جهان در یک قدمی جنون؛کره شمالی و جنوبی در آستانه جنگ

افزایش تنش ها بین کره شمالی و جنوبی این گمانه زنی را تقویت کرده که به زودی حنگی بزرگ آغاز می شود.

جهان در یک قدمی جنون؛کره شمالی و جنوبی در آستانه جنگ

به گزارش مستقل آنلاین، خبرگزاری رویترز نوشت:

کره شمالی روز سه‌شنبه بخش‌هایی از جاده‌ها و خطوط ریلی بین کره‌ شمالی و جنوبی را در سمت مرزهای به شدت مستحکم منفجر کرد که باعث شد ارتش کره جنوبی تیرهای هشدار شلیک کند.

پیونگ یانگ هفته گذشته اعلام کرد که جاده‌ها و راه‌آهن‌های بین کره‌ای را به طور کامل قطع می‌کند و مناطقی را که در سمت مرز خود قرار دارند، به عنوان بخشی از تلاش خود برای ایجاد یک سیستم «دو دولتی» که هدف دیرینه خود برای اتحاد را لغو می‌کند، تقویت خواهد کرد.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی (JCS) گفت: حوالی ظهر روز سه‌شنبه، برخی از بخش‌های شمالی خطوط جاده‌ای و ریلی متصل به جنوب تخریب شد.

وزارت اتحاد سئول که به امور فرامرزی رسیدگی می کند، این حادثه را به عنوان نقض آشکار توافقات گذشته بین کره محکوم کرد و آن را "بسیار غیرعادی" خواند.

کو بیونگ سام، سخنگوی این وزارتخانه در یک نشست توجیهی گفت: «تاسف‌آور است که کره شمالی مکرراً چنین رفتار سطح پایینی را انجام می‌دهد».

تنش ها پس از آن افزایش یافت که کره شمالی هفته گذشته سئول را به ارسال هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز پیونگ یانگ متهم کرد. کره شمالی گفت پهپادها "تعداد زیادی" اعلامیه های ضد شمال را پراکنده کردند و کیم یو جونگ، خواهر قدرتمند کیم جونگ اون، روز سه شنبه هشدار داد که سئول "بهای گزافی را خواهد پرداخت".

دولت کره جنوبی از بیان اینکه آیا ارتش یا غیرنظامیان کره جنوبی پهپادهای ادعایی را به پرواز در آورده اند یا خیر، خودداری کرده است.

دو کره همچنین بر سر بالون های زباله که از ماه مه از کره شمالی شناور شده بودند، درگیر شده اند. پیونگ یانگ گفته است این پرتاب ها پاسخی به بالن های ارسال شده توسط فعالان ضد رژیم مستقر در کرخ جنوبی است.

پس از تخریب‌های روز سه‌شنبه، ویدئویی که توسط ارتش جنوب منتشر شد، یک انفجار و یک ستون دود را نشان داد که بالای منطقه‌ای از جاده که شمال در آن دیوار سیاهی ایجاد کرده بود، بالا می‌رفت.

همچنین نشان می‌دهد که چند کامیون کمپرسی و زمین‌برها با گروهی از مقامات نظامی کره شمالی در حال مشاهده و راهنمایی خودروها هستند.

در پاسخ به این انفجارها، ارتش کره جنوبی به سمت خط مرزی نظامی شلیک کرد، اگرچه هیچ خسارتی در سمت مرز سئول وارد نشد.

نشانه های قدیمی آشتی

پیونگ یانگ از زمانی که کیم جونگ اون در اوایل سال جاری میلادی آن را "دشمن اصلی" اعلام کرد و گفت که اتحاد دیگر امکان پذیر نیست، گام هایی برای قطع روابط بین کره برداشته و سئول را به عنوان یک کشور دشمن مجزا و متخاصم تعریف می کند.

دو کره پس از پایان جنگ 1950-1953 با آتش بس و یک معاهده صلح، هنوز از نظر فنی در جنگ هستند.

جاده‌ها و راه‌آهن‌های فرامرزی بقایای نزدیکی هستند که شامل نشست سال 2018 بود. داده‌های وزارت اتحاد نشان می‌دهد که سئول بیش از 132 میلیون دلار برای بازسازی این پیوندها در قالب وام‌های ارزان قیمت به پیونگ یانگ اختصاص داده است.

کو، سخنگوی این وزارتخانه، گفت: «این یک پروژه بزرگ همکاری بین کره‌ای بود که بنا به درخواست کره شمالی انجام شد» و افزود که پیونگ یانگ همچنان موظف به بازپرداخت وام‌ها است.

در سال 2020، کره شمالی یک دفتر مشترک را که در یک شهر مرزی پس از شکست مذاکرات هسته ای با ایالات متحده ایجاد شده بود، منفجر کرد.

کره جنوبی در سال 2023 شکایتی را علیه کره شمالی تنظیم کرد و به دنبال خسارتی در حدود 45 میلیارد وون (33 میلیون دلار) از تخریب دفتر مشترک بود.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری گفت که پکن نگران تحولات است و می‌خواهد از تشدید بیشتر درگیری جلوگیری کند.

استانداری استان گیونگگی کره جنوبی در همسایگی با کره شمالی روز سه شنبه اعلام کرد که یک نیروی پلیس ویژه برای مقابله با پرتاب اعلامیه های ضد کره شمالی از برخی مناطق مرزی وارد می شود.

دادگاه قانون اساسی کره جنوبی ممنوعیت چنین پرتاب هایی را سال گذشته لغو کرد.

حامیان می گویند که کمپین های اعلامیه باید به عنوان آزادی بیان مورد احترام قرار گیرد، اما منتقدان و برخی از قانونگذاران می گویند که پلیس باید آنها را در صورت تهدید جان و امنیت مسدود کند.

 

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها