بازدارندگی به سبک وعده صادق ۲/ ترامپ می‌خواهد جنگ تا انتخابات ادامه یابد

دولت آمریکا به عنوان نزدیک‌ترین متحد اسرائیل در شرایط کنونی و در حالی که تنها حدود یک ماه به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده باقی مانده است در تلاش است تا از شدت تنش‌ها و گسترش درگیری‌ها در منطقه جلوگیری کند/ رژیم اسرائیل ممکن است از فرصت پیش‌آمده برای هدف گرفتن برنامه هسته‌ای ایران استفاده کند

بازدارندگی به سبک وعده صادق ۲/ ترامپ می‌خواهد جنگ  تا انتخابات ادامه یابد

ترامپ می‌خواهد جنگ حداقل تا انتخابات ادامه یابد تا او و دولت جمهوری‌ خواهان نسبت به سرنوشت جنگ تصمیم بگیرند 

 

گروه سیاسی- دشمنی ایران و اسرائیل وارد مرحله ای از منازعه شده که دو طرف خواهان نابودی «موجودیت هستی» طرف مقابل هستند. پس از عملیات وعده صادق 2 بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان سیاسی بر این باورند که دولت افراطی نتانیاهو به حمله گسترده ایران پاسخ خواهد داد. هرچند که دموکرات ها در آمریکا ظاهراً، خواستار کاهش تنش از سوی تهران و تل‌آویو هستند اما به نظر می‌رسد در باطن بر این عقیده استوارند که اسرائیل باید پاسخ جمهوری اسلامی را بدهد.

بایدن روز پنجشنبه هفته گذشته به خبرنگاران در کاخ سفید در پاسخ به این سوال که آیا اجازه می‌دهد اسرائیل علیه ایران انتقام بگیرد؟ گفت: اول از همه، ما به اسرائیل "اجازه" نمی دهیم، ما به اسرائیل توصیه می کنیم.

سید حسین نقوی حسینی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، و نماینده ادوار مجلس در همین رابطه گفت: «جمهوری اسلامی ایران با حمله اخیرش نشان داد که اگر بخواهد حمله کند با قدرت این کار را می‌کند و در عین حال حمله اخیر ایران مبتنی بر همه قواعد بین‌المللی بود و البته که حال مردم را هم بسیار خوب کرد. جمهوری اسلامی با ضربه ناگهانی‌اش به رژیم صهیونیستی این پیام را داد که اگر رژیم غاصب قدس بخواهد مجدد شرارتی کند، این توان را داریم که رژیم صهیونیستی به طور کامل نابود شود».

او ادامه داد: «اسرائیل و متحدان آن به توانمندی ایران به طور کامل آگاه‌اند و رژیم صهیونیستی جرئت نمی‌کند به ایران حمله گسترده یا حمله زمینی انجام دهد زیرا عواقب آن را به طور کامل می‌داند. رژیم صهیونیستی هیچ حمله گسترده‌ای علیه ایران نخواهد داشت و هیچ تهدیدی علیه ما وجود ندارد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «به نظرم دموکرات‌ها هرگز وارد قمار جنگ نمی‌شوند زیرا در آن صورت شکست‌شان در انتخابات قطعی خواهد بود. بعد از انتخابات حتی اگر جمهوری‌خواهان هم روی کار آیند به هیچ وجه وارد جنگ نمی‌شوند زیرا اگر چنین شود این آمریکایی‌ها هستند که بیشترین خسارت را خواهند دید».

نقوی حسینی تصریح کرد: «من واقعا متأسفم برای جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی که مدعی مبارزه با تروریسم، ایجاد امنیت در کشورها، مقابله با تجاوزگری به کشورها و برقراری صلح هستند اما در قبال جنایات رژیم صهیونیستی سکوت کرده‌اند و زمینه را برای این رژیم باز می‌گذارند تا افراد را ترور کند و به کشورها حمله کند».

قاسم محبعلی، دیگر کارشناس سیاسی منطقه هم درباره احتمال گسترده تر شدن جنگ در خاورمیانه و بین ایران و اسرائیل گفت: «ایران واکنشی که وعده داده بود را انجام داد و با توجه به شرایط توپ در زمین اسرائیل است که آنها چه واکنشی خواهند داشت. اگر در حد کنترل‌شده باشد ممکن است در همین مرحله قضایا متوقف شود اما اگر اسرائیل واکنشی در اندازه نامتعارف انجام دهد ممکن است ایران هم پاسخ دهد که این شرایط جنگی را در بر خواهد داشت. وضعیت اینگونه است. آمریکایی‌ها نفی نکرده‌اند که اسرائیل پاسخ دهد. بنابراین باید منتظر ماند و دید که طرف مقابل چگونه رفتار می‌کند».

او ادامه داد: «ملاحظه‌ای که برای آمریکایی‌ها وجود دارد حداقل تا انتخابات، این احتمال هست که علاقه نداشته باشد که جنگ شروع شود. اما از آن‌سو نتانیاهو و ترامپ تمایل دارند دولت دموکرات آمریکا وارد جنگ شود تا انتخابات را ببازد. اگر اسرائیل عقل داشته باشند یا واکنش نشان نمی‌دهند و در همین مقطع تنش را متوقف کنند یا واکنشی کنترل‌شده و محدود داشته باشند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «آنچه از مواضع طرفین انتخاباتی آمریکا یعنی خانم هریس و آقای ترامپ برداشت می‌شود، این است که دموکرات‌ها علاقه دارند یا جنگ ادامه پیدا نکند یا اگر بتوانند قبل از انتخابات آتش‌بس برقرار کنند اما ترامپ می‌خواهد جنگ حداقل تا انتخابات ادامه یابد تا او و دولت جمهوری‌خواهان نسبت به سرنوشت جنگ تصمیم بگیرند و اگر قرار است جنگ هم تمام شود با تصمیم آنها باشد».

محبعلی همچنین گفت: «به طور کلی جمهوری‌خواهان در گسترش جنگ با اسرائیل هم‌نظرند. شورای امنیت هم از یک‌سو با وتوی آمریکا مواجه است و از طرفی اروپایی‌ها در موقعیتی نیستند که تعیین‌کننده باشند و از طرفی روسیه هم شاید بدش نیاید بحران بزرگ‌تری در دنیا وجود داشته باشد. به همین دلیل شورای امنیت در حال حاضر کاری نمی‌کند. این شرایط برای نتایناهو فضایی را ایجاد کرده است که خواسته‌هایش را پیش ببرد».

با این حال؛ یکی از محتمل‌ترین گزینه‌های اسرائیل برای حمله به خاک ایران می‌تواند مراکزی باشد که در حمله وعده صادق 2 موشک‌ها از آنها به سوی اسرائیل پرتاب شد. اسرائیل همچنین ممکن است بخواهد شماری از فرماندهان و نیروهایی را که در این حمله نقش داشتند نیز مورد هدف قرار دهد.

بررسی واکنش‌های مقام‌ها و رسانه‌های اسرائیلی نشان می‌دهد که پاسخ این کشور به حمله اخیر ایران شدیدتر از واکنشی خواهد بود که اسرائیل ماه آوریل گذشته به حمله‌ای مشابه نشان داد.

از سوی دیگر رژیم اسرائیل ممکن است از فرصت پیش‌آمده برای هدف گرفتن برنامه هسته‌ای ایران استفاده کند. ارتش اسرائیل ماه آوریل در واکنش به حمله پهپادی و موشکی ایران به سامانه پدافند هوایی ایران در یکی از مراکز هسته‌ای حمله کرد. احتمال اینکه با حمله به مراکز هسته‌ای دو طرف وارد چرخه طولانی‌تری از درگیری شوند بیشتر است. در این میان میزان فشارهایی که متحدان اسرائیل به این کشور خواهند آورد نیز اهمیت خواهد داشت. متحدان غربی اسرائیل احتمالا تلاش خواهند کرد تا رهبران اسرائیل را متقاعد کنند که واکنشی متناسب با حمله صورت گرفته نشان دهند.

دولت آمریکا به عنوان نزدیک‌ترین متحد اسرائیل در شرایط کنونی و در حالی که تنها حدود یک ماه به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده باقی مانده است در تلاش است تا از شدت تنش‌ها و گسترش درگیری‌ها در منطقه جلوگیری کند.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل مدعی شده که تهران مرتکب «اشتباهی بزرگ» شده و بابت حمله خود «تاوان» پس خواهد داد.

 

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها