آیا یک جاسوس ایرانی «سیدحسن نصرالله» را فروخت؟

به گفته کارشناس اطلاعاتی فرانسوی احتمالا حضور نصرالله در محل نیز از سوی اسرائیل برنامه‌ریزی یا هدایت شده بود. وی می‌گوید: حضور نصرالله در این جلسه با فرماندهان عالی‌رتبه و یک نظامی ارشد ایرانی اتفاقی نبود. احتمالا به فرماندهی حزب الله ضداطلاعاتی داده شده بود مبنی بر اینکه اسرائیل قصد حمله به بیروت را دارد و می‌خواهد به لبنان حمله زمینی کند

آیا یک جاسوس ایرانی «سیدحسن نصرالله» را فروخت؟

روزنامه فرانسوی: ورود نصرالله به مقر حزب‌الله را یک «جاسوس ایرانی» به اسرائیل اطلاع داد
 

روزنامه فرانسوی «لو پاریزین» به نقل از یک منبع امنیتی لبنان خبر داد که اطلاعات مربوط به زمان ورود حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، به مقر مرکزی حزب‌الله در منطقه ضاحیه واقع‌در حومه جنوبی بیروت را یک «جاسوس ایرانی» در اختیار اسرائیل قرار داده است.

مجله لوپاریزین

در این گزارش آمده است که نصرالله همراه با عباس نیلفروشان، معاون عملیاتی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با خودرویی به آنجا رفته است تا در جلسه‌ای با حضور ۱۲ فرمانده ارشد دیگر  حزب‌الله شرکت کنند.

در ادامه گزارش آمده است که اسرائیل پس از شروع این جلسه که در مکانی واقع‌ در عمق ۳۰ متری زیر زمین برگزار می‌شد، حمله هوایی را آغاز کرده است.

به نوشته یورونیوز، یک مقام سابق موساد نیز می‌گوید که ارتش اسرائیل «به تصاویر اعتماد نمی‌کند، حتما یک عامل انسانی باید ورود نصرالله به ساختمان مورد هدف را تایید کرده باشد، یا یک فوق جاسوس اسرائیلی یا یک مامور محلی که می‌خواسته حسابی را با نصرالله تسویه کند. خیلی‌ها او را دوست نداشتند. یک بدبینی شدید هم در سازمان حاکم شده، چون به هر قیمتی می‌خواهند بدانند چه کسی اطلاعات را در اختیار اسرائیلی‌ها قرار داده است.»

یورونیوز همچنین می‌نویسد؛ حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان برای حفاظت از جانش سال‌ها مخفیانه زندگی می‌کرد و بجز معدود افراد نزدیکش کسی از محل اختفای او خبر نداشت. کشتن نصر الله یک موفقیت بزرگ اطلاعاتی- نظامی برای اسرائیل به شمار می‌رود. اما اسرائیل چطور موفق شد او را از مخفیگاهش خارج و محل حضورش را شناسایی کند و وی را بکشد؟

به گفته کارشناس اطلاعاتی فرانسوی احتمالا حضور نصرالله در محل نیز از سوی اسرائیل برنامه‌ریزی یا هدایت شده بود. وی می‌گوید: «حضور نصرالله در این جلسه با فرماندهان عالی‌رتبه و یک نظامی ارشد ایرانی اتفاقی نبود. احتمالا به فرماندهی حزب الله ضداطلاعاتی داده شده بود مبنی بر اینکه اسرائیل قصد حمله به بیروت را دارد و می‌خواهد به لبنان حمله زمینی کند. اسرائیل همین کار را هم با مرد شماره ۲ حماس کردند. داستان این بود که می‌خواستند نصرالله را از مخفیگاهش بیرون بکشند.»

مگنوس رانستورپ، کارشناس باسابقۀ حزب‌الله در دانشگاه دفاعی سوئد می‌گوید: «این یک ضربه سنگین و یک شکست اطلاعاتی برای حزب‌الله است. اسرائیل بخوبی می‌دانست که او یک نشست مهم دارد و با دیگر فرماندهان حزب‌الله ملاقات خواهد کرد و به همین دلیل نیز مستقیم سراغ او رفتند.»

این فرماندهان، واحدهای مهمی از لشکر موشکی گرفته تا نیروهای نخبه رضوان را رهبری می‌کردند. بر اساس برآوردهای اسرائیل نیز توانایی نظامی کنونی این گروه، ۱۰ برابر اندازه تسلیحاتی است که این گروه در سال ۲۰۰۶ میلادی در آخرین جنگ خود با اسرائیل داشته است.

 

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها