کابینه‌ای که نیمی از مردم کشور تنها یک نماینده دارند و اهل سنت نماینده ندارد وفاق ملی نیست

عثمانی خطاب به رئیس جمهور گفت: «شما دنبال وفاق ملی بودید اما با نادیده گرفتن جمعیت ۱۵ میلیونی اهل سنت و حذف آن ها از کابینه می توانید شعار وفاق ملی را عملیاتی کنید. وفاق ملی منهای کردها، اهل سنت و ترکمن مگر می شود. شما به اهل سنت حتی یک چهارپایه در حد معاونت هم نسپردید، مردم ما شرایط را درک کرده و با آن کنار آمدند اما شما از انتظار فروخورده ما پرده برداشتید و انتظارات اهل سنت را به عرش رساندید اما قول خود را فراموش کردید.»

کابینه‌ای که نیمی از مردم کشور تنها یک نماینده دارند و اهل سنت نماینده ندارد وفاق ملی نیست

کابینه چهاردهم کابینه اشتراکی است نه وفاق ملی

 

گروه سیاسی- روند بررسی وزرای پیشنهادی پزشکیان در حالی ادامه دارد که از همان روزهای نخست معرفی انتقادهای متعددی را به دنبال داشت. از انتخاب وزرا خارج از شورای راهبری گرفته تا استفاده از افراد اصولگرا و استفاده از یک وزیر پیشنهادی زن، برخلاف آنچه که پزشکیان در ایام انتخابات وعده آنرا سر میداد. اما عدم استقاده از هموطنان اهل سنت یکی از مهمترین و جنجالی ترین حواشی بود که طی یک هفته اخیر در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

کابینه‌ای که در ظاهر به نام «وفاق ملی» شکل گرفته اما نیمی از جمعیت کشور که زنان باشند یک نماینده دارند (فرزانه صادق) و بیش از 15 میلیون از هموطنان اهل سنت حتا یک نماینده هم در کابینه معرفی شده ندارند.

«جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده اهل سنت مجلس در همان روزهای ابتدایی با انتقاد از اسامی ۸ اصولگرا در کابینه وزرای پیشنهادی پزشکیان، نوشت: آقای رئیس جمهور! ۸ وزارتخانه به اصولگرایانی که مقابل شما و ما ایستادند و به شما رای ندادند رسید! یک‌وزارتخانه به اهل سنت که با همه وجود شما و جنبش اصلاحات را یاری نمودند؛ نرسید؟! کجای این کابینه وفاق ملی است؟!»

محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس هم در همان روز اول بررسی وزرا در مجلس خطاب به پزشکیان گفت: « آیا بی توجهی به جامعه اهل سنت به این معنا نیست که حتی یک نفر در حد کابینه شما نبوده است، شما برای وفای به عهدتان علی وار گردنتان را گرو گذاشتید و در کرمانشاه به شرفتان قسم خوردید اما من و حسین زاده ها آبرویمان را گرو گذاشتیم و اکنون هیچ کس دستش به شما نمی رسد اما آبروی ما همچون توپ فوتبال لگدمال می شود اما شما توجهی نمی کنید.»

وی اظهار داشت: «شما از تبعیض سخن گفتید و قرار بود صدای بی صدایان باشید و ناامیدان و بی صدایان را امیدوار و از روش غلط گذشته انتقاد کردید و آمدید منشأ اصلاح باشید و از جوان گرایی و جفا در حق جامعه اهل سنت سخن گفتید اما غافل از اینکه وفاق ملی با جمع اضداد حاصل نمی شود.»

نماینده مردم بوکان در مجلس دوازدهم، افزود: «شما از نادیده گرفتن حقوق زنان سخن گفتید اما آیا به گفته های خود عمل کردید؛ در کل جامعه زنان تنها به یک شیرزن اعتماد کردید اما در کابینه خود از اهل سنت استفاده نکردید، شما برای تغییر آمدید و هیچ کس در طول تاریخ باعث دلگرمی بانوان و اهل سنت نشده بود اما هیچ کس هم به اندازه شما باعث دلسردی آن ها نشده است. ما به شما امید داشتیم و باور داشتیم طلسم عدم اعتماد به جامعه اهل سنت را خواهید شکست.»

عثمانی خطاب به رئیس جمهور گفت: «شما دنبال وفاق ملی بودید اما با نادیده گرفتن جمعیت ۱۵ میلیونی اهل سنت و حذف آن ها از کابینه می توانید شعار وفاق ملی را عملیاتی کنید. وفاق ملی منهای کردها، اهل سنت و ترکمن مگر می شود. شما به اهل سنت حتی یک چهارپایه در حد معاونت هم نسپردید، مردم ما شرایط را درک کرده و با آن کنار آمدند اما شما از انتظار فروخورده ما پرده برداشتید و انتظارات اهل سنت را به عرش رساندید اما قول خود را فراموش کردید.»

وی ادامه داد: «خودتان گفتید اگر کسی لایق و توانا باشد چه بلوچ، کرد و اهل سنت باشد باید به آن ها توجه شود، نباید بگویید اجازه ندادند از آن ها در کابینه استفاده کنیم. این میدان را مردم ما برایتان فراهم کردند، ضروری است اهل سنت و بانوان را به حساب بیاورید نه فقط یک فرد توانمند را، مردم ما امروز می گویند در انتخابات سر ما کلاه گذاشتید، تصور کردیم همدردید اما بعد از انتخابات همه دردهای ما را فراموش کردید. قرار بود دولت شما، دولت همه مردم ایران باشد اما حتی حاضر نبودید به یک نفر از اهل سنت اعتماد کنید. چرا به هیچ کدام از نخبگان اهل سنت میدان ندادید؟ اگر به وعده هایتان در مورد اهل سنت عمل نکنید سرمایه اجتماعی خود را از دست می دهید و مردم شما را در بحران ها همراه نخواهند کرد.»

فرهاد شهرکی دیگر نماینده استان سیستان وبلوچستان هم در سومین روز نشست مجلس برای بررسی رای اعتماد وزرای پیشنهادی با انتقاد از اینکه در به کارگیری مدیران در استان سیستان و بلوچستان شایسته‌سالاری و توانمندی رعایت نشده است، گفت: «مردم می‌پرسند چرا در بین وزرای تمامی دولت‌ها نامی از فرزندان شایسته و توانمند استان وجود ندارد تا بتوانند به استان و کشور خدمت کنند. آنهم در حالیکه فرزندان استان سیستان و بلوچستان دارای بالاترین پتانسیل هستند و نباید به آنها توهین شود و نیاز است برای اعتلای کشورمان به فرزندان ما هم نگاهی داشته باشید.»

مصطفی کواکبیان از نمایندگان مجلس دهم در پاسخ به این سوال که چرا پزشکیان از اهل سنت در کابینه استفاده نکرد گفت: «به نظر من، آقای دکتر پزشکیان سعی کرده‌اند که تقریباً از همه جناح‌ها افرادی را در دولت قرار دهند. هدف ایشان این بوده که بدون گرایش خاصی به همه ملت خدمت کنند و در راستای وفاق ملی قدم بردارند. البته ممکن است انتقاداتی هم وارد باشد؛ مثلاً من شخصاً خیلی تمایل داشتم که یکی از برادران اهل سنت هم جزو وزرا باشد، ولی این امر محقق نشد.»

غلامعلی رجایی، فعال اصلاح‌طلب اما در همین رابطه نظر صریح تری دارد. او می‌گوید: «من می‌دانم که مجلس با آنکه ایشان وزرای دیگری معرفی کند مخالفت می‌کرد اما ایشان باید قدرت چانه‌زنی داشته و وزراتخانه‌های غیر حساس را به اهل سنت می‌داد. درصد بالایی از اهل سنت به آقای پزشکیان رأی دادند و منتظرالدوله هستند. در هر دولتی منتظر هستند که یکی از اهل سنت روی کار بیاید اما متاسفانه شاهد این اتفاق نیستند.»

 

 

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها