قطعی سراسری برق موجب قطع اینترنت شد!

بر اثر خاموشی گسترده در کوبا،اینترنت و برق در سراسر این کشور قطع شده است.

قطعی سراسری برق موجب قطع اینترنت شد!

به گزارش مستقل آنلاین، خبرگزاری رویترز نوشت:

میلیون‌ها کوبایی روز یکشنبه از خواب بیدار شدند و متوجه شدند که خانه‌های خود پس از قطعی جزئی دیگر شبکه برق در طول شب، همچنان بدون برق هستند و بحران عمیق‌تر شده است که پرسش‌هایی را در مورد عملی بودن وعده‌های دولت برای برقراری مجدد خدمات برق ایجاد کرده است.

لازارو گوئرا، مقام ارشد برق کشور، اواخر روز شنبه قطعی جزئی شبکه در استان‌های غربی کوبا شامل هاوانا را تایید کرد.

گوئرا گفت که تکنسین ها برای حل این مشکل تلاش می کنند، اما جدول زمانی برای بازگرداندن برق به منطقه ارائه نکرد.

به نظر می‌رسد که در پایتخت نزدیک به دو میلیون نفر در اوایل روز یکشنبه کاملاً بدون برق باشد، زیرا بسیاری از کوبایی‌ها برای دریافت جیره یارانه‌ای صف تشکیل داده‌اند و اوضاع را در خارج از خانه‌های خود می‌گذرانند.

خبرگزاری دیجیتال دولتی CubaDebate گزارش داد که بزرگترین نیروگاه برق کشور، آنتونیو گیتراس، یکشنبه دوباره آنلاین شد و در طول روز شروع به کمک به بازسازی خدمات خواهد کرد.

سومین خرابی شبکه در اواخر روز شنبه، یک شکست بزرگ در تلاش‌های دولت برای بازگرداندن سریع برق به ساکنان خسته‌ای بود که از کمبود شدید غذا، دارو و سوخت رنج می‌برند.

طوفان اسکار که در اوایل روز یکشنبه در شمال شرقی کوبا فرود آمد و برنامه‌های دولت برای بازگرداندن برق را پیچیده‌تر کرد، یکی از دلایل قطعی گسترده برق در کوبا بود.

هواشناسی کوبا نسبت به "وضعیت بسیار خطرناک" در شرق کوبا هشدار داد. پیش از وقوع طوفان که تا اواسط بامداد یکشنبه بادهایی با سرعت 100 مایل در ساعت (161 کیلومتر در ساعت) می‌وزید، کل منطقه عمدتاً بدون برق یا ارتباط بود.

شبکه برق ملی کوبا برای اولین بار حوالی ظهر روز جمعه پس از تعطیلی بزرگترین نیروگاه این جزیره سقوط کرد و هرج و مرج ایجاد کرد. رسانه های دولتی گزارش دادند که این شبکه در صبح روز شنبه دوباره دچار اختلال شد.

در اوایل عصر روز شنبه، مقامات پیش از اعلام فروپاشی جزئی دیگر شبکه، پیشرفت هایی را در بازیابی برق گزارش کردند.

وزارت انرژی کوبا در ایکس گفت: «فرآیند راه اندازی مجدد سیستم الکتریکی همچنان پیچیده است.»

افزایش تنش

خبرنگاران رویترز شاهد دو تظاهرات کوچک در طول شب پس از یک شکست برای احیای شبکه برق بودند که هاوانا را در تاریکی اواخر روز شنبه، یکی در حومه پایتخت در ماریانائو و دیگری در مرکزی‌تر کواترو کامینوس فرو برد. ویدئوهای مختلفی هم از اعتراضات در نقاط دیگر پایتخت اواخر روز شنبه در رسانه های اجتماعی منتشر شد، اگرچه رویترز نتوانست صحت آنها را تأیید کند.

بر اساس داده های گروه نظارت بر اینترنت NetBlocks، ترافیک اینترنت روز شنبه در کوبا به شدت کاهش یافته است، زیرا قطعی برق گسترده باعث شده است که اکثر ساکنان جزیره نتوانند تلفن ها را شارژ کنند و آنلاین شوند.

نت بلوکس روز شنبه گفت: «داده‌های شبکه نشان می‌دهد که کوبا تا حد زیادی آفلاین باقی می‌ماند، زیرا این جزیره دومین قطع برق سراسری را تجربه می‌کند.»

حتی قبل از قطعی شبکه، کمبود شدید برق در روز جمعه، دولت کمونیستی کوبا را مجبور کرد که کارگران غیرضروری دولتی را به خانه بفرستد و مدارس را به دلیل تلاش برای صرفه جویی در مصرف سوخت لغو کند.

دولت هفته‌ها افزایش خاموشی‌ها - به مدت 10 تا 20 ساعت در روز در بسیاری از نقاط جزیره - را ناشی از وخامت زیرساخت‌ها، کمبود سوخت و افزایش تقاضا می‌داند.

کوبا هم در واکنش به انتقادات، تحریم تجاری ایالات متحده و همچنین تحریم های اعمال شده توسط رئیس جمهور وقت دونالد ترامپ را به دلیل مشکلات مداوم در دستیابی به سوخت و قطعات یدکی برای فعالیت و نگهداری نیروگاه های نفتی خود مقصر می داند. ایالات متحده هر گونه نقشی در خرابی شبکه را رد کرده است.

کوبا مقدار کمی از نفت خام خود را تولید می کند. تحویل سوخت به این جزیره در سال جاری به میزان قابل توجهی کاهش یافته است زیرا ونزوئلا، روسیه و مکزیک که زمانی تامین کنندگان مهم بودند، صادرات خود به کوبا را کاهش دادند.

ونزوئلا، متحد بزرگ کوبا، تحویل سوخت یارانه‌ای خود به کوبا را در سال جاری به نصف کاهش داد و این جزیره را وادار کرد تا به دنبال نفت گران‌تر در بازار نقدی باشد.

 

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها