انتصاب‌های پزشکیان به پست‌های حساس رسید

ابتدا صحبت از معاون اولی و معاونت سیاسی ظریف بود، اما او معاونت راهبردی را برگزید تا به گفته خود پست اجرایی نداشته باشد. جایی که خودش پس از این انتصاب در توییترش نوشت: «پیشنهاد بیشتر دوستان پذیرفتن معاونت سیاسی رئیس‌جمهور بود اما آن سِمت از یک سو مسئولیتی اجرایی بود و از سوی دیگر باعث تداخل در وظایف و شائبه تضعیف وزارتخانه‌های سیاسی می‌شد که آن را به مصلحت ندانستم.» 

انتصاب‌های پزشکیان به پست‌های حساس رسید

برخی نمایندگان انتظار دارند پزشکیان افرادی از جبهه انقلابی را به عنوان وزیر معرفی کند، کاری که خلاف خواسته رأی دهندگان به پزشکیان است

 

 

گروه سیاسی- چند روز پس از برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف مسعود پزشکیان، انتصاب‌های او در بین رسانه‌ها و کاربران با واکنش‌های متنوعی روبرور شد. او روز اول محمدرضا عارف را به سمت معاون اولی خودش منصوب کرد و پس از آن ظریف را به معاونت راهبردی، علی طیب‌نیا مشاور عالی رئیس جمهور، حمید پورمحمدی به سمت رئیس سازمان برنامه و بودجه، محمد جعفر قائم‌پناه را به عنوان معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری و شهرام دبیری را به عنوان معاون پارلمانی خودش معرفی کرد.

برخی از این انتصاب ها مانند قائم‌پناه انتقادهای سیاسی جریان انقلابی کشور را به دنبال داشت و برخی دیگر مثل عارف با تحسین منتقدان هم همراه شد.

الیاس حضرتی در خصوص این انتصاب‌ها می‌گوید: « تا به امروز که آقای پزشکیان چهار حکم داده اند بنظر من یکی از یکی بهتر و مکمل همدیگر هستند . انشاالله که با همین آهنگ و همین روال کادر بقیه وزارتخانه ها هم تکمیل شود و ایشان بتواند با یک مجموعه ای که این رویکرد اقای دکتر پزشکیان را قبول داشته باشند ودر این رویکرد مشترک باشند یعنی تعامل با بیرون و تفاهم در داخل بتوانند یک فضای مثبت همکاری و همدلی ایجاد کنند و بنظر می رسد این هدف دست‌یافتنی است.»

حضرتی عارف را به عنوان گل سرسبد این انتصاب ها توصیف کرده و اضافه کرد: « علاوه بر این آقای دکتر عارف یک شخصیت علمی بی نظیری هستند و در بهترین دانشگاه های دنیا درس خوانده اند ،ریاست دانشگاه تهران را عهده دار بوده و وزیر مخابرات بوده اند و همچنین معاون اول دوره آقای خاتمی نیز بوده اند. ایشان با پرونده فوق العاده درخشان دردولت آقای خاتمی با این تجربه آمده اند و در کنار دکتر پزشکیان بعنوان یک انسان صادق و سالم ،پرکار با دید علمی و کارشناسی قرار گرفته و بنظر من یک مکمل خیلی قوی ایجاد شد و مجموعه ملت هم امیدوار شدند و همچنین خود من هم که قضایا را خیلی با دقت رصد و دنبال می کنم انتخاب ایشان و همینطور انتخاب آقای حاج میرزایی و بعد هم آقای دکتر ظریف وهمینطور آقای قائم‌پناه را انتخابی به‌جا و شایسته می‌بینم.»

اما در طرف دیگر ماجرا انتقادها نسبت به سمتی که پزشکیان برای ظریف درنظر گرفت بسیار بالا و تند بود. هر چند که تا پیش از آن صحبت از معاون اولی و معاونت سیاسی ظریف بود، اما او معاونت راهبردی را برگزید تا به گفته خود پست اجرایی نداشته باشد. جایی که خودش پس از این انتصاب در توییترش نوشت: «پیشنهاد بیشتر دوستان پذیرفتن معاونت سیاسی رئیس‌جمهور بود اما آن سمت از یک سو مسئولیتی اجرایی بود و از سوی دیگر باعث تداخل در وظایف و شائبه تضعیف وزارتخانه‌های سیاسی می‌شد که آن را به مصلحت ندانستم.» با این حال منتقدان مادام‌العمر ظریف و برخی چهره‌های سوپر انقلابی به این انتصاب رئیس‌جمهور انتقاد وارد کرده و خرده گرفتند. چنانکه هفته گذشته امام جمعه سمنان در صداوسیما در نقد انتصاب ظریف گفت: «برخی هنوز فکر می‌کنند آمریکا کدخدای جهان و ناجی است. ساده‌اندیشی است که مجرم رو به جای حَکم جا بزنیم. استفاده از این افراد در مسائل راهبردی تاسف دارد.» یا روزنامه کیهان در مطلبی انتقادی یا به عبارت بهتر تخریبی نوشته است: «سؤالی که در این‌جا مطرح می‌شود این است که آقای ظریف غیر از سوءمدیریت در حوزه دیپلماسی و تحمیل خسارت‌های سنگین یک توافق نامتوازن و بی‌پشتوانه به نام برجام که موجب دو برابر شدن تحریم‌ها شد، چه تخصص و دانش دیگری مثلاً در فهم بدیهیات مدیریت اقتصادی و وزارتخانه‌های تخصصی ذی‌ربط دارد که بخواهد معاونتی به نام معاونت راهبردی را برای تعیین راهبرد دولت به عهده بگیرد؟!» با این همه به نظر می‌رسد دشمنی‌ها با ظریف برنامه‌ریزی شده و سازمان یافته است. چنانکه اگر ظریف به جای معاونت راهبردی به هر سمت دیگری هم منصوب می‌شد رادیکال‌های انقلابی بازهم به هجمه و تخریب او روی می‌آوردند. 

به گفته سخنگوی هیات رئیسه مجلس آقای پزشکیان تا آخر هفته جاری و یا نهایتاً هفته آینده لیست کابینه‌اش را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی خواهد کرد. تا اینجای کار برخی نمایندگان انتظار دارند که او افرادی از جبهه انقلابی را انتخاب کند که امری است خلاف خواسته افرادی که به پزشکیان رای دادند تا سکان هدایت کشور را از دست تندروها بگیرد.

هرچند آیت‌الله خامنه‌ای در مراسم دیدار با نمایندگان مجلس تاکید کردند که نمایندگان مجلس باید نهایت همراهی را با دولت چهاردهم داشته باشند اما فاطمه محمدبیگی یکی از نمایندگان مجلس می‌گوید برداشت من از سخنان رهبری ایناست که هیئت دولت چهاردم باید از بن دندان متشرع و به اسلام اعتقاد اساسی داشته باشند.

هنوز مشخص نیست مجلس دوازدهم چه رویکردی در برابر افرادی که پزشکیان به عنوان نامزد وزارتخانه ها به خانه ملت معرفی می‌کند خواهد گرفت اما با توجه به شرایط حساس کشور انتظار این است که نمایندگان مردم به دور از دگم اندیشی کارنامه کابینه دولت سیزدهم را مورد بررسی و مطالعه قرار دهند تا متوجه خسارتی که طی 3 سال کشور متوجه کشور شده بشوند.

 

 

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها