گزارش مثبت آژانس انرژی اتمی از ایران

گزارش امروز آژانس به صراحت تأکید می‎‌کند که ایران در زمینه بازرسی و راستی‌‎آزمایی به طور کامل با بازرسان همکاری کرده است و هیچ رفتار نامناسبی با بازرسان آژانس، صورت نگرفته است. 

گزارش مثبت آژانس انرژی اتمی از ایران

گزارش IAEA و روایت مثبت آن از بحث سیف‎گاردها و فعّالیت‌های بازرسی این سازمان درباره تأسیسات هسته‎‌ای ایران، دورنمای نزدیک و میان‎‌مدّت روشنی را در برابر تعامل ایران و غرب در زمینه پرونده برنامه اتمی ایران نمودار کرده است. 

جدای از تقاضاهای این سازمان از ایران که در نامه ماه نوامبر مطرح شد و ایران طبق توافق با گروسی قرار است به پرسش‌ها و نکات IAEA پاسخ دهد، گزارش امروز این سازمان به صراحت تأکید می‎‌کند که ایران در زمینه بازرسی و راستی‌‎آزمایی به طور کامل با بازرسان همکاری کرده است و هیچ رفتار نامناسبی با بازرسان آژانس، صورت نگرفته است. 

 

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز در سخنانی گفت: ما به نظارت بر سایت‌های ایرانی که در مورد آن‌ها نیازمند شفاف سازی هستیم، ادامه می‌دهیم.

او همچنین با بیان اینکه مذاکرات خوبی را در تهران به انجام رسانده است، گفت: ما در حال انجام وظایف خود و منتظر بازگشت کامل به توافق هسته‌ای هستیم.

او در ادامه تصریح کرد: آنچه برای تکمیل مذاکرات هسته‌ای ایران در وین نیاز داریم، نشان دادن همکاری است.

گروسی همچنین گفت: فکر می‌کنم وزیر امور خارجه ایران قصد دارد برای پایان مذاکرات هسته‌ای به وین برود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین تصریح کرد: هیچ سیاسی‌سازی در خصوص نقش آژانس وجود نداشته و هیچ نتیجه از پیش تعیین‌شده‌ای در مورد موضوعات مورد مناقشه با ایران وجود ندارد.

او همچنین گفت: سه ماه، چارچوب زمانی برای رسیدن به نتیجه‌گیری درباره پاسخ ایران به سؤالات آژانس در مورد برخی از سایت‌هایش است.

به‌دنبال سفر رافائل گروسی، مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و دیدار با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی این کشور، بیانیه‌ای مشترک پس از این دیدار منتشر شد که بر اساس آن، تهران متعهد شده است تا 20 مارس (دو هفته دیگر) درباره آثار اورانیوم کشف‌شده در سه مرکز هسته‌ای اعلام‌نشده خود به آژانس توضیح مکتوب ارائه دهد.

 

 

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها