صورت شیفتی کار کنند و یا ساعات طولانی در روز مشغول فعالیت باشند. همچنین شیفتی کار کردن باعث می‌شود که آن‌ها هنگام شب یا روزهای تعطیل نیز مجبور به انجام وظیفه باشند. علاوه بر این، اضافه کاری اجباری برای بسیاری از آن‌ها در روزهای تعطیل و جمعه‌ها تعریف می‌شود که زمان استراحت آن‌ها را بسیار محدود می‌کند.

کار در شرایط سخت

بسیاری از نگهبانان نیاز به ایستادن در یک مکان خاص برای ساعات طولانی را دارند که شرایط دشواری را برای آن‌ها فراهم می‌کند. همچنین برخی اوقات در شرایط آب‌و‌هوایی نامناسب مانند سرما یا گرمای شدید و باد و باران نیاز است که در محیط‌های باز به گشت زنی یا نظارت بر یک مکان خاص مشغول باشند. علاوه بر این، بعضی از نگهبانان نیاز است تا بر یک مکان بسیار بزرگی به‌تنهایی نظارت داشته باشند که کار آن‌ها را سخت‌تر می‌کند.

ارتقای شغلی کم

یک نگهبان و مأمور حراست نیاز به سابقه کاری بالا و مهارت‌های زیادی دارد تا بتواند به ارتقای شغلی خوبی برسد. این در حالی است که در بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها این ارتقای شغلی وجود ندارد و این افراد همیشه در یک رده شغلی در حال کار هستند.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم به‌طور کامل مزایا و معایب شغل نگهبانی را بررسی کنیم تا اگر شما به این شغل علاقه‌مند هستید، با آگاهی بیشتری برای ورود به آن اقدام کنید. همچنین برای پیدا کردن بهترین فرصت‌های شغلی نگهبانی می‌توانید در سایت‌های کاریابی رزومه بسازید و برای آگهی‌های استخدامی آن‌ها ارسال کنید. در این سایت‌های کاریابی تعداد زیادی از شرکت‌ها و کسب‌و‌کارها آگهی استخدامی خود را منتشر می‌کنند و شما می‌توانید انواع موقعیت‌های شغلی مناسب خود را در آن‌ها پیدا کنید.

 

 

 

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها