خطری بزرگتر از ترور سیدحسن نصرالله

ایران سالها بود حزب الله را با تمام توان خود تجهیز کرده تا در زمان مورد نیاز به جای حمله از 2000 کیلومتر آنطرف تر، از ناحیه ای نزدیک به اسرائیل ضربه مورد نظر را وارد کند. آیا امروز همان روز است و ایران از این بازوی خود استفاده خواهد کرد؟

خطری بزرگتر از ترور سیدحسن نصرالله

نگرانی اصلی بیشتر از عملیات تروریستی اسرائیل، حمله زمینی برای تسخیر جنوب لبنان توسط اسرائیل است

 

 

 داوود حشمتی در امتداد نوشت: با تایید خبر ترور سیدحسن نصرالله رهبر شیعیان لبنان، موازنه قوا در منطقه بار دیگر به ضرر ایران بهم خورده است. ده روز قبل و در 29 شهریور ماه در یادداشت «موج دوم حملات در بیروت  و احتمالات پیش‌رو» در امتداد پیش بینی کردیم که 

دور از ذهن نیست که اسرائیل بعد از فراغت از زیر و رو کردن غزه، به سراغ شمال و سرزمین های جنوبی لبنان که محل استقرار حزب الله است، برود. آنهم در شرایطی که هزاران نفر از نیروهای حزب الله با این انفجارها هم لو رفتند، هم با حادثه رخ داده در شرایط آمادگی برای یک درگیری به سر نمی‌برند. این وضعیت اوضاع را برای حمله اسرائیل مساعد می‌کند. اگرچه حزب الله در بیانیه روز گذشته از آمادگی کامل خبر داده بود.

موازنه قوا بعد از عملیات طوفان الاقصی که به سالگرد آن نزدیک می‌شویم تغییرات اساسی داشت. ایران و حزب الله اگرچه از عملیات حماس بی اطلاع بودند اما از آن حمایت کردند. اما در فاصله یک سال گذشته دو رهبر گروه نزدیک به ایران ترور شد. ترور اول در خود تهران صورت گرفت و ترور دوم شامگاه جمعه 6 مهر در جنوب بیروت صورت گرفت.

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل در همین رابطه مدعی شد؛ اسرائیل از مدتها قبل طرح ترور سید حسن نصرالله را آماده و در انتظار برگزاری نشست مشترک فرماندهان ارشد حزب الله در کنار همدیگر بود. در کنار سیدحسن سردار نیلفروشان از فرماندهان ارشد سپاه قدس هم ترور شد. حالا با چنین وضعیتی روبه رو هستیم:

  •  اسرائیل سال‌ها بود که می خواست این نیروی وفادار به ایران را از کار بیندازد، اما موفق نشده است.

 

  • پیام اول رهبری ظهر امروز و قبل از انتشار خبر شهادت سیدحسن نصرالله منتشر شد، تا نشان دهد سیاست ایران همچنان حمایت تمام قد از این خط مقدم مبارزه با اسرائیل در جنوب لبنان است. محتوای پیام برای اسرائیلی و آمریکا این بود که سیاست ایران هیچ تغییری نخواهد کرد.

 

  • ایران سالها بود حزب الله را با تمام توان خود تجهیز کرده  تا در زمان مورد نیاز به جای حمله از 2000 کیلومتر آنطرف تر، از ناحیه ای نزدیک به اسرائیل ضربه مورد نظر را وارد کند. آیا امروز همان روز است و ایران از این بازوی خود استفاده خواهد کرد؟


همین امروز خبرها حاکی از این بود که نیروهای حزب الله تاکنون هفت عملیات در مناطق شمالی فلسطین اشغالی انجام دادند. این حملات عبارت بودند از: حمله به شهرک کابری با راکت‌های فادی ۱. حمله به  پایگاه و فرودگاه رمات دیوید با راکت‌های فادی ۳. حمله به  تحرکات سربازان اسرائیلی در پایگاه الصدح با گلوله‌های توپخانه‌ای. حمله به شهرک های سعار (ساعر)، روش پینا، متسوفا و معالوت.

 با وجود حجم بالای این حملات  واقعیت اما  این است که این حملات نتوانسته درحد و اندازه ای که لازم و برقراری دوباره موازنه قوا عمل کند.

 مهمتر از ترور سیدحسن نصرالله، نگرانی از احتمال حمله اسرائیل به جنوب لبنان است. ردپای این مساله را در بیانیه اول رهبری هم می توان مشاهده کرد. آنجا که آمده است:

رهبر انقلاب: مردم لبنان فراموش نکرده‌اند که در روزگاری نظامیان رژیم غاصب تا بیروت را زیر چکمه قرار می‌دادند، این حزب‌الله بود که پای آنان را قطع کرد و لبنان را عزیز و سربلند ساخت. امروز هم لبنان به حول و قوه‌ی الهی دشمن متجاوز و خبیث و روسیاه را پشیمان خواهد کرد.

اتفاقی که  واشنگتن پست هم در گزارش خود به آن اشاره کرد و نوشت که اسرائیل آماده تهاجم زمینی به لبنان است. در همین زمینه  تردد نظامی در نزدیکی مرز اسرائیل با لبنان افزایش یافته و  رسانه‌های عبری گزارش دادند که ارتش اسرائیل ۳ تیپ ذخیره را فراخواند.

بنابراین نگرانی اصلی به نظر می‌رسد بیشتر از عملیات تروریستی اسرائیل، حمله زمینی برای تسخیر جنوب لبنان توسط اسرائیل باشد. واقعه ای که ایران نسبت به آن نمی‌تواند بی تفاوت عبور کند.

 

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها