پزشکیان و مجوز از سرگیری مذاکرات بین ایران و غرب

شرایط بین‌المللی الان به‌گونه‌ای است که شروع دوباره مذاکرات هسته‌ای یک مقداری سخت‌تر و پیچیده‌تر از قبل است. باید قبول کنیم که نسبت به سه چهار سال پیش تحولات عمده‌ای در صحنه بین‌المللی رخ داده، قضیه اوکراین و غزه خیلی تأثیرگذار بوده است. شرایط آسانی نیست و امیدواریم در این شرایط سخت بتوانیم حداقل استارت مجددی برای مذاکرات در این سفر را داشته باشیم/ ایران و آمریکا باید در درجه اول میز عمان را فعال کنند و به سمت پایان دادن به تنش های مستقیم، غیرمستقیم و ثالث حرکت کنند

پزشکیان و مجوز از سرگیری مذاکرات بین ایران و غرب

عراقچی: دیپلمات‌ها هیچ وقت بدون مجوز کار و حرکت نمی‌کنند

 

گروه سیاسی- با سفر مسعود پزشکیان بسیاری از تحلیلگران به موضوع مهم اشاره کردند که احتمالاً مذاکرات هسته‌ای پیرامون احیای برجام بار دیگر در دستور ایران و کشورهای غربی قرار بگیرد.

«محمدجواد ظریف» معاون امور راهبردی رئیس‌جمهور که در هیأت همراه او برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است، در گفت‌وگویی بیان کرد که ما در صورتی که دیگر طرفین آمادگی داشته باشند، آماده هستیم و می‌توانیم شروع دیگری برای این مذاکرات در این سفر داشته باشیم.

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان هم در گفت‌و‌گویی در خصوص همین موضوع اظهار داشت: من چند روزی بیشتر از رئیس‌جمهور در نیویورک می‌مانم و ملاقات‌های بیشتری را با وزرای خارجه کشورهای مختلف خواهم داشت. تلاش ما این است که دور جدیدی از مذاکرات در حوزه هسته‌ای شروع شود.

وی افزود: آمادگی آن را داریم و اگر طرف‌های مقابل آمادگی داشته باشد می‌توانیم در همین سفر شروع مجددی از مذاکرات را داشته باشیم.

وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اعلام آمادگی طرف‌های مقابل اظهار داشت: پیغام‌هایی ردوبدل شده و یک اعلام آمادگی عمومی وجود دارد، ولی شرایط بین‌المللی الان به‌گونه‌ای است که شروع دوباره مذاکرات هسته‌ای یک مقداری سخت‌تر و پیچیده‌تر از قبل است. باید قبول کنیم که نسبت به سه چهار سال پیش تحولات عمده‌ای در صحنه بین‌المللی رخ داده، قضیه اوکراین و غزه خیلی تأثیرگذار بوده است. شرایط آسانی نیست و امیدواریم در این شرایط سخت بتوانیم حداقل استارت مجددی برای مذاکرات در این سفر را داشته باشیم.
عراقچی ادامه داد: من و همکاران در وزارت خارجه همه انرژی و تلاش خود را به کار خواهیم گرفت و امیدواریم بتوانیم مسیرهای جدیدی را باز کنیم.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا مجوزهای لازم داده شده هم گفت: دیپلمات‌ها هیچ وقت بدون مجوز کار و حرکت نمی‌کنند.

نکته حائز اهمیتی که مورد اشاره حشمت‌الله فلاحت‌پیشه هم قرار گرفت.

این تحلیلگر صاحب نام مسائل کشور نیز درباره نخستین سفر مسعود پزشکیان به نیویورک گفت: اگر رئیس جمهور بدون اختیار کافی برای تنش زدایی به سازمان ملل رفته باشد، سفرش هیچ تفاوتی با سفر روسای جمهور گذشته نخواهد کرد. روسای جمهور قبلی اغلب با همراهان پرشمار سفری پرهزینه به نیویورک داشتند که در نهایت نیز این سفر فایده ای برای کشور نداشت.
وی با بیان اینکه کل سفر روسای جمهور قبل به چند سخنرانی و دیدار محدود می شد، افزود: عصر سخنرانی های سیاسی سپری شده است. امروز ما در عصر اطلاعات به سر می بریم، فضای مجازی آنقدر گسترده شده که تمام دنیا از جزئیات افکار سیاستمداران کشورها اطلاع دارند بنابراین کسی در سازمان ملل منتظر سخنرانی روسای جمهور نیست.

این استاد دانشگاه یادآور شد: آنچه در سفر به نیویورک اهمیت دارد رایزنی هایی است که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام می شود. معتقدم کلید تنش های امروز منطقه در روابط بین ایران و آمریکا گمشده است و آقای پزشکیان و طرف آمریکایی باید سازوکاری را برای تنش زدایی داشته باشند.
وی ادامه داد: آقای پزشکیان نه با گفتن «برادر» به آمریکایی‌ها می تواند تنش زدایی کند و نه با ادبیات جبهه پایداری می تواند گشایش ایجاد کند. ایران و آمریکا باید در درجه اول میز عمان را فعال کنند و به سمت پایان دادن به تنش های مستقیم، غیرمستقیم و ثالث حرکت کنند.
این نماینده ادوار مجلس اظهار کرد: با وجودی که ایران و آمریکا دشمن محسوب می شوند، در یک موضوع مواضع شان به یکدیگر خیلی نزدیک است و آن اینکه هر دو مخالف گسترش تنش های منطقه ای هستند، بر همین پایه می توانند یک سازوکار تنش زدایی ایجاد کنند.
وی افزود: اگر از دل سفر نیویورک فقط یک سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل دربیاید، عملا این سخنرانی گره ای از مسائل سیاست خارجی ایران و تنش های منطقه ای باز نمی کند. امیدوارم در سفر نیویورک مقدمات یک دیپلماسی عملیاتی بزرگتر از میز عمان شکل بگیرد چون کلید حل بسیاری از تنش ها در آنجا پیدا خواهد شد.

محمدجواد جمالی نوبندگانی، نماینده ادوار مجلس هم درباره همین مسئله یعنی احتمالِ از سرگیری مذاکرات بین ایران و آمریکا گفت: آقای پزشکیان بارها اعلام کرده که در راستای منویات و رهنمودهای رهبری قدم بر می دارد بنابراین اگر بخواهد ارتباطی با مقامات آمریکایی بگیرد، قبل از آن باید هماهنگی لازم را با رهبر معظم انقلاب انجام داده باشد، ثانیا این ارتباط در سطح رئیس جمهور آمریکا یعنی آقای بایدن باشد. در مجموع بعید می دانم آقای پزشکیان خارج از این دایره عمل کند.

این تحلیلگر سیاسی کشورمان یادآور شد: کسانی هم که نسبت به سفر نیویورک هشدار می دهند، می خواهند از ملاقات یا تماس تلفنی احتمالی بین رئیس جمهور ایران و آمریکا پیشگیری کنند. البته خود آنها هم می دانند چنین تماس مستقیم یا غیرمستقیم بین هیأت ایرانی و آمریکای اتفاق نمی افتد.
جمالی‌نوبندگانی گفت: آقای عراقچی در حوزه سیاست خارجی با تجربه است و با متانت و عقلانیت عمل می کند. از آنجا که او در سفر نیویورک همراه رئیس جمهور است، بسیار کمک خواهد کرد تا ضمن پرهیز از مشکلات احتمالی، سفر به اهداف خودش نزدیک شود.
با این حساب مشخص نیست که پزشکیان با مجوز از سرگیری مذاکرات راهی آمریکا شده یا نه! اما آنچه که به نظر می‌رسد این است که این احتمال وجود دارد که تا حدی، این مجوز به او داده شده که برای بازگشت به میز مذاکره سیگنال‌هایی را به رسانه‌های جهان بدهد تا در بین کشورهای حاضر در مجمع سالانه سازمان ملل اینگونه القاء نشود که این ایران است که میز مذاکره را ترک کرده و باز نمی‌گردد.

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها