18 حقیقت جذاب درباره آلفرد هیچکاک استاد سینمای تعلیق که جالب است بدانید
آلفرد هیچکاک کارگردان اهل بریتانیا که از مشهورترین فیلمسازان تاریخ سینما به شمار میاید. که بیشتر در زمینه فیلمهای معمایی و دلهرهآور فعالیت داشت. نگاهی داریم به حقایقی جذاب از زندگی او.
سرویس فرهنگی مستقل آنلاین:
1- در سال ۱۹۲۴، هیچکاک و همسرش آلما از طریق شرکت گاینزبورو به آلمان رفتند تا بر روی دو فیلم انگلیسی-آلمانی به نامهای «سقوط کوتهفکر» و «ولگرد» مشغول کار شوند. زمانی که هیچکاک مشغول کار بود توسط فیلمساز اکسپرسیونیست آلمانی، اف دابلیو مورانو آموزش دید. فیلمسازی که کارگردانی فیلم خوب دراکولا و فیلم صامت آخرین خنده را انجام داده بود. هیچکاک میگوید که از مورانو مهارت داستان تعریف کردن بدون استفاده از کلمات را آموخته است.
ترس عجیب آلفرد هیچکاک از پلیس
2- صحنهها و فیلمهای ترسناک و پرتنش هیچکاک باعث شد لقب «استاد ژانر تعلیق» را به او بدهند؛ اما او نیز خود ترسهای عجیبی داشت. یکی از ترسهایی که همیشه با او ماند، ترسش از پلیس بود که ریشه در بچگی او داشت. البته با توجه به آنچه در کودکی برایش او اتفاقی افتاده بود، این ترس چندان هم بیپایه به نظر نمیرسید. پدر آلفرد برای تنبیه، او را با پلاکاردی به یکی از ادارههای پلیس فرستاد که روی پلاکارد نوشته شده بود: «مرا به مدت ۵ دقیقه در بازداشتگاه، زندانی کنید!» او خودش دراینباره گفته: من حدوداً چهار یا پنجساله بودم و با یک نامه به اداره پلیس فرستاده شدم. در آنجا رئیس پلیس نامه را خواند و مرا داخل یک سلول زندانی کرد و به من گفت که این کاری است که با کودکان بازیگوش میکنیم.
ترس آلفرد هیچکاک از تخممرغ
3- البته ترس دیگر آلفرد هیچکاک حتی عجیبتر از ترس او از پلیس است. نیمرو بیشک صبحانه محبوب هیچکاک نبود، چرا که او از تخممرغ وحشت داشت. هیچکاک میگوید: تخممرغ باعث ترس من میشود، حتی بدتر از ترس، مرا به وحشت درمیآورد؛ آن چیز سفید دایره شکل بی هیچ سوراخی… آیا تاکنون چیزی وحشتآورتر از زرده تخممرغ به وجود آمده است که زرد و مایع شکل باشد و سرازیر شود؟ خون قرمزرنگ است و این بسیار جالب است اما زرده تخممرغ زرد است و این وحشتآور است. به همین دلیل است که هیچوقت تخممرغ نخوردم.
شروع کار آلفرد هیچکاک با فیلمهای صامت
4- معروف است که هیچکاک کارش را در سینما را با طراحی عناوین دیالوگ فیلمهای صامت شروع کرد. آلفرد او با یک شرکت آمریکایی در لندن با عنوان کمپانی بازیکنان مشهور همکاری داشت که بعدتر به کمپانی پارامونت تغییر نام داد که پنج فیلم هیچکاک را نیز تهیه کرد. بعدها هیچکاک در گفتوگویی با فیلمساز معروف فرانسوی، فرانسوا تروفو، گفت: مدتی که در این شرکت حضور داشتم باعث شد بتوانم با فیلمنامه نویسان ارتباط بگیرم و فیلمنامهها را بخوانم.
در این همکاری، او بهتدریج فیلمسازی را نیز تجربه کرد. او گفت: اگر یک صحنه اضافه لازم بود فیلمبرداری شود معمولاً مرا میفرستادند تا آن را کارگردانی کنم.
5- فقط ۹ فیلم از فیلمهای صامت اولیه هیچکاک در دست است که جدیدترین فیلم پیدا شده، یک ملودرام مربوط به سال ۱۹۲۳ با عنوان «سایه سفید» است که در مورد دو خواهر دوقلو، یکی با اخلاق خوب و دیگری با اخلاق شیطانی است. در ابتدا تصور میشد که این فیلم نیز گم شده است، اما حلقه ششتایی آن در یک آرشیو فیلم در نیوزلند در سال ۲۰۱۱ پیدا شد. این فیلم در واقع در سال ۱۹۸۹ توسط نوه یک پژوهشگر به این مجموعه اهدا شده بود.
با این حال این فیلم در واقع توسط کارگردان معروف، گراهام کاتس کارگردانی شده بود اما آلفرد هیچکاک ۲۴ ساله در آن فیلمنامهنویس، دستیار کارگردان و کارگردان هنری بود.
آلفرد هیچکاک صدا را به سینمای بریتانیا آورد
6- فیلم «باجخواهی» در سال ۱۹۲۹، درباره تحقیق در مورد یک قتل بود که توسط نامزد قاتل به راه افتاده بود و اولین فیلم موفق هیچکاک بود. همچنین اولین فیلم غیر صامتی بود که در بریتانیا ساخته شد.
این اتفاق در حالی رخ داد که این فیلم ابتدا بهعنوان فیلم صامت تولید و فیلمبرداری شد، اما در تدوین نهایی دوبله شد و صداهای شخصیتها بر روی فیلم قرار گرفت.
حضور هیچکاک جلوی دوربین فیلمهایش
7- یکی از جالبترین ویژگیهای فیلمهای هیچکاک، بدون شک حضور خود در مقابل دوربین است. او در ۳۹ فیلم خود توانسته حضور داشته باشد.
از حضورهای هیچکاک در فیلمهای خودش میتوان به فیلم تک مکانی قایق زندگی اشاره کرد که در یک روزنامه در یک تبلیغ لاغری حضور داشت که توسط یکی از شخصیتهای فیلم موردمطالعه قرار میگرفت. تنها فیلمی که او در آن دیالوگ نیز داشت، فیلم مرد عوضی محصول سال ۱۹۵۶ بود. او در این فیلم بهعنوان یک گوینده در سایه در بخش معرفی فیلم حضور داشت.
8- هیچکاک بخشی از یک کتاب مهم درباره ساخت فیلم را نوشت که باعث شهرت او شد. کتاب موردنظر «تصاویر متحرک، تولید فیلم» نام داشت که دائرهالمعارفی برای به دست آوردن اطلاعات پایه در مورد اصول و تکنیکهای فیلمسازی به شمار میرود.
در بخش حرکت دادن دوربین در طول فیلمبرداری، هیچکاک چنین نوشته است: «این اشتباه است که تصور کنید که تصاویر متحرک بر پایه حرکت آزادانه دوربین استوار است و میتواند از فضا خارج شود. برای مثال برای نشان دادن آمدن یک تاکسی، نیازی نیست که دوربین حرکت کند و میتواند بهراحتی با کاشتن دوربین این صحنه گرفته شود.»
هیچکاک و تکنیک مک گافین
9- اگر نمیدانید که این اسم چه معنایی دارد، پس نمیدانید که در مورد چه چیزی صحبت میکنیم. مک گافین که به نام المان محرک نیز شناخته میشود تکنیکی است که پیرنگ یک فیلم را به جلو میبرد. به این وسایل فکر کنید: مجسمه ناشناس در فیلم مالتیز فالکوم، یا چمدان فیلم پالپ فیکشن ساخته تارانتینو، یا نقشههای موتور هواپیما در فیلم ۳۹ قدم هیچکاک.
نام این روش توسط آنگوس مک فیل انتخاب شد که دستیار هیچکاک در نگارش فیلمنامه فیلمهایی چون اسپل باند و مردی که خیلی زیاد میدانست بود. حتی اگر این جزئیات پیرنگ اهمیت داشتند، هیچکاک این مسئله را نشان نمیداد که آنها واقعاً اهمیت دارند. او دراینباره میگوید: یکی از مهمترین چیزهایی که من متوجه شدم، این است که مک گافین هیچچیز نیست. این مسئله به من ثابت شده، اما خیلی سخت است که بخواهم به بقیه این مسئله را اثبات کنم. مک گافین را به بهترین شکل توصیف میکنم: هیچچیز.
10- «روانی» از پیچیدهترین فیلمهای تاریخ سینما محسوب میشود و هیچکاک علاوه بر اینکه میخواست هیچکس این پیچیدگی را خراب نکند، قصد داشت که همه تماشاگران از ابتدای این پیچیدگی از فیلم لذت ببرند.
او همینطور همه نسخههای رمان رابرت بلاش که این فیلم را از آن اقتباس کرده بود، خرید تا گرههای فیلمش تا اکران فیلم مخفی بماند. به گفته روزنامه گاردین: هیچکاک در سال ۱۹۶۰ تمامی نسخههای رسمی رمان روانی را با هزینه حدوداً ۹۰۰۰ دلار خریداری کرد تا هیچکس از پایان فیلم خبر نداشته باشد. او همچنین فیلمبرداری فیلم خود را بدون حضور هیچ فرد خارجی انجام داد و همچنین تمامی عوامل پشتصحنه و بازیگران را مجبور به امضای قراردادی کرد که بر اساس آن کلیه عوامل فیلم نمیتوانند درباره پایانبندی فیلم با کسی صحبت کنند. تبلیغات فیلم روانی در یک کارت دعوت خلاصه میشد که روی آن نوشته شده بود: نمیگذاریم خودتان را گول بزنید، شما باید روانی را از همان ابتدا ببینید، پس انتظار نداشته باشید که پس از شروع فیلم اجازه ورود شما داده شود. میگوییم هیچکس و واقعاً به هیچکس این اجازه را نمیدهیم، حتی برادر رئیس سینما، رئیسجمهور آمریکا، حتی ملکه انگلیس!
هیچکاک هرگز اسکار نبرد
11- هیچکاک همچون کارگردانهای بزرگی چون استنلی کوبریک، اورسن ولز، چارلی چاپلین و اینگمار برگمان هیچگاه نتوانست بزرگترین جایزه سینمایی دنیا جایزه اسکار کارگردانی را به دست آورد.
برخلاف انتظار او فقط دو بار برنده جایزه اسکار شد. برای فیلم ربکا (بهعنوان بهترین فیلم سال) و جایزه افتخاری برای سالها تلاش وی در سینما. ۱۶ بار فیلمهای او بهعنوان نامزد دریافت بهترین کارگردان سال انتخاب شدند اما هیچکاک هیچگاه موفق به دریافت این جایزه نشد.
سرانجام آکادمی اسکار در سال ۱۹۶۷ از او تقدیر به عمل آورد. هیچکاک بعد از دریافت جایزه اسکار خود کوتاهترین سخنرانی بعد دریافت جایزه را ایراد کرد. او سخنرانی خود را به این جملات محدود کرد: «متشکرم، واقعاً متشکرم.»
12- فرانسوا تروفو، فیلمساز فرانسوی درباره هیچکاک چنین گفته: «زیر ظاهر مردی مطمئن به خویش، شوخطبع و نیشزن، مردی حساس، آسیبپذیر و احساساتی نهفته است. مردی که عواطفی را که میخواهد به تماشاگر فیلمهایش منتقل کند، خود عمیقاً و بهشدت حس کرده است. مردی که در نمایش تعلیق در سینما بیهمتاست خودش انسانی بسیار ترسوست و من فکر میکنم که این بخش از شخصیتش در موفقیت او تأثیر فراوانی داشته است.»
آلفرد هیچکاک و عنوان شوالیه بریتانیا
13- تنها چند ماه پیش از مرگ آلفرد هیچکاک، ملکه الیزابت دوم به مقام شوالیه را به هیچکاک داد. زمانی که خبرنگاری از او سؤال کرد که چرا اینهمه مدت طولانی طول کشید که او این عنوان را دریافت کند، هیچکاک پاسخ داد: به نظر من اینها همه از بیاهمیتی و سرسری گرفتن نشات میگیرد. هیچکاک در سال ۱۹۸۰ توسط ملکه انگلیس، به بالاترین مقام امپراتوری انگلستان نائل شد.
ترس آلفرد هیچکاک از دیدن فیلمهای خود
14- اگر فکر میکنید که داستانهای انزوایی و مرگ در فیلمهای هیچکاک تا حد زیادی تاریک و وحشتآور هستند پس بدانید که شما تنها نیستید. خود آلفرد هیچکاک هم جرئت دیدن فیلمهای خودش را نداشت.
او در مصاحبهای در سال ۱۹۶۳ گفت: «من از فیلمهای خودم میترسم. نمیدانم که چه گونه بعضی از مردم جرئت دیدن فیلمهای من را دارند!» وقتی که خبرنگار این ترس هیچکاک از فیلمهایش را «بیمنطق» دانست هیچکاک در جواب او گفت: «من با تو همعقیدهام. ولی واقعاً منطق چیست؟! چیزی احمقانهتر از منطق وجود ندارد.»
15- والت دیزنی، غول انیمیشنسازی دنیا در ابتدای سال ۱۹۶۰ میلادی به خاطر وجود صحنههای آزاردهنده در فیلم روانی، اجازه فیلمبرداری در دیزنیلند را به آلفرد هیچکاک نداد.
16- هیچکاک از دریافت جایزه Top British Award خودداری کرد. با توجه به اینکه این جایزه بالاترین افتخار برای هر هنرمند بریتانیایی محسوب میشود آلفرد هیچکاک از پذیرفتن این جایزه در سال ۱۹۶۲ به این خاطر که به گمان او این جایزه کمکی به فرهنگ و هنر بریتانیا نمیکند خودداری کرد.
17- هیچکاک به دلیل آنکه قصد نداشت تا جیمی استیوارت را در فیلم بعدی خود بازی دهد، فیلمبرداری فیلم جدیدش را به تعویق انداخت. جیمی استوارت و هیچکاک در فیلمهایی مثل سرگیجه و پنجره عقبی با یکدیگر همکاری کردند. ولی به دلیل آنکه فیلم سرگیجه در زمان خود در گیشهها موفقیت چشمگیری نداشت هیچکاک تصمیم گرفت استیوارت را از فیلم «شمال از شمال غربی» (North By Northwest) کنار بگذارد اما چون دلوجرئت آن را نداشت که او را از لیست بازیگران خود خط بزند فیلمبرداری را به تعویق انداخت. جیمی استیوارت در کتاب زندگینامه خود گفته است: «هیچکاک فیلمبرداری فیلم جدید خود را به تعویق انداخت تا من پیشنهاد کاری در فیلم دیگری را بپذیرم.»
آلفرد هیچکاک شوخطبع
18- شاید به عقیده بسیاری از منتقدین و طرفداران هیچکاک او بهعنوان «استاد تعلیق سینما» شناخته میشود؛ اما دوستان، همکاران و یا حتی بازیگرانی که با او همکاری داشتند، به هیچکاک لقب «استاد شوخی و مسخره کردن» داده بودند. او غالباً به دنبال کشف آن بود که اطرافیانش از چه چیزهایی ترس دارند مثل ترس از موش یا عنکبوت و در نهایت آنها را با جعبهای پر از حیوان یا موجودی که از آن ترس داشتند غافلگیر میکرد و میترساند.
ارسال نظر